גנים עד כיתות ד' יחזרו לביה"ס ביום ה'. מה אומר המתווה לגבי השאר?

על פי המתווה שאושר, הלימודים יחודשו לגנים וכיתות א'-ד' ביישובים הירוקים והצהובים ובעשר ערים כתומות עם שיעור מתחסנים גבוה • ישיבת השרים הסתיימה ללא החלטה סופית לגבי פתיחת המסחר • מנדלביט: "כנראה שלא נצליח להגן על דרישה להכניס לחנויות רק אנשים מחוסנים"

תלמיד בבית הספר לפני הסגר האחרון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
תלמיד בבית הספר לפני הסגר האחרון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מהו מתווה החינוך שאושר הערב?

 פעימה ראשונה 11.2.21 (למוסדות שמוכנים לפתיחה ביום חמישי):
● גנים עד כיתה ד' בערים ירוקות וצהובות.
● בערים כתומות גבוליות, עם ציון 6.5 ומטה, בהן אחוז מחוסנים בקרב 50+ הוא למעלה מ-70% - לימודים כפי שמתקיימים בערים ירוקות וצהובות.

יישובים כתומים שגם בהם ייפתחו הלימודים ביום חמישי
 יישובים כתומים שגם בהם ייפתחו הלימודים ביום חמישי
● בשאר היישובים: יותרו פעילויות חינוכיות בשטח פתוח עד 10 אנשים (כולל מורה).
● מתן תעדוף לביצוע תוכנית מגן חינוך (בדיקות בקרב תלמידי בית הספר) עבור ערים כתומות גבוליות.

פעימה שנייה 23.2.21 (משוער):
● כיתות ה'-ו', י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות + כתומות גבוליות עם למעלה מ-70% מחוסנים.
● מתן תעדוף לביצוע תוכנית מגן חינוך (בדיקות בקרב תלמידי בית הספר) עבור ערים כתומות גבוליות.

פעימה שלישית 9.3.21 (משוער):
● כיתות ז'-י"ב בערים ירוקות וצהובות + בערים כתומות גבוליות עם למעלה מ-70% מחוסנים.
● מתן תעדוף לביצוע תוכנית מגן חינוך (בדיקות בקרב תלמידי בית הספר) עבור ערים כתומות גבוליות.

23:00

ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה סיימה את ישיבתה לאחר דיון על המתווה לפתיחת מסחר ותחומים אחרים, אך ללא החלטה סופית. ראש הממשלה נתניהו הורה לראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת להציג בישיבת הממשלה הבאה (שתתקיים ביום חמישי) מתווה מתוקן על רקע ההערות שנשמעו בדיון. המתווה המקורי כולל פתיחה בעוד שבועיים, והקלות רבות למתחסנים ולמחלימים, אך הוא זכה לביקורת רבה מצד שרי כחול לבן הקוראים להקדמת המועד, ובעיקר ביישובים שבהם התחלואה נמוכה. אבל פרויקטור הקורונה נחמן אש וד"ר שרון אלרועי פרייס התעקשו כי חובה להמתין שבועיים בין צעד לצעד.

נתניהו התייחס גם לקריאות ולאמירות של גורמים עסקיים מתחומים שונים (בהם מסעדנים רבים, רשתות מסחר וקניונים וגם התאחדות המלונות) כי בכוונתם לפתוח את העסקים למי שהתחסן או החלים. לפי נתניהו, "אין דבר כזה פתיחה פרטיזנית, השר לביטחון פנים מפקד על הטיפול במפרי החוק".

