ג'ף בזוס | ניתוח

בונים, דורסים ובורחים: ג'ף בזוס משאיר לאחרים את הרגולציה והביקורת

ג'ף בזוס הצטרף השבוע לשורת מייסדי חברות טכנולוגיה גדולות שעזבו את תפקיד המנכ"ל • היורשים שלהם קיבלו חברות חסינות כלכלית, אבל שנמצאות תחת מתקפה גוברת מצד ממשלות בעולם • הרווחים המדהימים שהציגו הרבעון, לא יעזרו להן מול הרגולטורים

מייסד ומנכ"ל אמזון בזוס. יעסוק בטילים / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivai
מייסד ומנכ"ל אמזון בזוס. יעסוק בטילים / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivai

ג'ף בזוס הודיע השבוע על פרישתו מתפקיד מנכ"ל אמזון - 27 שנה אחרי שייסד אותה כחנות ספרים מקוונת. בזוס אמנם יישאר יו"ר פעיל, ויהיה מעורב עדיין בקבלת ההחלטות האסטרטגית, אך ההודעה על עזיבתו את כיסא המנכ"ל הייתה מפתיעה. בזוס לא ממש הראה סימנים לכך שהוא מתכוון לנטוש את התפקיד. למעשה אחרי שנים שהתרחק מהעשייה היומיומית השוטפת, דווקא בתקופת הקורונה הוא חזר לנהל דברים בעצמו כדי להתמודד עם הביקוש הגואה למסחר מקוון, לבעיות האספקה ולהתקוממויות העובדים.

בזוס הוא עוד אחד ממייסדי ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם שעוזב את הניהול השוטף של החברה שהקים. הראשון לעזוב היה ביל גייטס ממיקרוספט, שפרש מתפקיד המנכ"ל אי שם בשנת 2000, אבל ויתר על סמכויותיו בפועל בתהליך שנמשך שני עשורים. אחריו הגיע סטיב ג'ובס שעזב את תפקיד המנכ"ל מסיבות בריאותיות באוגוסט 2011. שישה שבועות לפני שמת.

בהמשך עזבו את תפקידיהם מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין, שהתנתקו מהניהול בתהליך שהסתיים ב-2019. ועכשיו מתווסף אליהם גם בזוס, שפורש כדי לעסוק בעניינים אחרים כמו חברת שיגור החלליות שלו בלו אוריג'ין. למעשה היחיד ממייסדי ענקיות הטכנולוגיה שנותר כעת בתפקיד המנכ"ל הוא מארק צוקרברג. צוקרברג כבר מנהל את פייסבוק 17 שנה אבל בסופו של דבר הוא עדיין רק בן 36, בהשוואה לבזוס בן 57, ולא נראה שהוא מתכוון לוותר את המושכות בקרוב.

מייסד פייסבוק צוקרברג. עדיין מנכ"ל / צילום: Reuters, Jennifer Graylo
 מייסד פייסבוק צוקרברג. עדיין מנכ"ל / צילום: Reuters, Jennifer Graylo

תרבות ארגונית ייחודית וחידושים 

בזוס, כמו שאר מייסדי חברות הטכנולוגיה הגדולות, יצר חידושים ששינו את העולם בו אנו חיים. זה התחיל ברעיון הביזארי דאז שאפשר למכור ספרים אונליין ולהתחרות בהצלחה ברשתות מבוססות כמו בארנס אנד נובל. במכתב ששלח השבוע לעובדי אמזון נזכר בזוס איך בימים הראשונים של אמזון הוא שב ונשאל "מהו האינטרנט?". "לשמחתי, לא הייתי צריך להסביר את זה כבר הרבה זמן", כתב בזוס. רצף החידושים שיצר בזוס מאז כולל את המשלוחים המהירים, את קינדל, אקלסה ומחשוב הענן, אם למנות רק כמה.

