ג'ף בזוס | פרשנות

מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס פורש בשיא, עד כמה שניתן

המעבר של מנכ"ל אמזון מגיע לאחר ביצועים מרקיעי שחקים – ולקראת אתגרים גדולים

ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry
ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry

אף פעם לא היה רגע אידאלי לג'ף בזוס לפרוש, אבל עכשיו אולי הזמן הכי טוב שיש.

"לפרוש" זה מונח יחסי. ביום שלישי אמזון התאמצה להדגיש כי המייסד המפורסם לא באמת עוזב. החברה ניצלה את פרסום הדוח הרבעוני שלה להכרזה על העברת הניהול לאנדי ג'אסי - סגן כבר שנים רבות שמנהל את חברת מחשוב הענן של אמזון מיום היווסדה. בזוס יהפוך ליושב-ראש החברה, והעברת המושכות תתרחש ברבעון השלישי של השנה.

ועדיין מדובר בצעד גדול. אפילו בתוך תעשיית טכנולוגיה המעניקה למייסדים מעמד כמעט מיתולוגי, בזוס היה ברמה משלו. פייסבוק היא האחרונה בין ענקיות הטכנולוגיה שעדיין מנוהלת באופן יומיומי על-ידי מייסדה, ובזוס כבר היה הבוס של אמזון במשך עשור כשמארק צוקרברג הגה את רעיון הרשת החברתית מהחדר שלו במעונות בהארווארד. עם הכנסות ב־2020 שהגיעו לכ־386 מיליארד דולר, אמזון גדולה על-פי מדד זה מפייסבוק או מגוגל בערך פי ארבעה, והרבה יותר ממה שאפל, מיקרוסופט או גוגל הגיעו תחת הניהול המקורי שלהן.

העברת המושכות הייתה בלתי נמנעת - מדובר במיליארדר בן 57 שאוהב לשחק בטילים, עיתונים ומדעי החיים. כנראה לא יהיה זמן מתאים יותר: אמזון סגרה שנה בה העסקים המשגשגים בלא הכי התחזקו אפילו עוד בגלל המגפה, שדחפה מעלה גם את הקניות ברשת וגם את הדרישה למחשוב ענן. ההכנסות והרווח התפעולי לרבעון הרביעי עברו את תחזיות הבורסה. מכירות על פני השנה כולה עלו ב־38% - קצב הגידול המהיר ביותר של החברה מאז שנת 2011, אז היה נפח המכירות הכללי בגובה כשמינית מגובהו היום.

באותו זמן, החברה מתמודדת עם מספר רב של אתגרים, בעיקר כשמחוקקים ורגולטורים מחפשים את חברות הטכנולוגיה. אמזון היא גם ייחודית בין חברות הטכנולוגיה העצומות בכך שחלק מכובד בסיס העובדים שלה - 1.3 מיליון איש - מורכב מעובדים בקו הראשון.

ריאן אורלבסקי, מנהל הכספים באמזון, אמר לעיתונאים ביום שלישי כי בזוס יישאר "מאוד מעורב" - בייחוד בהחלטות "דלת חד-צדדית" שקשה להפוך אותן. האמירה עזרה למניה של אמזון  להתאושש במסחר המאוחר, לאחר שהחדשות על עזיבתו של בזוס גרמו לה לרדת מעט. אפילו בשביל חברה שנראה שהיא עובדת במצב טורבו, המשקיעים עדיין לא מוכנים לתת לבזוס לטוס למשחקים שלו לחלל.