הכירו את הלהיט התורן של הרשתות החברתיות: גם אנחנו ממש התלהבנו מ"קלאבהאוס"

לירז פגשה את אלון מאסק, רעות האזינה לפריס הילטון, והילה תפסה שיחה עם אשטון קוצ'ר • הצטרפנו לרשת החברתית הרותחת קלאבהאוס - והבנו למה כל הישראלים מחפשים הזמנה

קלאבהאוס - רשת חברתית רותחת / צילום: Shutterstock
קלאבהאוס - רשת חברתית רותחת / צילום: Shutterstock

בפעם הראשונה שנכנסתי לקלאבהאוס השותף שלי לחדר היה אלון מאסק. מה הסיכוי? סיכוי של 1 ל-5,000 - בדיוק מספר האנשים שהצליחו לתפוס מקום בשיחה עם האיש העשיר בעולם (זה גם מספר המשתתפים המקסימלי שהאפליקציה מאפשרת בחדר). כלומר, 4,999 איש - ואני.

מאסק דיבר איתנו על ענייני מאסק כהרגלו, עוד חמש שנים וחצי נגיע למאדים וכו'. "זו עבודה קשה להיות במאדים, זה מסוכן, אבל יהיה כיף והרפתקה נהדרת", הוא הסביר. הוא גם הצהיר, כשבוע לפני שהחליט להשקיע במטבע הווירטואלי ולהטיס את שוויו: "אני צריך להיות זהיר במה שאני אומר, כי אני עלול להטות את השוק, אבל אני מאמין בביטקוין".

השיא היה כשהעלה את מנכ"ל רובין הוד ולאד טנב בספונטניות לכאורה, וניסה לעמת אותו עם העלייה התמוהה בשוויין של מניות כמו גיימסטופ. מאסק שאל בהומור: "האם מישהו מחזיק אותך כבן ערובה כרגע?", וטנב ענה: "לא, אבל תודה שאתה שואל".
הביקור הזה שלו בקלאבהאוס הפך להיות שיחת היום. היא שודרה במדיומים שונים, כולל תמלול ברדיט וגרסה ביוטיוב, וזכתה לכותרות וציטוטים בשלל אתרי החדשות. מזל של מתחילים, בשבילי כמובן.

הדברים שמאסק אמר שם הם לא הסיבה היחידה לרעש הגדול. מנכ"ל טסלה ו-SpaceX הרי התבטא מעל כמה במות בחייו. אבל העובדה שהוא בחר לדבר דווקא בקלאבהאוס, בפני קבוצה אקסקלוסיבית של 5,000 חברים, הפכה אותם לנחשקים ומעניינים הרבה יותר. התחושה הזאת, להיות חלק ממועדון סגור שהיה עד לשיחה שעשתה הדים בעולם כולו מאוחר יותר, היא חלק גדול מהקסם של האפליקציה.

אז מה הקטע עם קלאבהאוס ולמה זה מועדון סגור? האפליקציה הושקה במרץ 2020 בידי יזמי עמק הסיליקון פול דווידסון ורוהן סת'. היא אמנם פתוחה למוזמנים בלבד, אבל זה לא הפריע לה לצבור כ-6 מיליון חברים (כ-2 מיליון משתתפים פעילים בשבוע). עד לא מזמן כיכבו בה בעיקר ידוענים כמו פריס הילטון, ג'ארד לאטו, קווין הארט, אשטון קוצ'ר, דרייק, אופרה וינפרי, ספורטאים ואנשי עסקים מפורסמים - אבל ממש לאחרונה היא פרצה למיינסטרים (יש הטוענים כי הביקור של מאסק שם הוא במידה מסוימת מה שקנה לה תשומת לב רבה).

אבל אף שהבלעדיות שלה היא שהופכת אותה לפופולרית ונוצצת כל כך, לדברי היזמים, עד סוף 2021, עת יסתיים שלב הבטא שלה, "ייפתח המועדון לכל העולם". בין שמדובר באקט שיווקי מכוון ובין שלא, אין ספק שזה עבד להם: בעשרת החודשים מאז הקמתה גייסה קלאבהאוס 110 מיליון דולר, והיום שווייה מוערך במיליארד דולר - מה שגם הופך אותה ליוניקורן.

