מתי אופיר אקוניס יפסיק לספר שבג"ץ קיבל את עמדתו?

יעל אמיתי כבר מונתה, אבל אקוניס ממשיך לטעון שניצח בבג"ץ בעניינה. אולי די? • המשרוקית של גלובס

אופיר אקוניס, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת
אופיר אקוניס, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת

כרטיס אדום לשר המדע אופיר אקוניס, שביום שני סיפר באולפן ynet, בפעם המי-יודע-כמה, על המקרה שבו ניצח כביכול את היועמ"ש בבג"ץ. "בכל משפט יש דחיות", הוא אמר אפרופו הבקשה לדחות את משפט נתניהו-מוזס-אלוביץ', ולפתע נזכר: "אני ייצגתי את עצמי בניגוד מוחלט לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, בשאלה עקרונית שהתבססה על החוק האוסר על אדם לשדל לסרבנות. ואגב: עמדתי התקבלה, לשמחתי".

אקוניס מתייחס לסאגה המשפטית סביב הנוירולוגית יעל אמיתי. כשר המדע, הוא סירב ב-2018 לאשר את מינויה לנגידה בקרן המדע גרמניה-ישראל בגלל עצומת תמיכה בסרבנים שחתמה עליה 16 שנים קודם. בעתירה שהוגשה אז לבג"ץ אקוניס אכן התגונן בעצמו, שכן הפרקליטות, לפי החלטת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, סירבה לתמוך בו. מאז הוא אוהב להתפאר שניצח את היועץ. מה שמוזר הוא שאקוניס ממשיך בכך גם היום - כשיעל אמיתי שבעת התלאות כבר יושבת במועצת הנגידים של הקרן.

בדצמבר 2019, למשל, אקוניס סיפר בערוץ 20: "זה דבר מדהים, מזה שנה וחצי בית המשפט העליון לא אמר לי למנות את פרופ' אמיתי". בינואר 2020 הוא התגאה בחדשות 20: "היה לי ייעוץ שנתתי בעזרת השם לעצמי, ואפילו ניצחתי. הצלחתי לשכנע את שופטי העליון בצדקת טיעוניי". ביוני, אחרי שמחליפו במשרד המדע יזהר שי הפך את החלטתו, אקוניס תהה בערוץ הכנסת: "כמעט שנתיים הפרשה הזאת באוויר, ובית המשפט העליון לא אומר לי למנות אותה? אני חושב שפשוט שכנעתי".

בעקבות הראיון ההוא פרסמנו בגלובס בדיקה. הסברנו, ולא בפעם הראשונה, שאקוניס מפיץ טענה כוזבת. הסברנו את השתלשלות העניינים האמיתית. ועד ראשי האוניברסיטאות עתר נגד אקוניס בקיץ 2018. הטענה העיקרית בתשובתו של אקוניס הייתה שאמיתי, בחתימתה, עברה על האיסור הפלילי לקרוא לסרבנות. במרץ 2019 השופטים דחו את טענתו פה-אחד והורו לו לשקול את ההחלטה מחדש.

כיוון שאקוניס התעקש, הוגשה עתירה נוספת. אקוניס לא שכנע את השופטים גם הפעם, אבל הציג נימוק טכני: הממשלה היא ממשלת מעבר, ועדיף שבית המשפט ימתין עם הפסיקה המחייבת עד להרכבת ממשלה חדשה. השופטים נעתרו.

יותר משנה עברה עד שהוקמה הממשלה. השר החדש יזהר שי מכחול לבן אישר מיד את מינוי אמיתי. משופטי בג"ץ נחסך הצורך לכתוב פסק דין, אבל את הוצאות המשפט בסך 10,000 שקל הם השיתו על המדינה, כלומר על אקוניס.

טיעוני ההגנה: בתגובה לבדיקה קודמת של המשרוקית הסביר אקוניס כי "בית המשפט קיבל את המלצת השר לשופטים להמתין להחלטת השר הבא, ומפה הניצחון: אמיתי לא מונתה לתפקיד". ובכן, בינתיים היא מונתה.

* כרטיס צהוב/אדום: היום אנחנו חונכים ציון חדש, כרטיס צהוב/אדום. את הכרטיס נוציא לאנשי ציבור שמיחזרו טענה כוזבת בפעם השנייה (צהוב), או הרבה פעמים (אדום) חרף תיקונים חוזרים שלנו או של אחרים

לקריאה נוספת:
"אופיר אקוניס על סרובו לאשר מינוי מדענית לוועדה מקצועית" - בדיקת המשרוקית, 1.8.2018
"אופיר אקוניס על סרובו למנות את יעל אמיתי" - המשרוקית של גלובס, 30.1.2020
"האם המחליף של אקוניס לא יודע ששידול לסרבנות מנוגד לחוק?" - המשרוקית של גלובס, 18.6.2020
חברי מועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל - אתר הקרן