ארה"ב: העלאת שכר המינימום תקטין את העוני אך תעלה באובדן מקומות עבודה

מחקר של הקונגרס האמריקאי מעריך שיאבדו לכלכלה 1.4 משרות, אך באותה העת 900 אלף אמריקאים יעלו מעל קו העוני

תור ללשכת התעסוקה במיסיסיפי / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis
תור ללשכת התעסוקה במיסיסיפי / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis

העלאת שכר המינימום הפדרלי ל־15 דולר לשעה עד שנת 2025 עשויה להביא לעלייה בשכר ל־27 מיליון עובדים ולהרים 900 אלף אמריקאים מעל קו העוני - אבל מדיניות כזו תעלה ב־1.4 מיליון מקומות עבודה בארבע השנים הקרובות. כך נכתב בדוח מחקר שפרסם משרד התקציב של הקונגרס, גוף ממשלתי על־מפלגתי, שפורסם ביום שני.

הנשיא ג'ו ביידן ודמוקרטים רבים מבקשים חקיקה שתגדיל את שכר המינימום הפדרלי, העומד כיום על 7.25 דולר לשעה, יותר מכפליים. הם רוצים לעשות זאת בצורה מדורגת ואומרים שזה ירים רבים מעל קו העוני וייתן תוספת שכר לעובדים חיוניים רבים במהלך מגפת הקורונה, כולל עובדים במכולות, מחסני אספקה ורכבי משלוחים. רפובליקאים וכמה אנשי עסקים וכלכלנים הזהירו שהגדלה כזו של שכר המינימום עלולה לגרום לאבדן משרות בתוך כך ששוק העבודה האמריקאי מתאושש מהפיטורים שקרו בעת המגפה.

הדוח של הקונגרס אמנם חזה השפעות חיוביות לגבי רמת העוני, אבל ההשלכות הנוספות של המהלך מצביעות על כך שיהיה קשה למצוא מספיק קולות בעדו בין הדמוקרטים המתונים והרפובליקאים בקונגרס. הפעם האחרונה שהייתה הצבעה על שכר המינימום הפדרלי הייתה בשנת 2009.

המחקר מאשרר ממצאים של דוח המשרד מ־2019, על פיו העלאת שכר המינימום תגרום לאבדן מסוים של מקומות עבודה. הסכום המינימלי החדש - 15 דולר - הביא לעדכון קל כלפי מעלה של אומדן המשרות שיאבדו לשוק כתוצאה מהמהלך. אמריקאים רבים אמנם יקבלו העלאה, אך זה יביא לעליית מחירים, הגירעון בתקציב הפדרלי יגדל והתוצר הכלכלי בסך הכל יקטן מעט על פני עשור שלם.

השאלה אם לכלול העלאה של שכר המינימום בחבילת הסיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר פילגה את הדמוקרטים, אשר לא יכולים להרשות לעצמם לאבד אף קול בסנאט החצוי שווה בשווה. סנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב וירג'יניה) אמר באופן פומבי שהוא מתנגד להעלאת שכר המינימום ל־15 דולר לשעה, בעוד מחוקקים פרוגרסיביים דוחפים לכלול את הצעד במסגרת החבילה.

שכר מינימום גבוה יותר יעלה את העלות של ייצור סחורות ושירותים, ועסקים יעבירו חלק מהעלויות האלה ללקוחות, בצורת מחירים גבוהים יותר, מה שיקטין בתורו את הביקוש, נכתב במחקר של משרד התקציב של הקונגרס.

"מעסיקים בתורם ייצרו פחות סחורות ושירותים, וכתוצאה, הם ייטו לשכור פחות עובדים בכל מדרגות השכר", נכתב בדוח. "לאנשים צעירים ובעלי פחות השכלה יהיה חלק גדול באופן לא מידתי בהפחתה בתעסוקה".

בעוד יותר ממיליון איש יאבדו את מקומות עבודתם, נכתב בדוח ש־17 מיליון עובדים, או כ־10% מכוח העבודה, יקבלו העלאה במשכורת. ל־10 מיליון איש נוספים המרוויחים מעט יותר מ־15 דולר לשעה, יש סיכוי טוב לקבל העלאה קטנה.

התחזיות בדוח נכתבו מתוך הנחה שהשכר החדש ייכנס לתוקף עד 1 ביוני, אז יעלה שכר המינימום בפעימה ראשונה ל־9.50 דולר לשעה. במסגרת התוכנית, שכר המינימום יעלה כך בהדרגה עד שיגיע ל־15 דולר לשעה בשנת 2025. אחר כך, שכר המינימום ייקבע בצמוד לשינויים בשכר החציוני של כלל העובדים במשק.

