שמיים סגורים? מכסת הנכנסים לישראל תגדל ל-2,000 איש ביום

לפי הנחיות משרד הבריאות, מכסת הנכנסים לארץ כיום - כולם בטיסות חריגות ובעלי אישור כניסה - עומדת על 600 איש ביום, בכדי לעמוד בהלימה עם מספר המלוניות שעומדות לטובת השבים מחו"ל • כעת קבינט הקורונה אישר עקרונית כי מכסת הנוחתים בישראל תגדל

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס

רצו לסגור את השמיים ובינתיים רק מגדילים את מכסת הנכנסים לישראל: קבינט הקורונה אישר עקרונית כי מכסת הנוחתים בישראל תגדל ל-2,000 נוסעים ביום. התקנות ייכנסו לתוקף לאחר שיאושרו בממשלה כשמבחינת משרד התחבורה היעד הוא עד ה-20.2. 

לפי הנחיות משרד הבריאות, מכסת הנכנסים לארץ כיום - כולם בטיסות חריגות ובעלי אישור כניסה - עומדת על 600 איש ביום, בכדי לעמוד בהלימה עם מספר המלוניות שעומדות לטובת השבים מחו"ל. כעת פיקוד העורף ומשרד הביטחון יידרשו למצוא פתרון ולהוסיף עוד מלוניות לטובת הנוחתים. נזכיר כי המדינה היא שמממנת את שהות המבודדים במלוניות בעלות של מאות מיליוני שקלים. כיום עומדים לטובת הנוחתים חמישה בתי מלון לטובת בידוד שלאחר חזרה מחו"ל.

הגדלת המכסה ביותר מפי שלושה נובעת הן מכך שאלפים עדיין תקועים בחו"ל מאז נסגרו השמיים ב-26.1 והן כדי לאפשר לשלב את החברות הזרות בלו"ז הטיסות. מדובר במבוכה שממשלת ישראל יצרה במו-ידיה מול הממשל האמריקאי לאור תלונה שהוגשה בטענה לאפליה נגד חברות התעופה האמריקאיות שלא הורשו להשתתף במבצעי טיסות החילוץ, שעל-פי החלטת רשות תעופה אזרחית מבצעת רק אל על בקווים לארה"ב.

הדיון היום בקבינט התייחס לאיום המפורש שנשמע מהממשל האמריקאי לפיו, אל על לא תורשה לנחות בטיסות ה"חילוץ" בארה"ב אם לא תוסדר האפליה לרעה נגד החברות. בנושא זה, בהודעה שהופצה מטעם משרדי התחבורה הבריאות ומשרד ראש הממשלה צוין כי "משרד התחבורה יאשר את האפשרות לשלב טיסות זרות, בהתאם למדינות היעד". לא בטוח שלממשל האמריקאי או לחברות הזרות תהיה סבלנות לאותה אפשרות תיאורטית אבל מה שמסתמן הוא שגם דלתא ויונייטד ישתתפו בהטסת הישראלים בעלי האישור החריג ובשלב הבא גם החברות האירופאיות ישולבו.

צוואר בקבוק נוסף שהממשלה תצטרך להתמודד איתו הוא את האצת האישורים שמנפיקה ועדת החריגים למבקשים לטוס - לחזור לישראל או לצאת מפה. לכן הוחלט כי "משרד הבריאות יערך לתת מענה לפניות לוועדת החריגים בהיקפים הנ"ל". בתוך כך סוכם כי יקודמו תיקוני חקיקה שיעניקו סמכויות נוספות לפקחים בנתב"ג בכדי לאכוף את התקנות.

עוד נציין כי תיאורטית ההחלטה על הפסקת הטיסות אמורה להסתיים ב-20.2, אולם מעשית כבר ברור שהיא תוארך לפחות עד ה-28.2.