שמיים סגורים ללא קיצורי דרך: כך עובד המודל האוסטרלי

הקורונה היא מגפה עולמית, אך יש הבדלים בניהול ההתמודדות בשדות התעופה ובסגירת השמיים • קחו לדוגמה את אוסטרליה: בהשוואה לישראל המדינה הקשיחה תקנות, אך עשתה זאת בצורה מסודרת, כך שכעת היא מאפשרת פטור מעטיית מסכות, אירועים ציבוריים ושגרה במערכת החינוך

שדה התעופה של מלבורן / צילום: Shutterstock
שדה התעופה של מלבורן / צילום: Shutterstock

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומנם התגאה בכך שישראל הייתה הראשונה בעולם "לסגור את הגבולות ולא לאפשר לשום טיסות מסחריות להיכנס למדינת ישראל" אלא שזה לא מדויק - גם אוסטרליה וניו זילנד סגרו את השמיים קודם, ושם המהלך נעשה בצורה שמאפשרת להתגאות בנתוני תחלואה מעולם אחר: באוסטרליה יש כ-26 מיליון תושבים, מספר המאובחנים החדשים עומד על כ-7 ביום. מספר הקורבנות הגיע ל-909 ומספר המאובחנים מאז פרוץ המגפה הגיע ל-168 אלף.

בישראל על 9.2 מיליון תושביה מספר המאובחנים היומי העדכני הוא כ-4,560, מספר המתים הגיע ל-5,121 ומספר המאובחנים מאז פרוץ המגפה עומד על כ-690 אלף.

מובן שלא הכל נתון לשמיים הפתוחים או הסגורים אבל מרגע שבאוסטרליה הובן שיש לעצור יבוא לאי המבודד, זה נעשה אחרת. בצורה קשוחה, ורבים יגידו שמדי, אבל בצורה שמאפשרת היום פטור מעטיית מסכות, מערכת לימודית סדירה, קיומם של אירועים ועוד פעולות שזכורות לרובנו מהשגרה של פעם. ויש את עניין המשמעת של הציבור והנכונות  שלו להישמע להנחיות, את עניין הדוגמה האישית של המנהיגים, את אלמנט ההרתעה והקומבינות. מובן, דברים שרואים מכאן לא רואים משם אבל בשיחה עם מכריי באוסטרליה הם לא הבינו מה פשר השאלה "ומי שמפר את חובת הבידוד אחרי ששב מחו"ל, מה הענישה שהוא עשוי לקבל?".

 
  

סגירת השמיים: הידוק ופיקוח מסודר

בישראל, השמיים נסגרו מה-26.1 ואפשר להגיד "בבת אחת", כלומר עם התראה של יומיים שמטבעה הותירה אלפים רבים בחו"ל. כצפוי - הובן ש"הסגירה ההרמטית" שעליה דיבר נתניהו, אינה אפשרית במבחן המציאות. הכוונה הייתה למגר ייבוא מוטציות ובצדק, אבל עכשיו כבר מובן שלא ניתן למגר כניסת אזרחים למדינתם ולכן השבוע יצאו עוד טיסות להחזיר ישראלים - אל הטיסות שישראייר מפעילה מזה כשבוע לפרנקפורט יצטרפו טיסות לדובאי ולארה"ב שיפעילו ארקיע ואל על. חכמת הבדיעבד פועלת שוב, בחסדי קורונה ובכלל. אלפי הישראלים שנתקעו בחו"ל יחזרו לארץ טיפין טיפין, ואת התהליך הזה חובה לנהל אחרת. ישראל בחרה בצעד של סגירת שמיים לאור נתוני התחלואה המבהילים ובעיקר לנוכח היותנו מדינת אי במובן התעופתי. אז איך זה נעשה באוסטרליה? היא סגרה את הכניסה לאזרחים זרים מאז מרץ 2020 - בדומה לישראל. בחודשים האחרונים הסגר הודק וכיום מתאפשרת כניסת אזרחים אוסטרלים בלבד, למעט חריגים כדיפלומטים. בכדי שניתן יהיה לנהל את הליך הכניסה למדינה ולפקח על מספר הבאים נקבעה מכסה שבועית של אזרחים שיורשו לחזור. מספרם מצוי בהלימה למספר חדרי המלון העומדים לרשותם לטובת חובת הבידוד.