בתוך כך, הוועדה אישרה כי גם מחוסנים ומחלימים שנכנסים לישראל יחוייבו בביצוע בדיקת קורונה והצגת תוצאה שלילית לבדיקה שנערכה 72 שעות לפני ההמראה, וכן בדיקה נוספת בזמן הנחיתה. לאחר בדיקות אלו המחוסנים והמחלימים יהיו פטורים מבידוד, בהנחה שימצאו שליליים לנגיף. בנוסף אושר כי תתאפשר עלייה למטוס של אדם שבא במגע עם חולה מאומת, רק לאחר שסיים בידוד של 10 ימים ושביצע שתי בדיקות קורונה שתוצאותיהן שליליות. התקנה תיכנס לתוקפה בעוד ארבעה ימים, קרי ביום ראשון, כדי לאפשר לנוסעים להיערך.

21:40

היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס בישיבה לדרישות להגביל כניסה רק למחוסנים, ואמר כי "כנראה שלא נצליח להגן על דרישה להכניס לחנויות רק אנשים מחוסנים. להגיד אני מתנה את הכניסה לבית עסק רק למי שחוסן זה משהו שאני לא רואה איך אפשר להגן עליו".

היועמ"ש התייחס גם לדרישה לחייב מורים לבצע בדיקות קורונה: "ניתן להגן בעיקרון על חיוב מורים בביצוע בדיקות קורונה. עדיין לא חיסונים, אבל בדיקות כבר כן".

שר הברייאות יולי אדלשטיין ביקש לדעת מה הכלים איתם אפשר להתמודד נגד מי שמזייף תעודות מתחסן. מנדלבליט מבהיר שמדובר בעבירה פלילית לכל דבר.

20:30

ועדת השרים אישרה בפה אחד את פתיחת הגנים וכיתות א' עד ד' יחזרו ללימודים ביום חמישי ביישובים הירוקים והצהובים בלבד. הלימודים ייפתחו גם בעשר ערים כתומות, בהן שיעור מתחסנים גבוה - ביניהן רמת גן, רעננה, כרמיאל וקריית מוצקין. כמו כן, יתאפשר לקיים פעילות חינוכית באוויר הפתוח בקבוצות של עד עשרה תלמידים.

בהמשך הערב, ידונו השרים גם במתווה לפתיחת המסחר וענפים נוספים על פי התו הירוק. במשרד הבריאות מציעים לפתוח רק בעוד שבועיים את חנויות הרחוב וחלקים נוספים ממערכת החינוך, כפוף לשיפור מדדי התחלואה. 

שר החינוך יואב גלנט אמר כי "כולנו מחכים לרגע שהתלמידים יוכלו לחזור ללמוד. יש לנו עלייה של 80% בפניה של תלמידים לסיוע פסיכולוגי, עלייה של 100% בשימוש בסמים, הפרעות באכילה, עלייה של 50% בנטיות לפגיעה עצמית. המצב המדאיג ביותר. חומר לימודי אפשר להשלים, אבל מה שקורה זה תחושה של חרדה אצל תלמידים". 

הפרויקטור נחמן אש התייחס על המתווה לפתיחת המשק ואמר כי "יש פה אופק של פתיחת המשק, וכמובן שנתקדם במקביל במבצע החיסונים. יש כאן אור בקצה המנהרה, אבל חשוב להבהיר שהכל עדיין תחת התנהגות מאוד אחראית אבל כאן מאפשרים את הפתיחה של התחומים השונים. האור בקצה המנהרה קיים, אבל המנהרה עודנה מאתגרת".

שר הפנים אריה דרעי התרעם על היעדר התייחבות במתווה לקיום של חתונות, תפילות בבתי כנסת, וכדומה.
אש השיב: "אנחנו מגבשים מתווה שיאפשר את האירועים האלה, לא במספרים בלתי סבירים אבל כן לאפשר. לגבי בתי כנסת - כנראה שיפתח לפי מגבלות ההתקהלות".

