הקבינט אישר את מיחזור ההלוואה לרכישת מטוסי ה-F35

המטוסים הראשונים נרכשו באמצע העשור, בעלות של 2.4 מיליארד דולר, וכבר אז התשלום נדחה בעשר שנים באמצעות הלוואה בערבות של הממשלה • למרות הסתייגותו של היועץ המשפטי לממשלה, נדחה כעת התשלום בשמונה שנים נוספות באמצעות הלוואת ביניים נוספת

שר הביטחון בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות
שר הביטחון בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות

הקבינט המדיני ביטחוני אישר היום (א') את המתווה הדולרי של התוכנית הרב שנתית של צה"ל, התר"ש, לרבות את מיחזור ההלוואה שנלקחה לרכישת מטוסי החמקן F35.

המטוסים הראשונים נרכשו באמצע העשור, בעלות של 2.4 מיליארד דולר, וכבר אז התשלום נדחה בעשר שנים באמצעות הלוואה מסיטי בנק האמריקני בערבות של הממשלה.

כעת נדחה שוב התשלום באמצעות עוד הלוואת ביניים שעלותה תהיה כ-200 מיליון דולר למשך שמונה שנים.

היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הסתייג מהמתווה הזה, ובחוות דעת שנתן עוד בנובמבר נאמר כי הוא פוגם בחוק יסודות התקציב, וכי הוא עשוי להשפיע לרעה על מצב האשראי של המדינה ודירוגה בעיני העולם.

גם משרד האוצר התנגד מטעמים דומים, ובשל העלות הנוספת של האשראי - יותר מ-200 מיליון דולר. אלא שבסופו של דבר התקבלה דעת שר הביטחון בני גנץ שזכה לתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיה. עם זה ההחלטה קובעת כי זו תהיה הפעם האחרונה שההלוואה הזו תגולגל לפירעון דחוי.

בכיר במשרד האוצר אמר לגלובס כי המתווה הזה מוטב היה שלא היה מתחיל כלל, שכן הוא משמש את צה"ל לדחות את חובותיו, ולהגדיל את תקציבו בדרך זו. "אין לי ספק שכשיגיע מועד הפירעון, במשרד הביטחון ימצאו תירוץ חדש להבאת התשלום ממקור אחר ולא מתקציב הביטחון. לא ראוי שהמדינה תוציא כעת עוד מאות מליוני שקלים על אשראי ודחיית הלוואה של משרד הביטחון. אנחנו נוודא שהכסף הזה לא יהיה מתקציב המדינה אלא מהסיוע הביטחוני האמריקני".

התוספת התקציבית השקלית שמשרד הביטחון מבקש טרם הגיעה לדיון

הקבינט אישר בתוך כך גם את שאר סעיפי התר"ש במתווה הדולרי בהיקף של 10 מיליארד דולר עד שנת 2028 - מעד תום הסכם הסיוע האמריקני הנרחב המעניק לישראל 3.8 מיליארד דולר בשנה לצורכי רכש בטחוני, שרובו המכריע מתבצע מיצרנים אמריקניים.

במתווה הזה פרויקטים הכוללים רכש של מערך מחשבים מהמשוכללים והחזקים בעולם, רכש של מסוקים חדשים במקום היסעורים המיושנים, מטוסי תדלוק וכן עוד מספר קטן של חמקנים F35. ההיתר ניתן בכפוף לאישור ועדת שרים מצומצמת לכל פרויקט בנפרד.

יצוין כי התוספת התקציבית השקלית שמשרד הביטחון מבקש טרם הגיעה לדיון, ובצה"ל אומרים כי אין מדובר כלל בתוספת אלא בהחזר קיצוצים קודמי שנעשו בשנתיים האחרונות בגלל היעדר תקציב מאושר.

הקבינט דן גם בהחלטת בית המשפט הבינלאומי בהאג לאפשר פתיחת חקירה נגד ישראל. ובהודעת הסיכום של הישיבה נאמר: "הקבינט המדיני-ביטחוני דוחה מכל וכל את ההחלטה השערורייתית של בית הדין שיכולה לאפשר לחקור את ישראל על פשעי מלחמה שקריים. הקבינט קובע שלבית הדין אין שום סמכות לקבל החלטה כזאת. ישראל אינה חברה בבית הדין הבינלאומי ולרשות הפלסטינית אין סטטוס של מדינה.

"ביה"ד הבינלאומי הוקם כדי למנוע זוועות כדוגמת אלה שביצעו הנאצים נגד העם היהודי. במקום זאת הוא רודף את מדינתו של העם היהודי. בעוד שהוא מאפשר לחקור את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזה"ת המחויבת לשלטון החוק, בית הדין עוצם עין מפשעי המלחמה האיומים שמבצעות דיקטטורות חשוכות כמו איראן וסוריה חדשות לבקרים.

"הטענה שכשיהודים חיים במולדתם ובבירתם ירושלים זהו פשע מלחמה היא שערורייתית. גם הטענה שצה"ל, שאין צבא מוסרי ממנו, מבצע פשעי מלחמה כשהוא מגן עלינו מפני טרוריסטים שמשגרים טילים על ערינו  היא שערורייתית לא פחות.

"החלטת השופטים חושפת את ביה"ד כגוף פוליטי הניצב בשורה אחת עם ארגונים בינ"ל המוּנעים מתוך יסודות אנטישמיים. ועדת השרים הטילה על הגורמים הרלוונטיים לנקוט בצעדים הנדרשים לשמירה על האינטרסים של המדינה ולהגנה על אזרחיה וחייליה".