ארה"ב: העובדה שרק אל על מורשית לבצע טיסות חילוץ מהווה אפליה

משרד התחבורה האמריקאי הגיש תלונה רשמית לממשלת ישראל בטענה לאפליית חברות התעופה האמריקאיות • לטענת המשרד, האפליה הזו סותרת את הסכמי התעופה בין המדינות

טיסות בימי קורונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Jaromir Chalabala
טיסות בימי קורונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Jaromir Chalabala

בשעה שאל על מוסיפה עוד טיסות חילוץ ללוח הטיסות שלה בקו תל אביב-ניו יורק, משרד התחבורה האמריקאי הגיש תלונה רשמית לממשלת ישראל בטענה לאפליית חברות התעופה האמריקאיות. הסיבה: את טיסות החילוץ לארה"ב, קרי הוצאה והחזרת נוסעים שקיבלו היתר לטוס - מבצעת אל על לבדה.

יתרה מכך, אמנם משרד התחבורה פרסם מכרז בין החברות הישראליות, אלא שרק אל על היא שיכולה לבצע טיסות ישירות בקו לארה"ב (בשל צי המטוסים שלה), ועל כן היא זו ש"זכתה" במכרז, שבפועל מטרתו הייתה לקבוע את תנאי הטיסות והמחיר. לחברות האמריקאיות שפועלות בקווי לישראל לא היה סיכוי לקבל את הטיסות האמורות, כאשר בתקנות סגירת השמיים אף נכתב על ידי רשות תעופה אזרחית כי "טיסה ציבורית תאושר רק אם היא של מפעיל אווירי ישראלי, לעניין זה "טיסה ציבורית" - טיסה הפועלת לפי לוח זמנים המפורסם לציבור מראש ומתאפשרת לגביה רכישת כרטיסים בידי יחיד".

התקנה הזו, אשר מונעת מהחברות הזרות דלתא ויונייטד לזכות במכרז, הציתה את הלהבות במשרד התחבורה האמריקאי ולגלובס נודע שהנושא ידון במשרד התחבורה עוד היום ביחד עם נציגי משרד ראש הממשלה. משרד התחבורה האמריקאי טוען כי האפליה הזו סותרת את הסכמי התעופה בין המדינות. דלתא איירליינס אף פנתה לקבלת אישור להפעלת טיסות להחזרת אנשים למולדתם בשני הכיוונים "אולם נדחתה על ידי ממשלת ישראל". בחברה גם מציינים כי "דלתא איירליינס אינה מפעילה בימים אלה שירות נוסעים בין ישראל לארה"ב נוכח ההגבלות הנמשכות של ממשלת ישראל, ומפעילה את המטוסים כמטוסי מטען בלבד". מיונייטד איירליינס לא נמסרה תגובה.

זאת ועוד, עם סגירת השמיים בסוף חודש ינואר, למשך ימים ספורים בלבד התאפשר ליונייטד ולדלתא להטיס נוסעים מתל אביב בהיתר מיוחד בטיסות שהגיעו מארה"ב לישראל עם מטען וחזרו מישראל עם נוסעים - רבים מהם תושבי ארה"ב שנתקעו בישראל. אלא שמהר מאוד האישור הזה בוטל, כאשר ברשות תעופה אזרחית "סתמו" את הגולל עם ההגדרה כי טיסת מטען לא תוכל להמריא עם נוסעים וכי היא תוכל להמריא כטיסת מטען בשני כיווני הטיסה.

גם הנוסעים יכולים לטעון לאפליה: בטיסות שמבצעת אל על במחיר שקבעה המדינה, 600 דולר לכיוון, מצוין כי נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה באל על וטיסותיהם בוטלו יוכלו לטוס ללא תשלום, כך שלקוחות שרכשו כרטיסי טיסה בחברה אחרת יידרשו לשלם על הטיסה ולקוות שיקבלו החזר על הטיסה שבוטלה.

בתוך כך, הבוקר המריא מטוס אל על ללונדון כטיסה פרטית עם כ-80 נוסעים, והמטוס הזה צפוי להמריא חזרה לישראל כטיסת מטען. כך או כך, בארה"ב לא מוכנים לקבל את האפליה שיצרה ממשלת ישראל. יצוין כי במדינות אחרות שבהן נסגרו השמיים דוגמת אוסטרליה - טיסות החילוץ מופעלות על ידי חברות תעופה אוסטרליות ועל ידי חברות תעופה זרות במקביל.

טענה דומה עשויות להשמיע מדינות נוספות. כך כאשר טיסות החילוץ לאירופה, על פי קביעת המדינה, מבוצעות לפרנקפורט על ידי ישראייר בשעה שלופטהנזה שמפעילה את הקו בימי השגרה לא יכלה להפעיל את הטיסות הללו בעצמה. באופן דומה יכולות לטעון חברות התעופה האמירתיות לאפליה, שכן את הטיסות להשבת הישראלים שנתקעו בדובאי מפעילה אל על שזכתה בהגרלה במסגרת מכרז שאליו ניגשו שלוש החברות הישראליות והגישו תנאים זהים להפעלת הטיסות.