נסיונות להגיע לחיבורים לקראת תהליך רישום המפלגות

בכחול לבן התגבשה רשימה של שבעה שמות, ביש עתיד אין הפתעות מיוחדות, הרשימה של ימינה גם היא סגורה • בצד הציונות הדתית, כנראה שרק ברגע האחרון יסגרו סופית את סוגיית החיבור בין האיחוד הלאומי/הציונות הדתית לבין הבית היהודי, וח"כ מרב מיכאלי מטפסת בסקרים ומנהלת שיחות עם חולדאי ושלח

בני גנץ ח"כ כחול לבן / צילום: אורן בן חקון
בני גנץ ח"כ כחול לבן / צילום: אורן בן חקון

במשכן הכנסת החל בשעה 13:00 תהליך רישום המפלגות הרצות לכנסת עם הרשימות המלאות, תהליך שיושלם מחר בערב. עד אז ייקבעו סופית החיבורים, וכנהוג לפחות חלקם נדחים עד הרגע האחרון. הראשונים להגיש רשימה יהיו חברי יש עתיד שם אין הפתעות מיוחדות או הצנחות בולטות מבחוץ, למעט השרה לשעבר מירב כהן. הניסיון למצוא מועמד ערבי בהמשך למסע הלגיטימציה לערבים שיזם ראש הממשלה נתניהו, לא צלח בינתיים.

רשימת יש עתיד ללא שינוי ניכר מהפעם הקודמת, למעט חילופי מקומות והתוספת של השרה לשעבר מירב כהן שהגיעה מכחול לבן היישר אל המקום החמישי ברשימה, ומירב בן ארי לשעבר מכולנו, במקום התשיעי. כל יתר המועמדים עד המקום ה-15 הם חברי כנסת מכהנים של יש עתיד. לפיד הציב שלוש נשים בחמישיה הראשונה, חברות הכנסת אורנה ברביבאי וקרין אלהרר לצד מירב כהן. בן ארי משלימה ארבע נשים בעשיריה. הנשים הבאות מופיעות רק מהמקומות ה-16 ומעלה.

בראש רשימת ימינה ח"כ נפתלי בנט, אחריו ח"כ איילת שקד שלישי ומקום גבוה ומעט מפתיע, הרכש מהשבוע האחרון, אלון דוידי - ראש עיריית שדרות, סגן יו"ר מרכז השלטון המקומי.

רביעי הוא ח"כ מתן כהנא - אל"מ במיל׳ וטייס קרב. במקום החמישי עוד מועמד חדש, עמיחי שיקלי - איש חינוך, מייסד מכינת "תבור". במקום השישי הוא רכש מהיממה האחרונה, ניר אורבך - לשעבר מנכ"ל מפלגת הבית היהודי. אחריו אביר קארה - ממייסדי תנועת "אני שולמן" שהוצב שביעי, ואחריו חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן. תשיעית היא שירלי פינטו - פעילה חברתית לקידום אנשים עם מוגבלויות בישראל, ממקימי המרכז ללימודי חירשות.

אחריהם ברשימה עו"ד שי מימון; עו"ד יום טוב כלפון נציג העלייה מצרפת; רו"ח סטלה ויינשטיין - ראש מטה דוברי הרוסית של ימינה; עו"ד רוני ססובר; אורנה שטרקמן - חברת מועצת העיר נהריה; ובמקום ה-15 פרופ’ אשר כהן - פרופ’ למדעי המדינה, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן.

בכחול לבן התגבשה רשימה של שבעה שמות, כאשר לאחר בני גנץ הוצבה השרה פנינה תמנו שאטה, במקור מיש עתיד, פוליטיקאית מנוסה יותר מכל חבריה, ושרה מוערכת, מעין קמילה האריס של כחול לבן. אחריה הוצבו השרים חילי טרופר, מיכאל ביטון, אורית פרקש הכהן ואלון שוסטר. שביעי ברשימה הוא חבר הכנסת איתן גינזבורג, יו"ר ועדת הכנסת, וגם נציג של קהילת הלהט"ב. איציק שמולי, לשעבר ממפלגת העבודה שהיה מיועד להצטרף, הודיע הבוקר על פרישתו ויציאה ל"פסק זמן פוליטי".

הרשימה של ימינה גם היא כמעט סגורה, כשברגע האחרון הצטרף אליה ניר אורבך שהיה מנכ"ל הבית היהודי עוד מתקופת בנט, וכשל במירוץ מול חגית משה לראשות המפלגה. את ימינה יובילו בנט ושקד, ואחריהם מתן כהנא.