רעות כהן מתל אביב, שהצטרפה לקלאבהאוס לפני כשבוע בעקבות הזמנה מחברתה מלונדון, מספרת: "הכיף הראשוני בחוויה הוא שזה קצת כמו להאזין לרדיו מאוחר בלילה או לפודקאסט מעניין, והבונוס הוא שאם בא לך פתאום להוסיף את האינפוט שלך לשיחה את פשוט יכולה להצטרף.

"נכנסתי לחדר של פריס הילטון למשל, אבל הקבוצות שאני מוצאת בהן יותר עניין עוסקות בתרבות פופולרית וענייני להט"ב. הייתי עדה להמון שיחות נפש עמוקות של אנשים מעניינים מכל קצות העולם. משהו בפלטפורמה הזאת, שהוא מצד אחד קול עם תמונה אמיתית ומצד שני שיחה עם אנשים זרים לחלוטין, גורם לאנשים להיפתח בצורה מיוחדת".

אופרה וינפרי, פריס הילטון, אשטון קוצ'ר, ג'ארד לטו, קווין הארט ואילון מאסק / צילום: Shutterstock
 אופרה וינפרי, פריס הילטון, אשטון קוצ'ר, ג'ארד לטו, קווין הארט ואילון מאסק / צילום: Shutterstock

"אני משתדלת לעקוב אחרי אנשים מעניינים בתחומים שמעניינים אותי, אני מכורה לסקשן החדשות שם, ואני גם מקשיבה לחדר קבוע בלילה שבו אנשים שרים ומנגנים בלחש ממש, זה מרדים אותי", מספרת הילה אוחיון מתל אביב, שעובדת בוויקס. עבורה קלאבהאוס היא בעיקר כלי עסקי ומקצועי.

"תארי לך שאת בעלים של סטארט-אפ ואין לך מושג איך להתחיל או שאת ממש רוצה להשיג השקעה מקרן מסוימת, ולא יודעת איך לגשת לזה אפילו. כשאשטון קוצ'ר וגיא עוזרי (בעלי קרן ההון-סיכון סאונד ונצ'רס - ל.מ.כ) משתתפים בשיחת התייעצות כזאת ועונים על שאלות, ואת יכולה בקליק לכתוב להם הודעה פרטית אחר כך, זה מדהים. את מקשיבה לטיפים שלהם, לשאלות שאחרים שואלים ואולי אפילו מעזה להשתתף בעצמך.

"אין לזה תחליף היום. הרבה אנשים מגיבים בשיחות, ואנשים מדברים איתם בצורה מאוד מנומסת טכנולוגית. עדיין אין שם הרגשה של שיפוטיות יתר. זה לא כמו טוויטר - התוכן לא כתוב ולא ישפטו אותך על דברים שצייצת לפני חצי שנה. זה כמעט רגעי - חי במשך הסשן ונעלם - ואת יכולה לקחת את זה אחר כך לאן שתרצי. למעשה, זה הנטוורקינג הכי לא מלחיץ שקיים כיום.

"אני נכנסת לחדרים שבהם סטארט-אפים מתייעצים לגבי הפיץ' שלהם, וככה לומדת במה העולם הזה עוסק ובמה הוא יעסוק בעתיד הקרוב. אני עדיין בעיקר מקשיבה, וזה לגמרי מקובל שם. מדובר במותו של הצורך בתקשורת הסנכרונית המעיקה שאף אחד כבר לא מצליח לאהוב".

מחליפים מתכונים ומדברים על שוויון

עבור מי שעוד לא שמע עליה, קלאבהאוס היא שילוב בין פודקאסט לייב לבין רשת חברתית דוגמת פייסבוק או אינסטגרם. כמו בכל רשת חברתית, למשתמש יש אפשרות לעקוב אחרי אנשים או נושאים שמעניינים אותו, אבל בשונה ממנה, השיח הוא באודיו בלבד - לא בצ'ט ולא בווידאו.