כל הנוסעים שממריאים לאוסטרליה, בדומה לתקנה שנכנסה לתוקף ב-23.1 בישראל - מחויבים להציג בדיקת קורונה שלילית (PCR) לפני המראה. בישראל נכנסה תקנה שגם מחייבת את הנוסעים שממריאים מישראל להגיע עם בדיקת קורונה עדכנית לנתב"ג.

בידוד: חובה ועל חשבון הנוסע

ההבדל הגדול נעוץ בסוגית הבידוד. בשעה שבאוסטרליה גם המחוסנים (שהם מעטים) מחויבים בבידוד, זה נעשה בבית מלון ועל חשבון הנוסע. לטובת 14 ימי הבידוד מוצעים בתי מלון בכל רחבי המדינה. והנוחתים נדרשים להעביר את ימי הבידוד בעיר שבה נחתו ורק לאחר מכן הם רשאים לנוע לעיר מגוריהם.

באתר האינטרנט של משרד הבריאות האוסטרלי מוקדש פרק לצד הנפשי: "זו עשויה להיות חוויה לא קלה ומאתגרת וכדאי להיערך לכך מראש". טיפים לניהול הזמן  ותמיכה נפשית הם חלק מהחבילה. גם בסינגפור יש חובת בידוד לנוחתים, גם שם הם אלה שמשלמים אלפי שקלים על הבידוד בבתי מלון והתשלום כולל שירות פסיכולוגי למבודד.

הבידוד יעלה לאזרח האוסטרלי סכום לא מבוטל של 3,000 דולר אוסטרלי (כ-7,600 שקל) ו-5,000 דולר אוסטרלי (כ-12.6 אלף) למשפחה בת 4 נפשות. לנוסעים שנתקעו מעבר לים מוצע לקחת הלוואה ללא ריבית בכדי לממן את השהות שנחתה עליהם ללא  היערכות מקדימה. הלוואה ניתן לקבל גם עבור עלות הטיסה לאוסטרליה שמחירה, כך מדווח בעיתונות המקומית, זינק בעשרות אחוזים מאז הידוק הטיסות.

מכסת הנכנסים לכל אחת משש המדינות באוסטרליה מותאם להיצע חדרי המלון המיועדים לבידוד, כך למשל ב-NSW (ניו סאות' ויילס) מדובר בכ-1,500 נוסעים לשבוע, בקווינסלנד עד 500 נוסעים בשבוע. היקף המכסה הכולל הוא של כ-4,000 נוסעים בשבוע.

במשך ימי הבידוד הנוסעים יידרשו לבצע לפחות בדיקת קורונה נוספת. היחידים שמקבלים פטור מחובת הבידוד הם אלה שנחתו מניו זילנד השכנה. אין ועדה שיושבת בשדה התעופה ומאפשרת ל-50%-60% מהנוחתים פטור מבידוד במלונית ומעבר לבידוד ביתי - אלה היו המספרים שבשעתו דיווח עליהם משרד הבריאות הישראלי, אין מאות שבתמורה לקנס של 5,000 שקל "קונים" בידוד ביתי. הבידוד הוא חובה בבית מלון. מכאן, קביעת מכסת הנוחתים חייבת להיות בהלימה למספר החדרים שעומדים לרשות המבודדים. בדיון שנערך בתחילת השבוע בוועדת החוקה התייחס לכך המנהל היחידה ליחב"ל במשרד הבריאות ד"ר אשר שלמון שציין שיש להגביל את מספר הנכנסים לישראל ל-600 ביום בהתאם למספר שהמלוניות ערוכות לקלוט. לרשות השבים לישראל עומדות שלוש מלוניות - שתיים מהן בתל אביב ואחת בירושלים. בישראל המדינה היא שמממנת את השהות עבור הנוסעים בעלות של מאות מיליוני שקלים. מה עדיף ומה נכון? מצד אחד להשית עלויות של אלפי שקלים על הנוחתים אינו עניין של מה בכך, מצד שני באופן הזה אין פטור, יש בקרה ויש התייחסות אחרת לכל נושא הבידוד.

