מפת שוק המזון האורגני בישראל: פחות חקלאים, יותר יבואנים

רק 2% מהחקלאים בישראל מגדלים תוצרת אורגנית - כך עולה מדוח של משרד החקלאות שהגיע לידי גלובס • בישראל אין נתונים על צריכת תוצרת אורגנית, אך במשרד מעריכים כי מדובר על כ–1.5% מסך הירקות והפירות

ירקות אורגניים / צילום: תמר מצפי
ירקות אורגניים / צילום: תמר מצפי

לא מעט מחקרים בשנים האחרונות עסקו בסוגיית המזון האורגני ועל תרומתו ונזקיו. מעל עשור חלף מאז שנכנסה לתוקף חקיקה שמסדירה מכירה של תוצרת אורגנית בישראל. מה השתנה בשוק הישראלי? המגדלים של תוצרת חקלאות אורגנית מהווים רק 2% מכלל החקלאים בישראל - כך עולה מדוח של משרד החקלאות אשר בחן את ענף החקלאות האורגנית בישראל שהגיע לידי גלובס. מבחינת היקפי מכירה, לפי משרד החקלאות התוצרת אורגנית מהווה  כיום סדר גודל של כ-1.5% מהמכירות של ירקות ופירות בישראל.

הדוח חושף תמונה מורכבת יותר, ומגלה שהחקיקה שניסתה להסדיר את התחום לפני עשור, דווקא הביאה לצניחה במספר המגדלים והמפעלים העוסקים בגידולים אורגניים. ואולם, במקביל, נרשמה עלייה בכמות היבואנים והמשווקים של תוצרת אורגנית.

ב-2009, בשנה בה נכנס החוק לתוקף, פעלו בישראל 720 עוסקים מאושרים בחקלאות אורגנית. בשנים שלאחר כניסת החוק לתוקף, נרשמה ירידה חדה בכמות העוסקים בתחום, שהגיע למינימום של 550 מגדלים. בדוח מעריכים כי הסבר אפשרי לירידה בכמות המגדלים והיצרנים עד שנת 2015, הוא "תחילת יישומו של החוק והחלה של דרישות רגולטוריות חדשות וקפדניות", לצד ירידה בכמויות היצוא באותן שנים. אחרי עשור, צמח מספר העוסקים ב-3.6% בלבד, וכיום פועלים בתחום 746 עוסקים.

"מתפתח בצומח, אבל גם בחי"

ואולם, המספרים הללו לא משקפים את התמונה המלאה. בעשור האחרון נרשם כאמור שינוי בתמהיל של העוסקים בתחום, כשנרשמה עלייה בכמות ביבואנים והמשווקים בתחום, מה שלפי משרד החקלאות נמצא בהלימה להתבססות השוק המקומי. כך, לפי משרד החקלאות, "ניתן לראות בשנים האחרונות עליה במגוון המוצרים האורגנים הנמכרים כיום ברוב החנויות לממכר מוצרי מזון", מרשתות השיווק ועד חנויות פרטיות ושיווק ישיר.

כך, מנתוני הדוח עולה כי כמות המגדלים תוצרת אורגנית ב-2019 הייתה נמוכה ב-12% מהמצב הקיים בשנה שבה נכנסה הרגולציה לתוקף ב-2009, כשמשמעותה ירידה של 48 מגדלים. גם כמות המפעלים צנחה ורשמה ירידה של 26%, כשנגרעו 30 מפעלים מהסך הכולל. עם זאת, כמות היבואנים ב-2019 גדלה ב-212% ביחס ל־2009 שמשמעותה תוספת של 53 יבואנים, בעוד שכמות המשווקים גדלה ב-133% ל-52 משווקים.

"השוק האורגני מתפתח בצומח, אבל גם בחי", אמר לגלובס מנכ"ל משרד החקלאות, נחום איצקוביץ, כשהוא מתייחס לחדירה של חלב אורגני לרשתות, בין היתר של תנובה ולאחרונה גם תחת המותג הפרטי של שופרסל. כשהוא מתייחס לסדרי הגודל הנמוכים יחסית של המכר האורגני בישראל, איצקוביץ ציין כי " לטעמי השוק מתפתח לאט מדי בישראל. יתכן שיש פער בין ההשקעה לבין המחיר שניתן לגבות על המוצרים בחקלאות, ולכן השוק הופך מוטה יותר ליבוא".

13% מהיצוא החקלאי לאירופה הוא אורגני

ומה קורה בעולם? ב-20 השנים האחרונות השטח האורגני בעולם גדל בהתמדה, וכך גם חלקו היחסי מסך החקלאות העולמית. כיום ישנם 2.8 מיליון עוסקים בחקלאות אורגנית, גידול של 56% מאז 2009. עוד עולה מהדוח, כי בעוד שבשני העשורים האחרונים היקף המכירות בעולם של תוצרת אורגנית זינק ב-547% לסך של 97 מיליארד אירו ב-2019, בישראל אין נתון שמגלה מה ההיקף הכספי של המכירות של תוצרת אורגנית.

סך השטח האורגני בישראל הוא כ-63 אלף דונם והוא מהווה כ-1.5% מסה"כ שטחי החקלאות בארץ. מתוכם, גידולים של גזר, תפוח אדמה, חוחובה ותמרים הם ענפים שעיקרם מיועד ליצוא לאירופה וארה"ב. שני ענפים נוספים - זיתים וגני ירק, הם ענפים שעיקרם המוחלט מיועד לשוק המקומי, והענף הגדול ביותר -חיטה - רובו כלל אינו מיועד למכירה, אלא לשמירה על סטטוס אורגני של חלקה, ולמחזור זרעים כשיטה להגנת הצומח.

ומה בנוגע ליצוא? היצוא הישראלי של תוצרת אורגנית טרייה לאירופה בשנת 2019 עמד על 54.34 אלף טון המהווים כ-13% מסך יצוא התוצרת החקלאית הטרייה לאירופה. הגידולים הפופולריים ביותר הם הגזר, תפוחי האדמה והדרים.