"רגע האמת של אמריקה": נפתח יומו השני של משפט ההדחה נגד טראמפ

על פני יומיים יציגו מנהלי בית הנבחרים וצוות ההגנה של טראמפ את טענותיהם בעד ונגד הדחה הנשיא לשעבר • בית הנבחרים האמריקאי קבע כי טראמפ דרבן את הכנופייה שעלתה על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר

דונלד טראמפ בעצרת שקדמה למהומות בוושינגטון / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
דונלד טראמפ בעצרת שקדמה למהומות בוושינגטון / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

התחיל יומו השני של משפט ההדחה בסנאט נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. מנהלי בית הנבחרים וצוות ההגנה של טראמפ קיבלו 16 שעות כל צד, על פני יומיים (היום ומחר), לשטוח את טענותיהם. כעת הנציגים הדמוקרטים, שמנהלים את תהליך האימפיצ'מנט, מציגים את טענות הפתיחה שלהם נגד הנשיא לשעבר. 

טראמפ, שהפך בחודש שעבר לנשיא הראשון שעבר הליך הדחה פעמיים בבית הנבחרים (אימפיצ'מנט), הוא הנשיא לשעבר הראשון שיעמוד בפני הסנאט במשפט הדחה. בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ בחודש שעבר, וקבע שהוא דרבן את הכנופייה שעלתה על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר כחלק מניסיון נואש להפוך את ניצחונו של הנשיא ביידן בבחירות. סעיף ההדחה הזכיר דברים שנשא טראמפ בפני תומכיו בעצרת שקדמה להפגנה האלימה, שם קרא להם "להילחם" ולצעוד אל עבר הקפיטול. 

"המסית האחראי"

בפתיחת הדיון אמר ג'יימי ראסקין, ציר קונגרס דמוקרטי ממדינת מרילנד, פרופסור למשפט חוקתי והעומד בראש האימפיצ'מנט, כי "יש אנשים שחושבים שהמשפט הזה הוא תחרות של עורכי דין, או אפילו יותר גרוע מזה - תחרות בין שתי מפלגות פוליטיות. זה לא זה ולא זה. מדובר ברגע האמת בשביל אמריקה".

ראסקין התייחס למעשיו ולאמירותו של טראמפ לפני ובמהלך המהומות בוושינגטון והציג את הנשיא לשעבר כי "המסית האחראי". לטענת הנציגים הדמוקרטים, טראמפ עודד באופן פעיל והסית בצורה ישירה למהומות. "הם נשלחו לשם על-ידי הנשיא", אמר ראסקין. "הם הוזמנו לפה על-ידי הנשיא של ארצות-הברית". בנוסף הוא הזכיר גם דיווחים בזמן אמת שתיארו את טראמפ כ"נלהב" ו"שמח" בעת שהוא צופה בתמונות מהמהומות. "הוא צפה בזה בטלוויזיה כמו תוכנית ריאליטי. הוא התלהב מכך והוא לא עשה דבר כדי לעזור לנו", אמר ראסקין לסנאט.

ראסקין הקרין לסנאט סרטון שפרסם טראמפ, בזמן שהמהומות התרחשו, ובו הנשיא לשעבר חזר שוב על טענותיו כי ניצח בבחירות לנשיאות בפער גדול. "הוא המשיך לקדם את השקר הגדול הזה, שהיה אחראי על הסתת ההמון מלכתחילה", ציין ראסקין. 

ג'ו נגוס, חבר בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמר כי בעת שטראמפ התחיל להבין כי הוא עלול להפסיד בבחירות, הוא "התחיל לזרוע את הזרע", שהוביל להסתערות על קפיטול. 

"הוא אמר לאמריקאים שהבחירות נגנבו. באמריקה, ההצבעה שלנו היא הקול שלנו", אמר נגוס. "טענותיו השקריות על הונאת בחירות שימשו כדי לעורר, להסית ולהצית (את התומכים שלו), להכעיס אותם". לצד דבריו, נגוס גם הציג סרטון שבו רואים את טראמפ טוען בפני תומכיו כי רק "הונאת ענק" יכולה למנוע ממנו להיבחר מחדש. בסרטונים אחרים נראה טראמפ טוען כי המפלגה הדמוקרטית גנבה את הניצחון. 

הנציג הדמוקרטי טד ליאו התמקד בנסיונות של טראמפ ללחוץ על סגנו מייק פנס לדחות את תוצאות הבחירות. ליאו ציין כי טראמפ ניסה בכל כוחו לשמור על הנשיאות, "ולבסוף, מתוך ייאוש, הוא יצא נגד סגן הנשיא שלו. הוא לחץ על מייק פנס שיפר את השבועה שלו" ויסרב לאשר את תוצאות הבחירות.

ליאו הציג סרטון של טראמפ מעצרת תמיכה ב-4 בינואר, שבה הוא אמר לקהל: "אני מקווה שמייק פנס יתמוך בנו.. כמובן, שאם הוא לא יתמוך, אני לא אוהב אותו כל כך". בנוסף, ליאו הציג ציוץ שבו כתב טראמפ: "כל מה שמייק פנס צריך לעשות זה לשלוח (את קולות אלקטורים) בחזרה למדינות, ואנחנו ננצח! תעשה את זה מייק, זה הזמן לאומץ קיצוני!".