בתוך כך, ראשי הרשויות של מרכז השלטון המקומי שלחו מכתב לממשלה, שבו ביקשו כי נוכח הירידה במספר המתחסנים, נכון לתקן את חוק הבידוד כך שייקבע שעובד שלא מתחסן, ללא שיש לכך מניעה רפואית מוצדקת, ונדרש להיות בבידוד - לא יהיה זכאי לתשלום על ימי בידוד.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הכריז הערב שמתוקף מחוייבותו לבריאות הציבור בכלל, וילד העיר בפרט, הוא קורא לכל המורים, הגננות והצוותים החינוכיים להתחסן. פדלון הכריז הערב בישיבת מועצת העיר כי מורים שיסרבו להתחסן יחוייבו להגיע לבתי הספר רק עם אישור שהם עברו בדיקת קורונה ואינם חולים.

19:50

ועדת השרים למאבק בקורונה החלה את ישיבתה בסוגיית מתווה החזרה ללימודים מיום חמישי. על פי המתווה שיובא לאישור השרים, מעונות היום, גני הילדים וכיתות א' עד ד' יחזרו ללימודים ביישובים הירוקים והצהובים. במשרד הבריאות בוחנים גם פתיחה של כיתות י"א וי"ב ביישובים אלה. אפשרות נוספת שנבחנת היא פתיחת הלימודים ביישובים כתומים שבהם יש אחוזי התחסנות משמעותיים - לפחות 70% מחוסנים מקרב בני החמישים ומעלה.

מרכז השלטון המקומי פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לאשר בדיון קבינט הקורונה מפגשים באוויר הפתוח לתלמידי כיתות ה'-י' בכל רחבי הארץ, כולל ביישובים האדומים.

מתווה משרד הבריאות שיוצג הערב לתו הירוק מדבר על הגעה ל-3 מיליון מתחסנים במנה שנייה והם נסוגים מהדרישה לחכות ירידה במספר החולים הקשים ל-800. בנוסף, גורמים בכירים במשרד הבריאות אומרים כי יתנגדו לכל פתיחה של מערכת החינוך בערים אדומות. ערים כתומות - יקבלו פקטור ברמזור על פי רף המחוסנים.

ידונו בפתיחת המסחר למתחסנים

בישיבה אמור לעלות גם מתווה לפתיחת המסחר לבעלי דרכון ירוק, קרי מתחסנים ומחלימים, ברקע הודעות של גורמים עסקיים מתחומים שונים כי בכוונתם לפתוח את העסקים למי שהתחסן או החלים. כך מסעדנים רבים, רשתות מסחר קניונים וגם התאחדות המלונות.

כחול לבן תציג מספר חלופות לפתיחת חדרי כושר מרכזי קניות, מוזיאונים, מלונות ועוד.
לפי המתווה של שרי כחול לבן, אותו הובילה השרה אורית פרקש יחד עם צוות מומחים, יוצג מודל לפתיחה בתו ירוק, שמתכלל את רמת החיסונים ורמת התחלואה בכל יישוב ומאזן ביניהם. בהתאם לתוצאות, תוגדרנה הערים שתפעלנה במתכונת רחבה של תו ירוק (מתחסנים, מחלימים וכו') לעומת מצומצמת. המתווה לפי כחול לבן ייצר תמריץ לאזרחים ולרשויות המקומיות להתחסן ולעודד התחסנות, יקבע מועד היערכות, ויאפשר חיים לצד הקורונה.

השר ישראל כ"ץ כתב כי "בדקות הקרובות אכנס לישיבת קבינט הקורונה, שם אחזור על הצעתי לאפשר את חזרת המשק לפעילות באמצעות השימוש בתו הירוק. זוהי הדרך הבטוחה ביותר, שתאפשר למחוסנים, מחלימים ונבדקים צעירים פעילות חופשית במגוון רחב של תחומים ובהם מסחר, הסעדה, תיירות, תרבות וספורט. פעילות זו תהווה גם תמריץ ניכר להגברת מבצע החיסונים, דבר שיביא את ישראל במהירות להיות המדינה המובילה בעולם בחזרת הכלכלה לפעילות מלאה".