עדיין בצד הציונות הדתית, כנראה שרק ברגע האחרון יסגרו סופית את סוגיית החיבור בין האיחוד הלאומי/הציונות הדתית לבין הבית היהודי, חיבור הכרחי למעבר אחוז החסימה. יש כנראה סיכום על מיקומים בחלוקה שווה יחסית, אך עדיין לא על מנגנון ההחלטות וההנהגה. משה דורשת הנהגה משותפת, סמוטריץ' המנוסה והוותיק יותר לא מקבל.

שאלת הצטרפות עוצמה יהודית ואיתמר בן גביר לא נפתרה. עד אתמול לא היה שיח בין הצדדים, ובן גביר מפציץ בהודעות הפצרה לשבת ולדבר כשהוא נסמך על הסקרים המראים שכוחה של מפלגתו זהה לזה של סמוטריץ' ואנשיו. לפי פרסומים שונים, ראש הממשלה נתניהו לוחץ לחיבור כזה כדי לוודא שהמפלגה הזו תיכנס לכנסת ותוכל לסייע לו בהקמת קואליציה של ימין עם החרדים. בין שאר עלו הצעות של תפקידי שרים, שריון בליכוד ועוד, אבל מבדיקה שלנו, אלה היו דרישות שהעלו מהציונות הדתית ובליכוד לא נעתרו עדיין.

נתניהו יכול לשריין לפחות שלושה במקומות ריאלים, ועדיין לא ברור מי הם יהיו. שמו של גל הירש עלה, וכן של מועמד או מועמדת ערביה, וכמובן אורי לוי אבקסיס, שסייעה לנתניהו למנוע ממשלת שמאל מרכז בחודש מאי.

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה שמטפסת בסקרים, ניהלה ביממה האחרונה כמה וכמה שיחות עם רון חולדאי ועם עופר שלח, ולשניהם סירבה בינתיים לצירוף מועמדים נוספים מטעמם בעשיריה הראשונה. חולדאי ושלח יוכלו, לפי הצעתה, להיכנס לרשימה במקומות סבירים, כשהיא מודעת לניסיונם הנדרש לגמרי ברשימה שנבחרה בפריימריז השבוע. בצד של הישראלים יש מי שמעריך שחולדאי יחליט בסופו של דבר לפרוש.

אצל הרשימה המשותפת נרשמה הבוקר התפתחות שנועדה ללחוץ על רע"מ ומנסור עבאס ובעצם לתת מעין צ'אנס אחרון לשמר את החיבור. שלוש המפלגות האחרות פרסמו הודעה על חיבור עקרוני ביניהן לריצה משותפת. עבאס מתלבט, שכן בסקרים, גם שלו, הוא מתנדנד סביב אחוז החסימה, ומנגד חיבור חזרה עם המשותפת יאלץ אותו לוותר על הדרך שניסה להוביל. גם כאן אין סגירות.

ולצד החיבורים וההגשות, יו"ר מפלגת ותיקי ישראל דני יתום הודיע על פרישה בשל "היעדר תקציב", וקרא לכל מחנה גוש השמאל לחבור תחת מנהיגותו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.

בהודעה שפרסם נאמר: "מאז שהכרזתי על הקמת מפלגת ותיקי ישראל זכינו לתמיכה ואהדה של עשרות אלפי ישראלים. בדיגיטל, בוואטסאפ, בפניות אישיות ובאפיקים נוספים. האמנתי שאנו בכיוון הנכון וש-1,350,000 האזרחיות והאזרחים הוותיקים יקבלו ייצוג ראוי בכנסת.

"מסיבות של העדר תקציב נאלצנו להפסיק את רוב מאמצי הקמפיין שלנו לפני כשבועיים, ומאז עסקתי ימים כלילות בניסיונות חיבור עם גורמים פוליטיים אחרים שלצערי לא ראו את הדחיפות והחשיבות של סוגיית האזרחים הוותיקים. לא יצאתי למסע הזה על מנת לסדר לעצמי ג'וב, אלא כדי לסייע לאזרחים הוותיקים שזקוקים לכח משמעותי בבית המחוקקים.

"מתוך אחריות ותחושת שליחות אני מודיע היום שמפלגת ותיקי ישראל לא תרוץ בבחירות הקרובות. אני קורא לחבריי בני גנץ, רון חולדאי, עופר שלח, ירון זליכה, ניצן הורוביץ ולחברתי מרב מיכאלי - זה הזמן לאיחוד גדול במרכז שמאל תחת מנהיגותו של יאיר לפיד שביכולתו להוביל את המחנה המאוחד לשינוי מנהיגותי היסטורי".

יתום ניסה להתחבר ליעלון, חולדאי ולעבודה, אך ללא הצלחה.