לאחר שקלול העלייה במשכורות ופיטורין הצפויים מהמהלך, העלאת שכר המינימום צפויה להגדיל תשלומי שכר לעובדים בסכום נטו של 333 מיליארד דולר משנת 2021 עד 2031, כך נכתב בדוח. זה יאפשר לעובדים בשכר נמוך להוציא יותר כסף, אך יגדיל את עלויות ההעסקה לחברות ויעלה מחירים, בייחוד במסעדות. אבדן מקומות העבודה יגרום להשפעה שלילית מתונה על הצמיחה הכלכלית הכללית.

המחקר מצא השפעה הרבה יותר קטנה על התקציב הפדרלי. הגירעון התקציבי הפדרלי המצטבר משנת 2021 עד 2031 יגדל ב־54 מיליארד דולר אם יחוקק שכר מינימום של 15 דולר, במידה רבה בגלל שעליית המחירים של סחורות ושירותים תביא לגידול בהוצאה הפדרלית. ההשפעה הזו מינורית בהשוואה לגירעון של 3.1 טריליון דולר שנרשם בשנה הפיסקלית שעברה.

זה כולל עלייה בהוצאה על שירותי בריאות. במחקר צוין שעד שנת 2025 צפויים להיות שלושה מיליון עובדים בתעשיות שירותי הרפואה והסיעוד בבתיהם של קשישים וחולים סיעודיים, שירוויחו פחות מ־15 דולר לשעה, אם שכר המינימום הקיים לא ישונה. רבים מהעובדים האלה מקבלים את שכרם דרך תוכניות ממשלתיות כמו Medicaid ו־Medicare.

המחקר מצא עוד שהממשלה הייתה מוציאה יותר על תוכניות שירותי בריאות, פיצויי פיטורים למובטלים וסושיאל סקיוריטי, ושמספר העובדים הפדרליים שיקבלו העלאה יהיה קטן באופן יחסי. את ההוצאות הנוספות האלה ניתן לאזן על ידי הוצאת פחות כסף על תוכניות תזונה ועל ידי כספי מס הכנסה שיעלו מעט בגלל שעובדים שקיבלו העלאה ישלמו מעט יותר מס.

מחוקקים שביקשו לכלול את העלאת שכר המינימום בחבילת הסיוע בגובה 1.9 טריליון דולר מתמודדים גם עם קשיים פרוצדורליים: הדמוקרטים מעבירים את החבילה בסנאט באמצעות הליך הנקרא השלמת תקציב, אשר מאפשר העברה של חוקים הקשורים לתקציב ברוב פשוט של 51 אצבעות, במקום רוב של 60 כמקובל עבור רוב סוגי החקיקה.

כמה דמוקרטים - כולל ביידן, דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי, ויושב ראש וועדת הכספים של בית הנבחרים ג'ון ירמות' (דמוקרט מקנטאקי) - אמרו שהם לא חושבים שהעלאת שכר המינימום עומדת בקריטריונים המאפיינים להצעות חוק שניתן להצביע עליהן בהליך השלמה, המוגבל לצעדים שיש להם השלכה ישירה על התקציב הפדרלי.

אבל הסנאטור ברני סנדרס (עצמאי מוורמונט) המוביל את וועדת התקציב של הסנאט, אמר ביום שני שההערכות של משרד התקציב של הקונגרס רק מחזקות את הטיעון שניתן להעביר את התוכנית בהצבעה פשוטה כהליך השלמה לתקציב.

"משרד התקציב של הקונגרס הראה שלהעלאת שכר המינימום תהיה השפעה ישירה ומשמעותית על התקציב הפדרלי. מה שזה אומר זה שאנחנו יכולים בהחלט להעלות את שכר המינימום ל־15 דולר לשעה בהתאם לכללי ההשלמה", נכתב בהודעה שיצאה ממשרדו של סנדרס.

בחברות אמריקאיות הדעות חלוקות לגבי שכר המינימום של 15 דולר. חלקן, כולל אמזון ותאגיד טרגט (Target) העלו את שכר המינימום אצלם ל־15 דולר לשעה באופן עצמאי. עסקים אחרים לא אימצו את שכר המינימום של 15 דולר, בייחוד באזורים כפריים בהם עלות החיים נמוכה. וולמארט (Walmart), המעסיקה הפרטית הגדולה ביותר במדינה, משלמת לעובדים זוטרים שכר של 11 דולר לשעה.

קבוצות לובי של עסקים, כמו לשכת המסחר והשולחן העגול לעסקים, הודו ששכר המינימום כיום נמוך מדי אבל הזהירו מפני העלאה גבוהה מדי בתוך שיקום של כלכלה שהיא עדיין במצב שביר.

"האנשים עליהם העלאה בשכר המינימום משפיעה הכי הרבה הם עסקים קטנים ברחבי המדינה והם אלה שנפגעו הכי קשה מהמגפה", אמר נשיא השולחן העגול לעסקים ג'ושוע בולטן בראיון ב־CNBC בשבוע שעבר.