כשנה מפרוץ הקורונה: אין מתווה פיצוי מחייב בגין איחורים במסירת דירה

למרות עלייה באיחורים במסירת דירות לגלובס נודע כי במשרד השיכון כלל לא נהלים מעקב אחרי הנושא

מסירת דירות / אילוסטרציה: Shutterstock, nednapa
מסירת דירות / אילוסטרציה: Shutterstock, nednapa

ניסיון נוסף של המדינה לקדם מתווה פיצויים במקרים של איחורים במסירת דירות על רקע הקורונה. לגלובס נודע כי בשבוע הבא צפויה להתקיים ישיבה בהובלת משרד המשפטים, בניסיון להתניע מחדש הליך לקביעת מתווה פיצויים, זאת לאחר שמתווים קודמים שהוצעו בנושא הן ע"י משרד המשפטים, והן ע"י שר הבינוי, יעקב ליצמן, נותרו בגדר המלצה לא מחייבת. אי קביעת מתווה מחייב, מעוררת מורת רוח הן בקרב דיירים ויזמים אך גם במשרדי ממשלה שונים, וזאת על רקע עוד ועוד דיווחים שמגיעים מהשטח למשרד השיכון, מקרים של איחורים במסירת דירות. למרות ריבוי האיחורים, בדיקת גלובס מצאה שבמשרד השיכון כלל לא מקיימים מעקב אחרי הנושא.

לפי חוק המכר קבלן לא מחויב לפצות את הדיירים בתקופה של 60 ימי האיחור הראשונים. החל מהיום ה-61 הוא מחויב בפיצוי בגובה דמי שכירות של דירה דומה בתוספת של 50% בעבור כל יום איחור. אם האיחור ארוך משמונה חודשים, הקבלן מחויב לשלם ללקוחותיו דמי שכירות של דירה דומה לזו שנרכשה בתוספת 25%, בעבור כל יום איחור.

עם פרוץ הקורונה היה ברור שהתנאים בשוק השתנו. אמנם ענף הבנייה הוחרג מההגבלות, אך הסגרים, וגלי ההדף של המגפה, השפיעו על קצב הבנייה, דבר שגם בא לידי ביטוי בפרסום של משרד השיכון מהקיץ שעבר שהעריך אז כי האיחורים מגיעים בממוצע ל-80 יום.

כדי להתמודד עם המצב הוקם בשנה שעברה צוות בין משרדי בהובלת משרד המשפטים. ביוני האחרון פורסמו המלצותיו לפיהן יש לשנות את מתווה הפיצוי, כך שבין היום ה-61 ל-120 הפיצוי יגיע ל-50% דמי שכירות ולאחר מכן ל-150% כבחוק המכר. השר ליצמן דחה את ההמלצה והציע מתווה לפיו ב-100 הימים הראשונים לא יינתן פיצוי, ולאחר מכן יש לנהוג לפי חוק המכר. למרות עמדת המשרד, אף מתווה לא קודם בחקיקה, וכאמור שני המתווים נותרו בגדר המלצה לשוק.

עד כמה מדובר בתופעה נרחבת? בהתאחדות הקבלנים מודים שאין להם נתונים, וכאמור בשל אי המעקב של משרד השיכון, גם לאף גורם ממשלתי אין נתונים, אם כי במשרד השיכון מודים כאמור שמדובר במקרים רבים.

גורמים במשרד המשפטים הביעו מורת רוח מכך שהמלצתם "נזרקה לפח", ועל רקע הכאוס בשטח כאמור יזמו את המפגש בשבוע הבא.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה, כי בימים אלה נערך סקר בקרב רוכשי דירות חדשות, שינסה לברר את היקף תופעת האיחורים, ואולם במשרד לא הבהירו מדוע הדבר לא נעשה עד עתה. עוד מסרו מהמשרד, כי "המתווים שהוצעו ע"י ועדת קמיניץ הותנו בהליך חקיקה. כיוון שבסופו של דבר החוק לא תוקן, יש לשלם פיצוי כדרישת החוק, אלא אם הושגה הסכמה אחרת בין הקבלן לרוכש הדירה. אצל היועץ המשפטי ואצל הממונה על חוק המכר התקבלו פניות רבות מאוד של רוכשי דירות מהן עלה כי קבלנים החליטו לפטור עצמם מחובת פיצוי, באופן חד צדדי (שלא בהסכמה), ולעיתים תוך טענה מטעה כי הם עושים זאת 'בהתאם לעמדת משרד הבינוי והשיכון'. נוכח מציאות פסולה זו הבהיר היועץ המשפטי את מצב הדברים לאשורו. המשרד ימשיך לפעול להגנה על זכויות רוכשי הדירות".