ישראל מצטרפת לברית סחר בינלאומית בהובלת דובאי

הברית בהובלת דובאי, נועדה להגדיל את היקפי הסחר בשווקים השונים העולם ולאפשר לחברות ישראליות להרחיב את היקפי המסחר עם המדינות בחצי הכדור הדרומי

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

ישראל הצטרפה אתמול (ד') לברית "דרכון הלוגיסטיקה העולמית" (WLP). הברית בהובלת דובאי, נועדה להגדיל את היקפי הסחר בשווקים השונים העולם ולאפשר לחברות ישראליות להרחיב את היקפי המסחר עם המדינות בחצי הכדור הדרומי. ישראל היא הממינה העשירית החברה בברית ה-WLP לצד מדינות כמו הודו, דרום אפריקה, אינדונזיה, ברזיל, קולומביה ועוד.

טקס החתימה נערך אתמול במעמד ובחתימת סולטן אחמד בן סוליים, יו"ר תאגיד הנמלים, המכס ואזור הסחר החופשי של דובאי (PCFC) ואמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר בישראל.

מיזם WLP נולד בעקבות הכרזת שליט דובאי מוחמד בן זאיד בפורום הכלכלי העולמי של דאבוס ב-2019. מטרתו ליצור נתיבי סחר ישירים בין אזורים בחצי הדרומי של כדור הארץ, תוך הוזלת עלויות השינוע.

באמצעות ה-WLP, עסקים יהיו צפויים לחסכון של 25% בעלויות השינוע ושל 10% בזמן ההמתנה בהובלת סחורות, ובכלל זה הוזלה משמעותית במעבר סחורות בין ישראל למדינות דרום מזרח אסיה דרך דובאי לעומת דרכי השינוע הקיימים כיום. תכנית WLP תספק לעסקים הטבות כלכליות ואחרות בהתאם לנפחי המסחר ולפי תכנית בת ארבע רמות. ב-WLP כלולים שחקנים משמעותיים כגון UPS, פייזר, סוני, ג'ונסון את ג'ונסון ו-LG. ה-WLP מספקת לחברים פעילים גם גישה להטבות מגוונות בהתאם לערך המסחר ולתדירותו.

כחלק מהשתתפותה של ישראל ב-WLP, היא תהנה גם מחברות בתוכנית סיוע לארגונים הומניטריים בתקופות משבר. במקרה של משבר הקורונה הרי חברות בתוכנית WLP העוסקות בייצור והפצה של חיסונים נגד וירוס הקורונה יקבלו הטבות מיידיות בעלות וזמן המתנה. פרק הסיוע ההומניטרי של תכנית WLP מקדם ומחזק את עמדתה של דובאי כמוקד לוגיסטי עולמי בתקופות משבר לשם שינוע אספקה הומניטרי.

"דובאי היא מוקד מרכזי של מסחר עולמי"

על-פי נתוני לשכות המסחר מאז החתימה על הסכמי אברהם לנורמליזציה בין ישראל לדובאי בספטמבר ועד ינואר הגיע היקף המסחר הכולל בין דובאי לישראל לכ-272 מיליון דולר. נתון זה כולל 6,217 טון של מטען ימי ואווירי שעשה דרכו בין שתי המדינות. פריטי היבוא והיצוא העיקריים כוללים מכשירים מכניים ורפואיים, ציוד אלקטרוני, מסכים שטוחים, טלפונים חכמים, יהלומים וחלקי חילוף למנועים.

בן סוליים אמר באירוע כי "דובאי היא מוקד מרכזי של מסחר עולמי עם תשתיות ברמה עולמית, שמאפשרות העברת סחורות בין מדינות בנתיבי מסחר המהירים ביותר הקיימים תוך התייעלות בזמן ובעלויות. היום אנו מקבלים בברכה ליוזמת World Logistics Passport את איגוד לשכות המסחר בישראל ובכך אנו מחזקים ומשפרים את הקשרים בין המדינות שלנו. באמצעות ה-WLP, אנו שואפים ליצור קשרים כלכליים הדוקים ולרתום את הניסיון הקולקטיבי שלנו כדי לפתוח הזדמנויות מסחר חדשות עבור ישראל עם העולם דרך דובאי כשבמסגרתו תל אביב תהיה בו מרכז לוגיסטי משמעותי".

שני, המכהן גם כיו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בישראל אמר באירוע כי "הסכמי אברהם וקשריה של ישראל עם דובאי מאפשרים לה להיות שחקן ברמה אזורית ועולמית תוך פתיחת נתיבי מסחר חדשים, אפשרויות ויחסי חליפין עסקיים. הדבר יוביל להפחתה של יוקר המחיה ויעודד התרחבות עסקית בתקופה קשה זו של התפרצות נגיף קורונה. יתר על כן, התמריצים שנכללים ברמת הסיוע של ה-WLP אמורים גם לשפר את הלוגיסטיקה של הפצת החיסון נגד וירוס הקורונה". שני הוסיף, "איגוד לשכות המסחר ימשיך להוביל את המגזר העסקי הפרטי בישראל ויקדם מסחר גלובלי חופשי על ידי בניית פלטפורמות עסקיות כגון ה- WLP וכניסה לשיתוף פעולה עם לשכת המסחר של דובאי כדי לסייע לקשרי גומלין בין העסקים. אנו נרגשים להצטרף כשותפים לרשת העולמית של WLP . אנו מאמינים שהעסקים החברים באיגוד יפיקו תועלת רבה מתוכנית עידוד עולמית זו, להרחבת מאגר הזדמנויות המסחר שעומדות לרשותם. שותפות זו תאפשר לחברות ישראליות להפחית עלויות ולייעל את שרשרת האספקה מישראל ואליה, תוך שימוש בדובאי כמוקד לוגיסטי כגשר לשווקים פוטנציאליים חדשים של 2.4 מיליארד צרכנים".