יציאה וכניסה: אוסטרליה הקשיחה מגבלות

אוסטרליה גם הקשיחה עמדות בכל הנוגע ליציאה מגבולותיה. רק בעלי אישור יוכלו לעזוב את המדינה, וייתכן שגם בעלי אזרחות כפולה יסורבו - בדומה למתרחש בישראל. היוצאים מוזהרים שמא לא יוכלו לחזור "לזמן ממושך". גם הנכנסים צריכים אישור מיוחד ועליהם לפנות כשבועיים מראש לרשויות הקשוחות. כמה קשוחות? ישראלית שמשפחתה עשתה רילוקיישן לאוסטרליה סורבה להצטרף לבעלה שכבר היגר לפניה. אחרי המתנה ממושכת כניסתה אושרה. במקרה אחר משפחה ממעגל ראשון סורבה לבקשה להגיע לבר מצווה של אזרח המתגורר באוסטרליה. קשוח, מקומם, אבל אולי כך צריך.

בישראל הוקמו ועדות שכבר הספיקו לעבור כמה גלגולים בין משרדי הממשלה עד אשר כעת, שבועיים אחרי סגירת השמיים אוחדו לוועדה אחת. בין מי שקיבל אישור ובין מי שסורב (דוגמת רופא ששהה בחו"ל), לא לגמרי ברור מה הקו המנחה.

התסכול האזרחי: זהה בשתי המדינות

ומה דומה בין המדינות? התסכול של הציבור. "אוסטרליה ניצחה את המגפה אבל השאירה אלפים מאזרחיה מחוץ למדינה", כך זעקה כותרת הוושינגטון פוסט בדצמבר האחרון. במאמר מובאים סיפורים קורעי לב של משפחות שנאלצו להיפרד לחודשים ארוכים ומייחסים לעובדה שעשרות אלפי אוסטרלים תקועים במקומות שונים בעולם פגיעה ממשית בזכויות האדם ואף קוראים לגורמים הבינלאומיים להתערב. הזעם הציבורי גבר לקראת פתיחת טורניר הטניס אוסטרליה הפתוחה; משלחות המונות כ-1,200 איש ואישה קיבלו היתר לנחות במדינה. "כ-37 אלף אוסטרלים תקועים בחו"ל אבל לספורטאים אפשרו לבוא", כך הכותרות בתקשורת המקומית. הפמליות פוזרו במתקני בידוד במלבורן ועובד שאובחן חיובי באחד ממתקני הבידוד - הוביל לדחייה של פתיחת הטורניר ולהארכת הבידוד עבור כ-500 המשתתפים בו. אבל יש תגמול למדיניות הקשוחה של הממשלה - במשחקים שבטורניר יוכלו לצפות 30 אלף איש שישבו ביציע.

גם כוכבי הוליווד הצליחו לעורר זעם בקרב הציבור "בשעה שעשרות אלפי אוסטרלים לא יכולים לשוב לביתם השחקן מאט דיימון ומשפחתו הגיעו לאוסטרליה וקיבלו תנאי בידוד מועדפים". דיימון שהגיע לטובת צילומים לסרט קיבל אישור לבידוד באחוזה פרטית. אולי הכועסים יתנחמו בנתונים שפרסמה ממשלת אוסטרליה ולפיהם "הסרט Love and Thunder שבו  ישתתפו נטלי פורטמן וכריסיטיאן בייל יכניס 180 מיליון דולר אוסטרלי לכלכלה המקומית כשהוא יעסיק 2,500 עובדים ויספק פרנסה לאלפי עסקים מקומיים. ממשלת NSW וממשלת אוסטרליה מקוות שהפקות בינלאומיות נוספות יגיעו לצלם באוסטרליה בשעה שהתעשייה בארה"ב עדיין מצויה במשבר".