מי שיזכה להיכנס אליה יפגוש בעמוד הראשי ברשימת חדרים, שלכל אחד מהם נושא וחוקים משלו. חלק מהם מאפשרים שיחה חופשית בין כלל המשתתפים, אחרים מתפקדים כמעין פאנל שבו דובר ומאזינים.

כל חבר רשאי לפתוח חדר בעצמו, לקבוע את החוקים ולהזמין את שאר משתמשי הפלטפורמה להצטרף. בעמוד הראשי ניתן גם למצוא את רשימת המשתתפים בכל חדר, ונדמה שנכון לעכשיו זה השיקול העיקרי בבחירה לאיזו שיחה להיכנס. כשהיא מסתיימת, החדר נסגר ונמחק (זה כמובן לא מונע ממשתמשים להקליט את השיחות באופן פיראטי).

כדי להפוך את קלאבהאוס אטרקטיבית יותר עבורו, המשתמש יכול לבחור את תחומי העניין שלו, והיא תציג לו, ממש כמו בפייסבוק, את האנשים שכדאי לו לעקוב אחריהם ותמליץ לו לאילו חדרי שיחה להצטרף. "מדי יום נערכות כאן אלפי שיחות בחדרים שונים, שבהם אנשים שרים אופרה, מדברים על פילוסופיה, חולקים טיפים לטיולים, יוצרים קבוצות תמיכה או עושים מדיטציה יחד", כתבו המקימים דווידסון וסת' בבלוג שלהם.

בחדר "איך ליצור קהילה בתעשיית הביוטי" למשל אחת ממובילות הדיון הייתה מנהלת השיווק של המותג Rare Beauty של סלינה גומז, שסיפרה שבמקום ליצור חיבור בין המותג לבין העוקבים, הם החלו לחזק את הלכידות הקהילתית בין העוקבים עצמם.

בקבוצה נוספת בשם "מאחורי הקלעים של קהילת הפרסים היהודים" שוחחו המשתתפים על מאכלים פרסיים אהובים ועל החשיבות שבשמירה על המורשת של תרבות עולי איראן לארה"ב עבור הדורות הבאים. חדרי שיחה אחרים עוסקים בסוגיות שוויון, בהם אחד בשם "שחורים צריכים להנחות פאנלים בנושא גזע". בחדרים שנפתחים בשעות הלילה כבר מדוברים נושאים קלילים יותר, כמו "סטריאוטיפים על חשפניות ושחקניות פורנו" או "האם אלוהים העיר אותך ב-3 לפנות בוקר כדי להתפלל?".

"תיכנסי לחדר ותצאי לריצה"

האם ההצלחה של קלאבהאוס תהפוך אותה לפייסבוק הבאה? ליפז אלה, העוסקת במיתוג ושיווק, טוענת שמדובר בגלגול של הרשתות החברתיות לתוכן איכותי יותר. "אם המשפיענים של היום מעלים תמונות ותוכן שמצטלם טוב, המשפיענים הבאים ידעו לייצר שיח. זו פלטפורמה שמתאימה להחלפת רעיונות ודעות. כבר יש בה חדרים על יזמות ישראלית, ואנשים נכנסים אליהם כדי ללמוד. זו במה לסטארט-אפיסטים וגם לאמנים ויוצרים, שבה הם מציגים את מה שיש להם וחושפים אותו לעולם".

גם הבחירה של קלאבהאוס שחבריה יתקשרו רק באודיו מסתמנת כאטרקטיבית, שכן בטוויטר למשל כבר זיהו את הצורך להעמיק קשרים מבוססי קול, והשיקו פיצ'ר דומה שמאפשר למשתמשים לפתוח חדרי שיחה בנושאים שונים.

