רק כשליש מהישראלים שביקשו היתר חריג לחזור ארצה נענו בחיוב

2,000 ישראלים פנו לוועדת החריגים בבקשה לאפשר להם לטוס ארצה; רק 33% מתוכם קיבלו היתר • ראש הוועדה, השר יובל שטייניץ: "שאר הבקשות נמצאות בעבודה או בשלבי התייעצות עם גורמי המקצוע או קיבלו הודעה שנכון לעכשיו אין להם קדימות"

נתב"ג בסגר. לוח הטיסות ריק לחלוטין / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נתב"ג בסגר. לוח הטיסות ריק לחלוטין / צילום: מיכל רז חיימוביץ

כ-33% מתוך 2,000 הישראלים שפנו לוועדת החריגים בבקשה שתאפשר להם להיכנס לישראל, קיבלו היתר חריג שיאפשר להם לעלות על הטיסות של ישראייר מפרנקפורט לתל אביב.

על הוועדה הזו אמון שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, שמטעמו נמסר כי "ממוצע של שליש מקבלים תיעדוף גבוה. שאר הבקשות נמצאות בעבודה או בשלבי התייעצות עם גורמי המקצוע או קיבלו הודעה שנכון לעכשיו אין להם קדימות לעלות על המטוס מפרנקפורט".

נזכיר כי עבור הנוסעים יש שתי ועדות נפרדות - ועדה של משרדי התחבורה והבריאות, שאליה מוגשות בקשות לצאת מישראל; והוועדה שבראשה עומד שטייניץ, עבור ישראלים שמבקשים לשוב לישראל. מדובר באלפי ישראלים שתקועים בחו"ל, מאות מהם בדובאי, וההערכות הן כי אלפים תקועים בארה"ב.

כדי שלא יצטייר מצב שבו המדינה מונעת כניסה מישראלים לארצם, הוועדה לנוסעים הנכנסים מתייחסת אל האישור החריג ככזה שייתן להם קדימות בטיסות שמפעילה ישראייר עבור המדינה, כאשר הרציונל הוא שאם נותרים מושבים שלא נתפסו על-ידי המאושרים שקיבלו היתר - הם יוכלו להימכר לישראלים אחרים.

טיסות ישראייר פועלות על בסיס יומי מתל אביב לפרנקפורט. הבחירה ביעד הזה היא בשל היותו נמל תעופה מרכזי באירופה שאליו יכולים להגיע ישראלים ממדינות שונות. לישראלים אין אפשרות להיכנס לגרמניה, ועל כן הכניסה מתאפשרת רק לטובת טיסות קונקשן, ובכל מקרה על הנוסעים לבצע בדיקות קורונה 72 שעות לפני טיסה. חוץ מהטיסות הללו, שמחירן עומד על 250 דולר לכיוון לנוסע כולל כבודה, מקבלי האישור החריג יכולים לטוס בטיסות פרטיות בעלות של אלפי דולרים לטיסה.

בימים האחרונים פנו אל על וארקיע למשרד התחבורה וביקשו היתר להפעיל טיסות מארה"ב ומדובאי לאור ריבוי פניות של ישראלים שתקועים בחו"ל. עד כה בקשותיהן סורבו. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, התייחס בדיונים אמש (ד') על הצורך בטיסת חילוץ מארה"ב, והלחץ לאפשר טיסה כזו גובר.

במקביל, במסגרת הכוונה להדק את סגירת נתב"ג, חברות התעופה דלתא ויונייטד איירליינס לא הורשו להמשיך להעלות על מטוסיהן נוסעים מישראל לארה"ב בטיסות שהגיעו ארצה כטיסות מטען. למרות ההסבר כי מדובר בתושבים שמבקשים לשוב לביתם בצפון אמריקה, המדינה קבעה כי טיסות שיגיעו כמטען ישובו כמטען, בנימוק ש"הנוסעים חוזרים לישראל".

האם ההחלטה על סגירת נתב"ג התקבלה כבר ללא הכרזה?

למרות שעדיין לא הוכרז רשמית על המשך סגירת השמיים והפעילות בנתב"ג - האינדיקציות מלמדות שזו הכוונה. ראשית, הבוקר (ה') הודיע משרד ראש הממשלה כי בנימין נתניהו דוחה את נסיעתו שתוכננה לאיחוד האמירויות ולבחריין: "למרות חשיבותה, החליט נתניהו לדחות את הביקור בשלב זה בשל סגירת השמיים". טיסתו של נתניהו יועדה ליום שלישי הקרוב. בנוסף, ישראייר הודיעה כי תבצע טיסות לפרנקפורט גם בשבוע הבא - ומכאן שההחלטה על המשך סגירת נתב"ג כבר התקבלה, גם אם לא הוכרז על כך רשמית.

בתוך כך, ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית את החמרת תנאי הכניסה והיציאה מישראל, כך שהנוסעים ואנשי הצוות יחויבו בהצגת בדיקת קורונה שלילית טרם עלייתם למטוס גם בישראל. יצוין כי ממילא רוב הנוסעים מחויבים בביצוע בדיקות קורונה לפני טיסות לחו"ל על-פי דרישות של מדינות היעד. בנוסף, הוועדה הסמיכה את הממשלה למנוע כניסה ארצה של אזרחים חולי קורונה, למעט נסיבות מיוחדות ובאישור מנכ"ל משרד הבריאות.

עוד הוחלט בוועדה כי תתאפשר יציאה מהארץ למי שיוצא מישראל למקום מגורים קבוע, אף אם הוא מקום חדש; אולם מי שיש לו שני בתים קבועים בארץ ובחו"ל, לא יוכל לדלג ביניהם. 

צרו איתנו קשר *5988