מיזוגים בינלאומיים: הסטארט-אפ הישראלי שרכש חברה אסטונית מיזם איראני

אחרי שבע שנים שבהן היה מנכ"ל RapidAPI אידו ג'ינו משתמש מרוצה, רכשה החברה בראשותו את הסטארט-אפ האסטוני Paw שהוקם על ידי יזם ממוצא איראני תמורת 4.5 מיליון דולר

אידו ג'ינו, מנכ"ל RapidAPI / צילום: כפיר זיו
אידו ג'ינו, מנכ"ל RapidAPI / צילום: כפיר זיו

שוק ה-API הולך ומתחמם. כשנה וחצי לאחר שגייסה 25 מיליון דולר, שהביא את סך גיוסיה ל-37.5 מיליון דולר, הודיעה חברת RapidAPI על רכישתו של הסטארט-אפ Paw מאסטוניה. על פי הערכות, היקף העסקה עומד על כ-4-5 מיליון דולר.

חברת RapidAPI מציעה פלטפורמת שוק (מרקטפלייס) ייעודית למפתחי אפליקציות ואתרי אינטרנט. בפלטפורמה מוצעים למפתחים כ-25 אלף "ממשקי תכנות יישומים" (API) - שהם כלים באמצעותם יכולים המפתחים לחבר את האתרים והאפליקציות שהם בונים למאגרי ושירותי מידע של חברות אחרות. כך למשל מפתח של אפליקציה להזמנת מוניות, יכול בעזרת API לשלב בה מפות מחברה אחרת - למשל גוגל, וכך יחסוך את הצורך לפתח את הדבר בעצמו.

החברה הנרכשת Paw, פיתחה כלי שמשמש מפתחים שעיסוקם הוא העיצוב של ה-API עצמו. במילים אחרות, Paw מפתחת כלי שמשמש את מפתחים שבונים את ה-API עצמו עבור החברות שלהם - בכדי שאפליקציות של חברות אחרות יוכלו למשוך מהן מידע.

RapidAPI הוקמה בשנת 2015 על ידי אידו ג'ינו, אז בן 18, ומיקי חסלבסקי, ועד כה הושקעה בה בסך הכל 37.5 מיליון דולר. את הגיוס האחרון הובילה M12, קרן ההשקעות של חברת מיקרוסופט והשתתפו בו קרן אנדרסן הורוביץ וגרין ביי קפיטל, משקיעים נוספים בחברה הם דב מורן ומריוס נכט.

בשיחה עם "גלובס, הסביר כי מנכ"ל RapidAPI, אידו ג'ינו, שנכלל ברשימת הצעירים המבטיחים של גלובס בשנת 2016, כי רכש את החברה לאחר שהיה משתמש אדוק של מוצרי Paw במשך כשבע שנים. ג'ינו סיפר כי מייסד Paw הוא "יזם אסטוני ממוצא איראני שהקים את החברה ללא משקיעים חיצוניים", וכי החברה "צברה רווחים רבים, אותם משך היזם לפני המכירה". עוד לדברי ג'ינו - העסקה היא "האקזיט הראשון באסטוניה".

סיבה נוספת לרכישה, אותה ציין ג'ינו, היא רשימת הלקוחות של Paw שכוללת שמות כמו אפליקציית המסחר "רובין הוד", אפל, ואיירביאנבי. בין לקוחותיה של RapidAPI עצמה אפשר למצוא את סיסקו, היאט, ראקטון, איביי, וממשלת ארצות הברית.

בעקבות הרכישה, צוות החברה הנרכשת, המונה 6 אנשים, כולל היזם, ישתלבו בחטיבה נפרדת וחדשה בחברת RapidAPI. רכישת Paw תאפשר ל-RapidAPI "להרחיב את הפלטפורמה שלה לתחומים נוספים במהלך יצירת API ויצירת חוויה טובה יותר לפיתוח, בדיקה וניהול של יישומי API".

על פי הודעת החברה, "תחום הכלים למפתחים בכלל, וכלי API בפרט, עובר גדילה מואצת בשנים האחרונות, עם מספר רב של רכישות והשקעות בחברות. בין היתר הודיעו חברות בתחום זה על גיוסים בסכום של למעלה מ-8 מיליארד דולר בשנה האחרונה - עליה של כ-100 אחוז לעומת 2019. כמו כן, כמה מההנפקות הגדולות ביותר ב-2020 היו של חברות כלי פיתוח כמו JFrog הישראלית, Sumo Logic, אסאנה, Snowflake ו-Unity.

לדברי ג'ינו, "הרכישה של Paw היא התקדמות טבעית עבור RapidAPI המתמקדת בהעצמה ועידוד מפתחים ליצור עוד יישומי API. ההחלטה שלנו להרחיב את חבילת המוצרים שאנו מציעים נובעת מהפידבקים ששמענו ישירות מלקוחות בכל שלבי הפיתוח שלנו, החל מהצורך ליצור מרקט-פלייסים פנים ארגוניים לAPI ועד להוספת כלים הדרושים לעיצוב ובדיקת ממשקי API".

לדברי מייסד Paw, מישה מיזהרי, החברה שהקים "צברה משתמשים קבועים במהלך שש השנים האחרונות על ידי בניית כלי לעיצוב API שהיה אהוב על משתמשי מקינטוש בזכות ממשק משתמש וביצועים חזקים". מיזהרי הסביר כי "על ידי איחוד כוחות עם RapidAPI, אנחנו מסוגלים להעלות את חוויית המפתחים לשלב הבא באמצעות הדמוקרטיזציה של Paw על פני מספר פלטפורמות ושילובה בכל הכלים הפיתוחיים של RapidAPI. אני שמח לחלוק עם אידו את החזון של יצירת מוצרים שבהם חווית המפתח תמיד עומדת בראש סדר העדיפויות. אנו יוצרים עבור המפתחים חווית משתמש ומספקים להם את כל מה שהם צריכים כדי לבנות, לנהל ולפרסם API".