ביהמ"ש המחוזי פסל את הזכייה של שופרסל במכרז בסכום של 700 מיליון שקל לחלוקת תווי מזון

השופט אלי אברבנאל קיבל את העתירה שהגישה פתחון לב שהתמודדה במכרז וקבע כי שופרסל לא עמדה בתנאיו • שופרסל ומשרד הפנים חויבו בהוצאות בסכום של 50 אלף שקל

שופרסל / צילום: תמר מצפי
שופרסל / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בירושלים פסל את זכייתה של שופרסל במכרז בסכום של 700 מיליון שקל לחלוקת תווי מזון. השופט אלי אברבנאל קיבל את העתירה שהגישה פתחון לב, שהתמודדה במכרז וקבע כי שופרסל לא עמדה בתנאי המכרז, לרבות בתנאי הסף ואף אינה מקיימת את שהתיימרה להציג בהצעתה בנוגע למספר נקודות המכירה שהציעה כנדרש במכרז.

המחלוקת נסבה על הצורך לקבל את הסכמת נקודות המכירה להשתתף בפרויקט ולעמוד בתנאי המכרז. מאחר ושופרסל לא קיבלה את הסכמתן של נקודות המכירה מראש לשתף פעולה עם תנאי המכרז קבע השופט אלי אברבנאל כי לא ניתן להביא בחשבון 1,257 מתוך 1,627 נקודות מכירה שהוצעו על-ידי שופרסל ברחבי הארץ ועל כן שופרסל אינה עומדת בתנאי הסף.

"החלטת ועדת המכרזים לאמץ את טענת שופרסל ולפיה אין מניעה להגיש את ההצעה ללא קבלת הסכמתם של בעלי נקודות המכירה אינה עולה בקנה אחד הן עם תנאי המכרז והן עם פרטי הצעתה של שופרסל, ודינה להתבטל", קבע השופט והחליט כי הדיון יוחזר לוועדת המכרזים של משרד הפנים על-מנת שתדון מחדש.

פתחון לב טענה באמצעות עו"ד יניב מטלס כי שופרסל לא קיבלה את הסכמתן של כל נקודות המכירה לשתף עמן פעולה כנדר. לכן אין להביא בחשבון 1,257 נקודות מכירה שהוצעו על-ידי שופרסל. בין היתר הציגה פתחון לב ממצאי בדיקה שערכה, ממנה עולה כי 100 מתוך 1627 נקודות מכירה ששופרסל ציינה בהצעתה אינן פועלות, וכי בעליהן של נקודות מכירה נוספות אינם יודעים דבר על המכרז האמור ועל החובות האמורות לחול עליהם במסגרתו.

"נושא הביטחון התזונתי אינו אמור להימצא תחת משרד הפנים"

בעקבות פנייתה של ועדת המכרזים אישרה שופרסל כי הצעתה הוגשה ללא קבלת הסכמת בעלי נקודות המכירה, למעט 370 סניפים של שופרסל הנתונים לשליטתה, ואף ללא בדיקה אם בתי העסק האמורים פועלים. למרות האמור משרד הפנים השאיר את זכייתה על כנה.

שופרסל טענה כי הייתה רשאית להסתמך על קיומם של הסכמי סליקה המחייבים את נקודות המכירה לכבד את כרטיסי החיוב של כאל וטענה כי הוראות המכרז לא כללו חובה להחתים מראש את נקודות המכירה על הסכמה לכבד את התו המוצע.

בית המשפט קבע כי כי לא די בעצם קיומם של הסכמי סליקה בין בתי העסק לבין כאל כדי לאפשר לשופרסל להציג בתי עסק אלה כנקודות מכירה בהצעתה. "אף שלא נקבע במכרז תנאי מפורש הדורש קבלת הסכמה מראש מבתי העסק לשם הכללתם בהצעה, עיון במכרז ובתנאיו ואף עיון בהצעת שופרסל, מעלים כי בלא קבלת הסכמה והתחייבות מראש מצדם של בתי העסק לשתף פעולה עם שופרסל, לא ניתן לצפות כי יספקו את השירות הנדרש" וכי לצורך עמידה בתנאי המכרז נדרש שבתי העסק ישתפו פעולה בשורה של פעולות, כך למשל להעביר דיווח חודשי על כלל המוצרים שנרכשו.

לאחר הדיון שהתקיים בשבוע שעבר הוציא אברבנאל צו מניעה על-מנת לעצור את הוצאתו לפועל של המכרז. שופרסל ומשרד הפנים חויבו בהוצאות בסכום של 50 אלף שקל.

ביולי האחרון אישרה הכנסת במסגרת התוכנית הכלכלית 700 מיליון שקל לדרישת שר הפנים אריה דרעי לטובת נזקקים להגברת הביטחון התזונתי. על הקריטריונים שיזכו את הציבור בתלושים נשמעה ביקורת רבה בחודשים האחרונים מאחר שמי שייהנו מהזכאות הם משפחות מרובות ילדים.

התנועה לאיכות השלטון, עתרה לבג"ץ על המכרז בטענה כי "נושא הביטחון התזונתי אינו אמור להימצא תחת משרד הפנים כלל אלא תחת משרד הרווחה". התנועה טענה נגד הקריטריון המעניק זכאות לפי הנחה בארנונה, לטענתה קיים "חשש כי אמות המידות נתפרו למגזר מסוים".

משרד הפנים: "המשרד מכבד את החלטת בית המשפט"

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, מסר: "אנו שמחים על החלטת בית המשפט, אשר תפעל לטובת מאות אלפי משפחות נזקקות בישראל. אנו נשמח לעבוד בשיתוף פעולה עם משרד הפנים, על-מנת להוציא באופן מידי את המכרז לפועל. אנו מברכים את משרד הפנים על שיזם והקים את הפרויקט החברתי הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל, שכעת יופעל באופן החברתי והנכון ביותר. פתחון לב יהיו גאים להיות שותפים לדרך".

עו"ד יניב מטלס, המייצג את "פתחון לב" בעתירה: "החלטה חשובה זו מביאה לזכיית עמותת פתחון לב במכרז ותוביל לכך שזו תבצע את חלוקת תווי המזון, באופן שייטיב עם ציבור הזכאים שכה משווע לכך וייטיב גם עם בעלי המכולות שיזכו ליהנות באופן שוויוני מהעוגה הממשלתית״.

תגובת משרד הפנים: "משרד הפנים מכבד את החלטת בית המשפט, ילמד את פסק הדין ויבחן את צעדיו. המשרד יפעל ככל יכולתו לחלק את כרטיסי המזון מוקדם ככל הניתן".