אחד היתרונות הגדולים של האפליקציה הוא שהחברים בה יכולים להאזין לשיחות אונליין גם בזמן שהם פעילים באפליקציות אחרות או כשהטלפון נעול. "בשונה מהפורמט החינמי של יוטיוב, למשל", אומרת אוחיון, "את לא צריכה שהאפליקציה תהיה פתוחה כדי להשתמש בה. תיכנסי לאיזה חדר שאת רוצה, תצאי לריצה, הטלפון יינעל ועדיין תוכלי להקשיב ולהשתתף".

זה כנראה גם מה שגורם לה להתחבב על חובבי הפודקאסטים. תור צוק, מגישת הפודקאסט "עדכון גרסה" בגלי צה"ל, פתחה השבוע חדר בקלאבהאוס, שאת השיחה שניהלה בו הקליטה כאחד הפרקים בפודקאסט.

"בהתחלה לא הבנתי מה הסיפור ולאן זה הולך. יש משהו שהוא קצת חסר אונים, התחושה היא שאת מול רדיו, ושכשיש עוד מאות משתתפים לא תרימי יד כדי לדבר. בחוויה הראשונית זה מרגיש לא אינטראקטיבי.

"אבל תוך כדי השידור שלנו הרבה אנשים לקחו חלק בשיחה, והיה מעניין לשמוע את התובנות שלהם, זו הייתה אינטראקציה משמעותית, שקצת מזכירה את טוויטר של פעם, שהיה קהילתי. מכיוון שהפלטפורמה עוד בשלב של התהוות גם האנשים שבה הם כאלה, ובעולם שבו כבר אין מפגשים ספונטניים או כנסים פיזיים קלאבהאוס נותנת את המענה הזה".

עבור משתמשים רבים קלאבהאוס היא אף חלופה ראויה לעולם הפודקאסטים, בעיקר בגלל האותנטיות. הפורמט של השיחה הוא גמיש - חדר אחד יכול להיות שיח מזדמן בין חברים, ואילו אחר הוא ראיון רשמי יותר. אם מישהו מעניין צונח פתאום לחדר אז המנחה יהפוך אותו לנואם. אין עריכה מקצועית, אין אפקטים קוליים, אין מעברים ואין פרסום (לפחות לא באופן רשמי).

על פי אורי טולדנו, יוצר ומפיק פודקאסטים, "חובת ההוכחה היא על קלאבהאוס. מעניין להגיד שיש תחרות לשוק הפודקאסטים, אבל פודקאסטים הם לא כמו לפתוח שיחה יומית, זו הפקה מורכבת שבכל דקת שידור שלה מושקעים סכומים יפים של כסף. קלאבהאוס היא עדיין רשת חברתית".

קלאבהאוס אמנם נולדה עם הקורונה, כך שקשה לבחון את השפעתה בימים שלפני, אבל אין ספק שלריחוק החברתי והצורך בשיח יש כאן אפקט מעצים. האפליקציה היא פתרון מצוין עבור מי שמתגוררים לבד ובימים אלה לא ממש יכולים לפגוש חברים, או שמצאו את עצמם בחל"ת ומשתעממים. בקלאהבאוס תמיד יש עם מי לדבר או את מי לשמוע.

"האפליקציה לקחה את מה שהקורונה יצרה לשלב הבא", אומרת אלה. "אנחנו רגילים לתקשר עם אנשים מבעד למסכים, אבל באמצעותה אפשר לדבר עם אנשים מכל העולם, הפן השמיעתי והדיבורי עדיין לא קיים ברשתות החברתיות האחרות, ופה אני עולה לשיחה של ממש".

עם קצב עליית המשתמשים שלה וההייפ הגדול יש סיכוי שבעוד כמה חודשים קלאבהאוס תימצא ברשימת האפליקציות המועדפות של רובנו. אבל עד אז יש ליוצריה אתגר אחד משמעותי לצלוח - כיום היא זמינה למשתמשי אייפון בלבד. אל דאגה, בחברה כבר עובדים על גרסה לאנדרואיד, וסביר להניח שביום שהיא תושק שרתי המועדון הנחשק יקרסו.