ג'ף בזוס | פיצ'ר

איך הנהיג ג'ף בזוס את אמזון, מפגישות ועד ניהול

החוט השזור בכל אמונותיו על עסקים הוא הדגש על חדשנות ללא הרף

ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

אובססיביות לגבי לקוחות, התעלמות משוק המניות והבנת ההבדל בין כישלון טוב לכישלון רע - אלה רק חלק מהתפישות של מייסד אמזון בתחום העסקים.

כשבנה את אחת החברות הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם, פיתח ג'ף בזוס פיתח אתוס הנהגה ייחודי - והוא מספר עליו לעתים קרובות במכתב השנתי שלו לבעלי מניות, בראיונות ובדברים אחרים שכתב.

עקרונות הניהול שלו במשך כמעט שלושה עשורים בראשות אמזון נוגעים להכול - משינה (לישון 8 שעות) לזמן המיטבי לפגישות (לא לפני 10 בבוקר). החוט השזור בכל אמונותיו השונות הוא ההדגשה להיות חדשן תמיד, פילוסופיה שתדלקה את הדומיננטיות של אמזון על פני כמה תעשיות, וגם עמדה בבסיס תרבות העבודה האגרסיבית של החברה.

הנה כמה מלקחי המנהיגות המשפיעים ביותר שלו ועצות אחרות שנתן:

עשו מספר קטן של החלטות באיכות גבוה

בזוס אומר שהוא הולך לישון מוקדם, קם מוקדם, וקובע פגישות "באיי קיו גבוה" לפני ארוחת הצהריים, הכל על מנת לקבל כמה החלטות חכמות כל יום, כך אמר לקהל מאזיניו במועדון הכלכלי של וושינגטון ב־2018. "אם קיבלתי שלוש החלטות טובות ביום, זה מספיק", אמר. "הן צריכות להיות באיכות גבוהה ככל שאני יכול להחליט".

אובססיביות לגבי לקוחות

בזוס לעתים קרובות מייחס את הצלחת אמזון לאובססיה של החברה לתת ללקוחות מה שהם מבקשים. מימיה הראשונים של אמזון, בזוס היה מעמיד כיסא ריק בישיבות על מנת לדרבן מנהלים לחשוב איך ההחלטות שלהם ישפיעו על לקוחות, כך סיפר בריאיון למועדון הכלכלי של וושינגטון.

כשחשב להרחיב את החברה מעבר לספרים ומוזיקה, שלח דואר אלקטרוני באופן רנדומלי לקבוצה של 1,000 לקוחות, ושאל מה היו רוצים לקנות באתר. על פי התגובות שלהם, הבין שיוכל למכור כמעט כל מה שהוא רוצה באינטרנט - ועשה בדיוק את זה.

חדשנות, ואז עוד חדשנות

אמזון דורגה ב־2019 כחברה המנוהלת טוב ביותר בארה"ב בידי מכון דרוקר, מכון מחקר המתמקד במנהלים. אחד הגורמים שעזר לאמזון לתפוס את מקום הבכורה שאפל הייתה בו לפניה בדירוג של המכון היושב באוניברסיטת קלרמונט, קליפורניה, היה ההתמקדות האינטנסיבית של אמזון בחדשנות.

כפי שגילו החוקרים של דרוקר, אמזון עברה את מתחרותיה בפניות לרישום פטנטים, שמות מותג והוצאה על מחקר ופיתוח. החברה נוטשת הגשות לפטנט בקצב מהיר לעומת חברות אחרות, סימן למחויבות שלה להמשיך להתקדם ולנטוש טכנולוגיה ישנה. בזוס עצמו רשום על עשרות פטנטים של אמזון.

"אם אתה עושה את זה נכון, כמה שנים אחרי המצאה מפתיעה, הדבר החדש הופך לנורמלי. אנשים מפהקים. והפיהוק הזה הוא המחמאה הגדולה ביותר שממציא יכול לקבל", כתב בזוס לעובדים ביום שלישי, בהתייחסות לחידושים של אמזון כמו חוות דעת של לקוחות, אלקסה, וקניות בלחיצה על כפתור בודד.

חבקו את הכישלון

כישלון וחדשנות הולכים יד ביד, אמר בזוס, וציין שיש הבדל בין כישלון טוב לכישלון רע. "אם אנחנו בונים מרכז מילוי הזמנות חדש וזה אסון, מדובר בהוצאה לפועל גרועה של תוכניות", כתב בזוס בספר "המצא ושוטט: כתביו של ג'ף בזוס". "אבל כשאנו מפתחים מוצר חדש או שירות חדש או עושים ניסוי איכשהו, וזה לא עובד, זה בסדר. זה כישלון מעולה".

אל תקבעו עוד ישיבות. תגרמו לאלה שכבר קבעתם לשנות

בזוס ידוע בהתעקשותו שישיבות יהיו פוריות. על מנת לסייע לכך, הוא דורש מהמשתתפים לכתוב מזכר, באורך לא יותר משישה עמודים, שמחולק בתחילת הישיבה ונקרא בשקט על ידי כל הנוכחים.

בזוס שיבח את מנהג המזכר הכתוב באחד המכתבים למשקיעים: "לחלק מהם קול צלול כמו של מלאכים. הם מבריקים ומלאי מחשבה ומכינים את הפגישה לדיון ברמה גבוהה". עובדים אמרו שבילו שבועות בליטוש המזכרים הללו, תהליך שמחדד רעיונות ומשפר את קבלת ההחלטות והדיונים.

התעלמו משוק המניות

התמקדות בשינויים היומיים במניה של חברה היא משחק שמפסידים בו, או לפחות בזבוז אנרגיה, אמר בזוס למועדון הכלכלי ב־2018. הוא סיפר שהוא אומר לעובדים אותו דבר כבר עשרות שנים: "כשהמניה עולה 30% בחודש אחד, אל תרגישו חכמים ב־30%, כי כשהיא תיפול ב־30% בחודש אחר זו לא תהיה הרגשה טובה להיות טיפש ב־30% - וזה מה שקורה. אף פעם אל תקדישו זמן מחשבה למחיר היומי של המניות. אני לעולם לא עושה זאת".