מעבר להמצאות אלו בזוס, כמו ג'ובס וצוקרברג, יצר תרבות ארגונית ייחודית בחברה שעזרה לה לשרוד ולהצליח. את המכתב לעובדים סיים בזוס במשפט המוכר שלו "זהו עדיין יום 1". משפט זה קשור לפילוסופיה של בזוס שמבחינה בין חברות רעבות שנמצאות במצב "יום 1" לבין חברות שעברו ל"יום 2", ונמצאות בדעיכה שמובילה להתנוונות ומוות. כדי לשמור את החברה במצב של יום 1, בזוס המשיך להנהיג באמזון מנטליות של סטארט-אפ רעב ומהיר, גם כשהפכה לארגון שמעסיק 1.3 מיליון עובדים.

למרות הדומיננטיות של בזוס, אם ללמוד מניסיון העבר, למשקיעי אמזון אין ממש מה לדאוג מכך שהוא לוקח צעד אחורה. הניסיון בשאר חברות הטכנולוגיה מגלה שהיורשים הצליחו לפתח את החברות ולהצעיד אותן לגבהים חדשים. אתר Vox מצא כי מאז עזיבת גייטס את עמדת המנכ"ל בינואר 2000 מניית מיקרוסופט עלתה ב-597% לעומת טיפוס של 163% של מדד ה-S&P 500. מניית אפל זינקה ב-885% לעומת 220% עלייה של המדד מאז עזיבת ג'ובס ו מניית גוגל ב-200% מאז שלארי פייג' נפרד מתפקיד המנכ"ל ב-2015, לעומת עלייה של 82% במדד.

 
  

חוץ מעליית המנייה, היורשים באופן מפתיע הפכו מזוהים עם החברה לא פחות מהמייסדים. סאטיה נאדלה הפך לשם נרדף למותג מיקרוסופט כמעט כמו גייטס, כך גם סונדר פיצ'אי בגוגל ובוודאי טים קוק באפל. את ההצלחה של השלושה אפשר אולי להסביר בתקופת החניכה הארוכה שהייתה להם תחת המייסדים או בחברה, שהכשירה אותם בהדרגה לתפקיד. מצד שני אפשר בהחלט לטעון שהם ירשו אימפריות כל כך חזקות, עד שלא היה קשה להם להצליח.

אין שום סיבה להעריך שמצבו של אנדי ג'אסי, המנכ"ל הנכנס של אמזון, יהיה שונה. כמו קוק באפל ופיצ'אי בגוגל, גם ג'אסי גדל על ברכי המייסד. הוא מלווה את בזוס מאז 1997, שלוש שנים לאחר הקמת אמזון, ונחשב כבר שנים ליד ימינו. ג'אסי צפוי להיכנס לתפקידו ביולי והוא מקבל את החברה במצב הטוב ביותר שאפשר, לאחר שהרבעון הרביעי היה הטוב ביותר בתולדותיה של החברה, בו היא חצתה לראשונה את רף 100 מיליארד דולר בהכנסות.

אנדי ג'אסי / צילום: Reuters, Mike Blake
 אנדי ג'אסי / צילום: Reuters, Mike Blake

הדורסנות עוררה את הרגולטורים

אלא שהגישה של בזוס, בדומה לזו של שאר מייסדי הענקיות האחרות, הפכה את החברה שהקים גם לדורסנית מאוד, דורסנות שבאה לידי ביטוי ברמיסה של מתחרים גדולים כקטנים. שורת תחקירים שהתפרסמו בשנים האחרונות גילו איך אמזון ריסקה יצרנים קטנים כאשר החליטה פתאום לשווק מוצרים מקבילים לשלהם תחת המותג הפרטי שלו. אמזון נחשבת לבעלת תרבות ארגונית אובססיבית בכל הנוגע למתן שירות ללקוח, והחברה נודעה לשמצה בשל היחס המבזה והמחפיר שלה לעובדים ברמות הנמוכות, שנדרשים לתנאי עבודה אכזריים ושכר בעייתי.

