שיא של עשור לפחות במכירת הדירות החדשות בשנת 2020

כשליש מכלל עסקאות מכירת הדירות בוצעו בערים שהובילו את המכירות – אשקלון, תל אביב בית שמש, ראשון לציון, ירושלים, נתניה ורמת גן • ריבוי הרכישות ולעומתן הירידה הגדולה שנרשמה בקצב הבנייה, עקב הקורונה, הביאו לירידה של 20% בהיצע הדירות

דירות חדשות / צילום: אייל יצהר
דירות חדשות / צילום: אייל יצהר

38,317 דירות חדשות שנמכרו בשנה שעברה, הפכו את 2020 לאלופת מכירת הדירות החדשות על פי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), לפחות בעשור האחרון. כשליש מכלל העסקאות, בוצעו בערים שהובילו את המכירות - אשקלון, תל אביב בית שמש, ראשון לציון, ירושלים, נתניה ורמת גן. ריבוי הרכישות ולעומתן הירידה הגדולה שנרשמה בקצב הבנייה, עקב הקורונה, הביאו לירידה של 20% בהיצע הדירות.

בישראל מספר שיטות להגדרת "מכירת דירה חדשה", מה שמביא לפערים בין נתוני הכלכלנית הראשית, למשל, לבין אלה של הלמ"ס. הכלכלנית הראשית מחשיבה כל מכירת דירה מקבלן כמכירת דירה חדשה, בעוד שבלמ"ס מכלילים בקטגוריה הזו רק דירות שנמכרו בפרויקטים שקיבלו היתר בנייה, אם קבלן משתהה מעל 15 חודשים במכירת דירות מאז תום בניית המבנה - הלמס אינה מחשיבה אותן כדירות חדשות. ואולי לגבי 2020 נמצא, כי ההפרשים בין הדיווחים לרשות המסים, לבין נתוני הלמ"ס היו פחות מאחוז. ואולם עובדה, כי בעוד שעל פי הלמ"ס 2020 היתה שנת שיא, הכלכלנית הראשית לא ראתה אותה ככזו.

ב-2 ערים נרכשו יותר מ-2,000 דירות: באשקלון, שבה נרכשו 2,612 דירות, ובתל אביב שבה נמכרו 2,192 דירות. בעוד שהנתונים לגבי תל אביב הם טבעיים, אשקלון, שכיכבה גם בכתבות קודמות של גלובס על מכירת דירות חדשות והתחלות בנייה, נחשבת להפתעה לכאורית - מה אנשים מחפשים בה?

 
  

התשובה נמצאת ב"מחיר למשתכן", שבה הוקצו לעיר החוף הדרומית כ-8,900 דירות שהוגרלו במסגרת התוכנית, ועוד אלפי דירות ששווקו ונבנו שלא במסגרת התוכנית. זה הביא לכך, שאשקלון היא אחת מהערים הנבנות ביותר במדינה בשנים האחרונות.

בדומה לאשקלון, גם בית שמש, ראשון לציון, נתניה, נתיבות, באר שבע, קרית גת חריש וערים נוספות שכלולות בצמרת טבלת הרכישות, נכללות במסגרת מחיר למשתכן.

עוד קיימת מחלוקת מסויימת בין הלמ"ס לכלכלנית הראשית לגבי השאלה האם 2020 היתה שנת שיא או לא, אין שום ויכוח לגבי העובדה, ש-2020 היתה שנה שבה היקפי הרכישות של דירות חדשות היו גבוהים במיוחד, בעוד שבמדינה מתחולל משבר במספר התחלות הבנייה ובשיווקי קרקעות על ידי רמ"י.

כתוצאה מזה, בסוף 2020 מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה הגיע ל-38430, כ-20% פחות מאשר בסוף 2019 , מה שמעיד כי ההתרעות השונות בדבר ירידות בהיצע הדירות, מתממשות בהדרגה, מה שמחזק את הלחצים לעליית מחירי דירות.

המספרים השונים אמנם עתידים להתעדכן בסקירות הקרובות של הלמ"ס, ואולם מדובר במגמה ברורה.