הנציגה הדמוקרטית סטייסי פלסקט טענה כי צוותו של טראמפ ידע שתוכניות לתקוף את הקפיטול הופצו ברחבי הרשת. פלסקט אמרה שתומכי טראמפ ראו בעצמם "חיל הפרשים" של טראמפ, ודנו בתוכניות ההסתערות באופן פתוח בפורומים ברחבי האינטרנט. "אנחנו יודעים שהצוות של טראמפ עוקב אחרי האתרים האלו. אנחנו יודעים את זה כי היועצים שלו אישרו את זה", אמרה פלסקט. "לפני האירוע, היו מאות - מאות - פוסטים ברשת שהראו שהתומכים שלו ראו במסרים שלו קריאה לתקוף את הקפיטול".  

שישה רפובליקאים הצביעו בעד המשפט

הדיון המקדים אתמול נערך על-פי דרישת סנגוריו של הנשיא לשעבר. הם ניסו לשכנע את הסנאט לפסול את המשפט מעיקרו מאחר ש"אין לו בסיס חוקתי". כדי להתקדם עם המשפט היה נחוץ רוב רגיל בסנאט. בהצבעה על חוקתיות הסנאט הושגה תוצאה של 56-44 לטובת המשך ההליך, לאחר ששישה רפובליקאים (ביל קאסידי, סוזן קולינס, ליזה מורקווסקי, מיט רומני, בן סאסה ופט טומי) הצביעו יחד עם הדמוקרטים.

טראמפ לא היה מרוצה מהטיעונים הפותחים של עורך דינו החדש, ברוס קאסטור, בסנאט אמש, כך על-פי דיווחים שונים במערכות החדשות בארה"ב. על-פי הדיווחים, טראמפ כמעט וצרח בזמן שקאסטור טען טענות לא ממוקדות, שלא הגיעו ללב הטיעון של ההגנה, שאמור היה להיות שזה לא חוקתי לבצע משפט הדחה לנשיא לאחר שכבר פרש מהתפקיד. עם זאת, היום קאסטור הכחיש את העניין כשנשאל אם טראמפ התאכזב מהופעתו, ואמר כי "רחוק מכך".

בהתחשב בכך שהצוות המשפטי הוקם רק לפני מעט יותר משבוע, השימוע התקדם כצפוי, אחד האנשים אמר אתמול ל־CNN. מקורביו של טראמפ היו המומים כשעורכי דינו החליפו ביניהם תורות בדיבור ברגע האחרון על-פי רשת CNBC.

הדיון אמש (ג') החל בסרטון וידאו בן 13 דקות שהורכב מקטעי וידאו רבים מיום ההסתערות על הקפיטול ב־6 בינואר. במקביל ולאחר מכן הסרטון הערוך, שכולל גם חלקים מנאום טראמפ מול הבית הלבן זמן קצר לפי האירועים בקפיטול, שודר ברשתות החברתיות, באתרי חדשות ובערוצי הטלוויזיה שסיקרו את האירוע.

הסנאטור מיט רומני, רפובליקאי מיוטה, שהצביע בעד המשך ההליך ולאורך השבועות האחרונים עמד בתקיפות נגד התנהלות טראמפ בימים שקדמו לאירועי ובאותו יום עצמו, אמר שמצגת הווידאו שהקרינו מנהלי הליך ההדחה מבית הנבחרים הראתה שההפגנה שהתקיימה ב־6 בינואר הייתה "מתועבת וראויה לגינוי" ושהפורעים צריכים להיענש.

"אני חושב, כפי שאמרו פרקליטים בשני הצדדים, שהמעשים שנעשו בבניין זה היו מתועבים וראויים לגינוי ויש למצות את הדין עם מי שביצע אותם". רומני נשאל האם הוא סבור שההצבעה על החוקתיות - בה שישה רפובליקאים הצביעו עם הדמוקרטים - מנבאת איך ייראה גזר הדין הסופי. "אין לי דרך לחזות", ענה.

על-פי CNN, יועץ לצוות של הנשיא לשעבר של טראמפ הציע הערכה כנה על היום הפותח המבולגן מבחינת צוות ההגנה של הנשיא המודח. חלק מהבעיה של טראמפ, כך אמר אותו יועץ, הייתה שהנשיא לשעבר נתקל בקשיים בהרכבת הצוות המשפטי שלו למשפט ההדחה. היועץ הזכיר שהקבוצה הראשונה של עורכי דין שהרכיב טראמפ נטשה אותו. לגבי הצגת הדברים המבולבלת של פרקליט ההגנה ברוס קאסטור, הגיב היועץ "מה לכל הרוחות קורה כאן?".

עוד הוא אמר כי העובדה שטראמפ נכשל בניסיון למשוך צוות משפטי ברמה גבוהה למשפט ההדחה עשויה להיות סימן רע לבאות אם ימצא עצמו הנשיא לשעבר כנתבע בתביעה פלילית כלשהי.