בית משפט ברוסיה גזר 3.5 שנות מאסר על מנהיג האופוזיציה נבלני

מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני נשלח למאסר חרף מחאות ההמונים נגד מעצרו • מחוץ לביהמ"ש במוסקבה, המשטרה המשיכה לעצור מאות מתומכיו • נבלני התעמת בדיון עם נציג שירות בתי הסוהר: "כל המדינה ידעה איפה אני" • אנשיו קראו להפגנות ענק

מפגין אוחז בשלט עם תמונתו של אלכסיי נבלני והכיתוב "אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד" / צילום: Reuters, Alexey Malgavko
מפגין אוחז בשלט עם תמונתו של אלכסיי נבלני והכיתוב "אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד" / צילום: Reuters, Alexey Malgavko

בית משפט ברוסיה גזר היום (ג') 3.5 שנות מאסר על מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. נבלני צפה בדיון בעניינו במוסקבה מתוך תא זכוכית באולם. הוא שיבח את אשתו יוליה, שהייתה בדיון אחרי שנקנסה יום קודם לכן אחרי שהשתתפה בהפגנות המוניות בדרישה לשחרורו. לאחר גזר הדין קראו אנשיו של נבלני לערוך הפגנות ענק ברחבי המדינה.

"הם אמרו שהפרת בצורה חמורה את הסדר הציבורי והיית ילדה רעה. אני גאה בך", אמר נבלני, שנעצר ב-17 בינואר אחרי ששב מגרמניה, שם החלים מהרעלתו בגז עצבים בסיביר. הוא טוען כי הנשיא ולדימיר פוטין ניסה לחסל אותו, אך בקרמלין הכחישו והאשימו את נבלני בהיותו "סוכן" אמריקאי.

מחוץ לבית המשפט, המשטרה עצרה יותר מ-200 מפגינים, לפי ארגון זכויות האדם OVD-Info. ביום ראשון נעצרו יותר מ-5,000 מפגינים ברחבי המדינה, בסוף השבוע השני למחאה נגד הקרמלין, הגדולה ביותר בשנים האחרונות. ההמונים לא נרתעו מהקור העז, מהיד הקשה של כוחות הביטחון וממגפת הקורונה. ארצות-הברית ומדינות אירופה שוקלות סנקציות נוספות על רוסיה בעקבות דיכוי האופוזיציה וגל המעצרים. 

נבלני אמר בבית המשפט כי פוטין "יכול להעמיד פנים שהוא פוליטיקאי גדול, מנהיג עולמי אבל המאמץ העיקרי שלי יהיה שהוא ייזכר בהיסטוריה כ'אסיר פוטין'. הוא לא עורך פגישות פוליטיות, אלא מתעמק בדרך שבה מורחים חומר כימי קטלני על תחתונים".

שירות בתי הסוהר במוסקבה האשים את נבלני בהפרת השחרור על תנאי שלו, והוא ביקש מבית המשפט להמיר את העונש שהושת עליו אחרי שהורשע במעילה במאסר בפועל. נבלני טוען שהתיק נתפר נגדו ממניעים פולטים. הוא לא התייצב בפני שירות בתי הסוהר בשנה שעברה משום שהוא החלים מפגיעתו בגז העצבים נוביצ'וק. הוא כבר מרצה עונש מאסר של 30 יום במסגרת אותה פרשה.

נציג מטעם שירות בתי הסוהר אמר בדיון כי נבלני הפר את הסדר הציבורי פעמים רבות מאז שהושת עליו העונש המקורי וכי הוא לא דיווח לשירות באופן שיטתי. נבלני אמר כי הוא לא הצליח לדווח לשירות בתי הסוהר משום שהוא החלים בגרמניה, אך בשירות בתי הסוהר אמרו כי התלונות נגדו קדמו להרעלה וכי בכל מקרה, הוא "הרגיש טוב מספיק" כדי לפגוש עיתונאים אחרי ששוחרר מבית חולים בברלין בספטמבר.

נבלני, המבקר הבולט ביותר של פוטין בשנים האחרונות, אמר בדיון בבית המשפט כי כל המדינה ידעה שהוא הורעל ושהוא נמצא בגרמניה. "לפי מה אתם אומרים שלא ידעתם איפה אני? אתם מטעים את בית המשפט", הוא אמר לנציג שירות בתי הסוהר, שהשיב לו כי עליו היה ליצור קשר על מנת לעדכן באופן רשמי על הנסיבות שלו. 

בקרמלין אמרו היום כי הם מקווים ש"השטות" של נבלני לא תשפיע על היחסים, ומשרד החוץ גינה את נוכחותם של נציגים זרים בדיון של נבלני, ואמר כי זאת "התערבות" בענייניה הפנימיים.

בעוד שהמעצר של נבלני היה הטריגר להפגנות, חלק מהמשתתפים במחאות, צעירים ומבוגרים, אמרו כי הם יצאו לרחובות במחאה על ירידה באיכות החיים ואי-השוויון בין האליטה הקטנה והעשירה לבין אזרחים מהשורה. אחד מבעלי בריתו של נבלני דחק אתמול במערב להטיל סנקציות אישיות על המעגל הפנימי של פוטין, במטרה לעורר קרבות פנימיים בקרב חברי האליטה.

עונש כבד על נבלני עשוי לגרום למחלוקת חריפה עם המערב, כפי שקרה עם איל הנפט מיכאיל חודורקובסקי, מבקר נוסף של פוטין שנשלח לעשר שנות מאסר אחרי שנעצר ב-2003.

אלכסיי צ'סנקוב, יועץ פוליטי המקורב לקרמלין, כתב בטלגרם לפני ההחלטה של בית המשפט: "השאלה היא לא אם יתנו לו (עונש מאסר) או לא. הם יתנו. היום. השאלה לכמה זמן. ומתי הם יוסיפו עוד".