אמזון, כמו שאר ענקיות הטכנולוגיה, קיבלה במשך שנים יד חופשית לפעול בשוק בלי התערבות רגולטורית וביקורת של הממשל, אך ימים אלו ככל הנראה הסתיימו. בשנה שעברה הגישו כבר הרשויות בארה"ב שורת תביעות הגבלים עסקיים היסטוריות נגד שתי המתחרות של אמזון, גוגל ופייסבוק. גם זמנה של אמזון קרוב, כאשר נגד החברה מתנהלות חקירות בארה"ב ואירופה. דו"ח של ועדת ההגבלים העסקיים בבית הנבחרים קבע כבר בשנה שעברה כי אמזון משתמשת בכוח מונופליסטי נגד סוחרים באתר שלה, ונראה שזה רק עניין של זמן עד שגם היא תיגרר למאבק רגולטורי ומשפטי בארה"ב.

קשה לדעת למה בזוס פרש דווקא עכשיו אבל הנה הסבר לא מופרך: בזוס, שבקיץ שעבר הוזמן לראשונה לשימוע בקונגרס, מבין שהלחץ הרגולטורי על החברה שלו הולך ומתעצם. הוא לכן מעדיף לתת ליורשו להיות מי שיעמוד ישירות מול הלחצים האלו ולהישאר בעמדת היו"ר הפעיל הנוחה. בכל זאת כאיש השני בעושרו בעולם יש לבזוס מספיק כסף לבזבז והרבה דרכים ליהנות מהחיים הטובים שלא כוללות מפגש עם סנטורים מרוגזים.

מנכ"ל אפל, טים קוק. שווי שיא / צילום: Reuters, Jennifer Graylo
 מנכ"ל אפל, טים קוק. שווי שיא / צילום: Reuters, Jennifer Graylo

המחליף גדל בתוך החברה

"אנדי מוכר בחברה והוא נמצא באמזון כמעט אותו זמן כמוני. הוא יהיה מנהיג יוצא דופן ויש לו את האמון המלא שלי", כך כתב ג'ף בזוס על מחליפו אנדי ג'אסי במכתב לעובדים השבוע. ג'אסי אכן נמצא זמן רב באמזון, אליה הצטרף כבר במאי 1997, שלוש שנים בלבד אחרי הקמתה. ג'אסי (53) הגיע לחברה ימים ספורים אחרי המבחן האחרון שלו בלימודי תואר שני במנהל עסקים בהרווארד ולא עזב מאז.

בתחילת שנות ה-2000 ג'אסי מונה לעוזר טכני לבזוס והפך בעצם לצל שלו, המלווה אותו לכל מקום. ב-2003 ג'אסי השתתף במפגש סיעור מוחות בסלון של בזוס בו נהגה הרעיון לבנות את פלטפורמת מחשוב הענן של אמזון, הידועה כיום בשם AWS. המשתתפים באותה ישיבה חשבו איך תוכל אמזון לנצל את הדאטה סנטרים הענקיים שלה כדי ליצור עוד הכנסה, וחשבו לאפשר לחברות אחרות לאחסן בהם מידע וקוד. ג'אסי מנהל את תחום מחשוב הענן באמזון, לאחד העסקים הרווחיים ביותר של החברה, מאז הקמתו ועד היום.

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. גדל בחברה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
 מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. גדל בחברה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

גם אם הפרישה של בזוס הפתיעה, הבחירה בג'אסי הייתה מובנת מאליה, במיוחד לאחר בשבשנה שעברה ג'ף וילקה, שניהל את עסקי הקמעונאות, הודיע על עזיבתו. ג'אסי נחשב דומה מאוד לבזוס באופי, אולי בשל הקרבה ביניהם לאורך השנים. כמו בזוס, יש לו העדפה לקבלת החלטות מבוססת נתונים, הוא שם את הלקוחות במרכז וידוע כמי שמנהל פרויקטים באופן צמוד.