1.5 מיליארד שקל בדרך להסדר חוב: השפעות הקורונה ומחירי הנפט על בזן חובטות בפטרוכימיים

פחות משש שנים לאחר הסדר החוב הקודם, מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים נדרשים שוב להכריע כיצד יפעלו מול החברה - שמצדה מציעה לדחות את תשלומי הקרן והריבית למחזיקי כל סדרות האג"ח לתשלום אחד, בסוף 2023

בתי הזיקוק של בזן במפרץ חיפה / צילום: בר - אל
בתי הזיקוק של בזן במפרץ חיפה / צילום: בר - אל

משבר הקורונה, שהוריד את מחירי הנפט בעולם לשפל, פגע בצורה ניכרת בעסקי הזיקוק של בזן , ומוביל את חברת הפטרוכימיים, המחזיקה בכ-15% ממניות בזן, להסדר חוב עצום נוסף, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. זאת, פחות משש שנים מאז שהשלימה הפטרוכימיים את הסדר החוב הקודם שלה, בעקבות התחייבויות בהיקף דומה למחזיקי איגרות החוב.

לאחר שכבר שנים ארוכות הפטרוכימיים הולכת מדחי אל דחי, ייתכן כי כעת גם בעלי השליטה בה, דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, אינם רואים אור בקצה המנהרה, לאחר שאשתקד ניסו עוד להימנע מהסדר מחודש. כך, באחרונה עדכנו בעלי השליטה על דרישתם ל"הפסקת מימון הוצאות החברה במתכונת הנוכחית", שגובשה בהסדר החוב הקודם, בסכום המוערך ב-2.5 מיליון שקל בשנה.

פעילותה היחידה של הפטרוכימיים  היא החזקה בכ-15% ממניות חברת בתי הזיקוק - השקעה ממונפת, שנעשתה בעיקר באמצעות כספי אג"ח. לצדה, בעלת המניות הגדולה בבזן היא החברה לישראל, שנמצאת בשליטת עידן עופר, עם כ-33% מההון.

נאמן האג"ח התחיל בהליכים משפטיים

בעקבות משבר הקורונה, כבר בקיץ האחרון פנתה הפטרוכימיים למחזיקי האג"ח בבקשה לדחיית תשלומי ריבית בהיקף של קצת יותר מ-20 מיליון שקל, לסופה של 2020. ואולם, לאחר שגם בסיומה של השנה לא העבירה החברה את התשלומים הנדרשים, נאמן האג"ח התחיל בהליכים לקראת פירעון מיידי אפשרי ופנייה לבית המשפט.

בעקבות כך, בימים הקרובים יידרשו המחזיקים בחוב המדובר, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, באמצעות 4 סדרות אג"ח הנסחרות בתשואות "זבל" בטווח של 90%-260%, להכריע לגבי המשך התנהלותם מול הפטרוכימיים. זאת, לאחר שהחברה פרסמה באחרונה מתווה להסדר חוב, שבמסגרתו היא מבקשת לדחות את תשלומי הקרן והריבית למחזיקי כל הסדרות לתשלום אחד, בסוף 2023 - מועד הפירעון הסופי לעיקר חוב החברה כבר כיום.

הצעת החברה אינה כוללת הטבה או פיצוי עבור דחיית התשלומים, אבל הפטרוכימיים מתחייבת להעביר תשלומי דיבידנד, אם יגיעו מבזן, או כל תשלום אחר שיתקבל, לטובת פירעון מוקדם.

בפטרוכימיים הסבירו, עם פרסום ההצעה, כי "לחברה אין מקורות לביצוע תשלומי הקרן והריבית לאיגרות החוב, והיא נסמכת על תקבולי דיבידנד מבזן. המשבר הכלכלי העולמי, שנבע כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה וכן התנודתיות החדה שחלה במחירי הגז והנפט בשוק האנרגיה העולמי, תרמו לירידה חדה במחיר מניית בזן בבורסה".

מניית בזן צנחה יותר מ-50% בשנה

שנה אחורה מניית בזן מציגה צלילה של יותר מ-50%, ומשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-2 מיליארד שקל, ושווי של כ-320 מיליון שקל להחזקותיה של הפטרוכימיים.

על רקע ההשפעות השליליות של המשבר, בפטרוכימיים מוסיפים כי "בזן לא חילקה דיבידנד בשנת 2020, באופן שפגע ביכולת החברה לעמוד בתשלומי הקרן והריבית למחזיקי איגרות החוב". בשל כל אלה, הפטרוכימיים "מוצאת לנכון להציע למחזיקים מתווה להסדר חוב, שעיקרו יצירת הקבלה בין זרם התקבולים של החברה לבין התשלומים למחזיקי האג"ח".

עוה"ד אלון בנימיני ורענן קליר ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' מייצגים את מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים, ועו"ד בן ליפץ ממשרד גרוס ושות' מייצג את החברה.

על רקע מצבה של הפטרוכימיים, מבקשים בעלי השליטה גם להסדיר מחדש את אופן מימון הוצאות החברה, כך שבמקום התמורות שהוזרמו לה עד כה, בהיקף מוערך של 2.5 מיליון שקל בשנה, "השתתפותה של בעלת השליטה במימון הוצאות החברה תיעשה רק באופן של המחאה לידי החברה של התגמולים שבזן תשלם לדירקטורים מטעם החברה".

מדובר בארבעה דירקטורים המכהנים מטעם הפטרוכימיים בדירקטוריון בזן, ובהם גוטנשטיין ופסל (וכן אריה עובדיה ומנכ"ל הפטרוכימיים, רפי ערד), והסכום שיגיע מהם, שהוא עיקר התגמולים עבור תפקידם כדירקטורים, מוערך בפחות ממיליון שקל בשנה.

נוסף על כך, מבקשים בעלי השליטה כי מחזיקי האג"ח ימשיכו לממן את הוצאות הפטרוכימיים בסכום של חצי מיליון שקל בשנה, וכן, נוכח מצבה, יסייעו בחידוש פוליסת ביטוח אחריות נושאי משרה, המסתיימת בסוף מרץ.

ההסדר הקודם היה מורכב יותר

הסדר החוב הקודם של הפטרוכימיים, שהושלם ביוני 2015, היה מורכב יותר, משום שהוא כלל גם חובות לבנק הפועלים ולקרן המנוף בראשית. היקף אותו הסדר עמד על כ-2 מיליארד שקל - כ-1.5 מיליארד של מתוכו למחזיקי האג"ח.

במסגרת אותו הסדר, שבו העניקה הפטרוכימיים לנושים אפשרות לבחור בין קבלת מניות בזן לבין דחיית תשלומי החוב בתקווה לשיפור במצב החברה, אימצו רובם גישה אופטימית - ורוב החוב עבורם נדחה לפירעון בסוף 2023 - כאשר כעת מציעה החברה לדחות את מלוא הסכום למועד זה.

הסדר החוב הקודם שביצעה הפטרוכימיים, לא כלל תרומה כספים משמעותית מצדם של בעלי השליטה - פדרמן, פסל וגוטנשטיין - והם נותרו בעלי השליטה בחברה, הנסחרת כיום בשווי שוק זניח של כמה מיליוני שקלים בודדים גם לאחריו.

לזכותם של פדרמן ושותפיו עמדה העובדה שהם לא ביצעו עסקאות בעלי עניין ולא משכו שכר מנופח מהפטרוכימיים במהלך שנותיהם שם. כמו כן, נראה כי המחזיקים הבינו את מורכבות העברתו של היתר השליטה, שקיבלו פדרמן ושותפיו בבזן, לידיים חדשות.