הצוללת | פודקאסט

פרופ' בליצר: "אם יפתחו את הסגר באופן לא מבוקר, יהיו המון לוויות"

פרופ' רן בליצר מתארח בפודקאסט הצוללת של גלובס ומסביר את התנגדותו ליציאה מהסגר: "מספר ההדבקות המזעזע לא ירד בעקבות הסגר. אם משהו בהתנהגות האוכלוסייה לא ישתנה באופן קיצוני, זה ימשיך ואף יגבר" • מה יהיה עם המוטציות, והאם החיסונים יצליחו למגר את המגפה? • הצוללת עושה סדר • האזינו

מחלקת הטיפול בחולי קורונה באיכילוב / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מחלקת הטיפול בחולי קורונה באיכילוב / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

עקבו אחר פודקאסט 'הצוללת' בספוטיפיי, אפל פודקאסט, גוגל פודקאסט או באפליקציה האהובה עליכם בהעתקת כתובת ה- RSS 

לפני כחודש וחצי נחת בישראל משלוח החיסונים הראשון כנגד נגיף הקורונה. היה זה רגע מדהים, אפילו בלתי נתפש בקרב הבלימה שהאנושות כולה מנהלת כבר שנה כנגד הנגיף הארור.

כמה שבועות אחר כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הבטיח שישראל תהיה המדינה הראשונה לצאת מהמגפה, ויותר מזה - שאת ליל הסדר הקרוב, עוד פחות חודשיים, נחגוג עם המשפחה המורחבת. מבצע החיסונים אכן התנהל ביעילות, וכיום כ-80% מבני ה-60 פלוס בישראל כבר התחסנו לפחות במנה הראשונה. בכלל האוכלוסייה מדובר על 36%, והיד עוד נטויה. תרתי משמע.

בתוך תחושת האופוריה, מבלי ששמנו לב, התגנבה בחשאי ארצה מוטציה. אותו נגיף קורונה, רק בתלבושת קצת שונה. והיא קיבלה גם שם: המוטציה הבריטית. אחריה הגיעה גם המוטציה הדרום אפריקאית, ועכשיו גם מדברים על המוטציה הברזילאית. ופתאום הסגרים כבר לא כל כך מועילים, בתי החולים על סף קריסה, מספר החולים הקשה נשאר גבוה, ויש יותר ויותר דיווחים על אנשים צעירים שהם בין החולים הקשים. בחודש ינואר, שקיבל את הכינוי ינואר השחור, נרשם מספר שיא של נפטרים מקורונה - 1,423 בני אדם.

המוטציה הבריטית מתבררת כמדבקת יותר פי 2 וקטלנית יותר ממה שהכרנו עד כה. על פי מחקרים מסוימים בבריטניה היא פי 1.65 יותר קטלנית מהזן שתקף אותנו באחרונה, שגם הוא היה בעצם יותר מדבק פי 9 מהזן המקורי שיצא מווהאן בתחילת 2020. לכן בגלל המוטציה קצב התפשטות התחלואה גבוה יותר, ומספר המאושפזים מבין המאומתים גם הוא גבוה יותר. במקביל החיסון מוריד, על פי נתונים ראשוניים, את כמות המבוגרים שנדבקים וגם את כמות המבוגרים שההדבקה אצלם הופכת למחלה קשה, אבל בינתיים הוירוס מתפשט בקרב הצעירים יותר, ולכן מתקבלת תמונה כאילו הוירוס עבר להעדיף צעירים.

עוד התבשרנו השבוע כי בבריטניה, אותו וריאנט בריטי שהוא כבר גם הוריאנט הדומיננטי אצלנו (ומהווה כ-70% ומעלה מה"שוק"), פיתח בשני מקומות במקביל ובאופן בלתי תלוי, עוד מוטציה, שעלולה להפוך אותו גם למעט פחות רגיש לחיסונים. זה יכול לקרות אצלנו, מצב סביר שתתפתח מוטציה ישראלית. אכן כבר קיים אצלנו גם הוריאנט הדרום אפריקני שכבר מכיל את מוטציה שכזו. הוא אף מדבק כמו הוריאנט הבריטי, אבל זו לא סיבה להתייאש. לחיסונים כנראה יש עדיין יעילות סבירה גם נגד הוריאנטים האלה, ואם הם יהפכו לדומיננטיים, עדיין כנראה לא נגיע בקרב המחוסנים, לקצבי הדבקה שאנחנו רואים היום בקרב האוכלוסיה כולה.

פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר, גלובס
 פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר, גלובס

בכדי לעשות סדר בגלגולה של המוטציה הילה ויסברג מארחת בפודקאסט הצוללת מבית גלובס את גלי וינרב, כתבת הביומד, ופרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית. איך נוצרות המוטציות, אילו אנחנו כבר מכירים, מה המשמעות שלהן ומה צופה לנו העתיד - האם ההתחסנות תאפשר לנו להסיר את המגבלות.

עוד בפרק: האם בפסח הקרוב, קרי עוד חודשיים, נשב לארוחת חג עם המשפחה המורחבת?

קראו עוד על התפשטות המוטציות