חברות שהנפיקו אג"ח לציבור לא ייכללו בהקלות בתיקון לחוק חדלות פירעון

משרד המשפטים ויו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר, סיכמו על הוצאת חברות שהנפיקו אג"ח מהתיקון לחוק חדלות פירעון • הסיבה: הן כבר הסתדרו

ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
ח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

התיקון לחוק חדלות פירעון לא יכלול בחובו שינוי ביחס להוראות להסדרי חוב ותספורות בחברות שהנפיקו אג"ח לציבור. זאת מאחר שמשרד המשפטים, שמוביל את תיקון החקיקה, השתכנע זה מכבר שאין צורך בשוק בהכללת חברות שהנפיקו אג"ח לציבור בתיקון הזמני המקל לחוק חדלות פירעון, ולכן לא צריך לאפשר להן מסלול שכזה.

לגלובס נודע כי ביום שלישי צפוי דיון בוועדת חוק חוקה ומשפט בכנסת, לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), כשבהסכמת משרד המשפטים יימחק הפרק העוסק ב"הקלות לתאגידים מדווחים בהגעה להסדרי חוב פשוטים".

החברות הסתדרו גם בלי התיקון

את התיקון לחוק חדלות פירעון מוביל משרד המשפטים, בראשות המשנה ליועמ"ש (כלכלי) מאיר לוין. ככל הידוע ההתייחסות לחברות האג"ח נכללה במקור בהצעת התיקון חוק שהוביל משרד השפטים בעקבות בקשה של רשות ניירות ערך. זאת משום חששה של הרשות, שבראשות היו"רית ענת גואטה, מגל הסדרי חוב בחברות "טובות". ברשות סברו שבשל השלכות משבר הקורונה שיהיה גל של חברות אג"ח שירצו דחייה קצרה בהחזרים. גורמים מעורים הסבירו כי מאחר שרשות ניירות ערך סבורה שאין עוד צורך בתיקון לאור העובדה שהחברות הסתדרו בלי התיקון, משרד המשפטים יסכים לשינוי בתיקון, כאמור.

הכללת חברות האג"ח, התיקון שנועד להקל על הלווים שנקלעו למשבר תזרימי בשל השלכות משבר הקורונה, עוררה ביקורת מצד הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת. אך, כך אומר גורם מעורה, עוד קודם שהלה שלח את הביקורת שלו לתיקון כבר הוסכם על ידי הגורמים שהובילו את חקיקת התיקון כי אין צורך בהחלתו על חברות שהנפיקו אג"ח לציבור.

לפני מספר ימים חשפנו כי ברקת טען כי התיקון לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שהממשלה מובילה יביא לפגיעה מוגברת בחוסכים באפיקי החיסכון לטווח ארוך. זאת דרך הרחבה פוטנציאלית של פגיעת הסדרי החוב ואף התספורות שיבצעו חברות שהנפיקו אג"ח. את הדברים האלה שלח ברקת לוועדת חוק, חוקה ומשפט, ממנה ביקש שלא לאמץ את התיקון הזמני לחוק.

תמיכה במשקי בית ועסקים קטנים

ואולם, גורמים מעורים ציינו כי לא רק שיו"ר הוועדה הבהיר כי ישקלו הוצאת חברות האג"ח מהתיקון כאמור, אלא שעוד קודם לשליחת המכתב המתריע מרשות שוק ההון, משרד המשפטים כבר היה בדעה כי התיקון אכן לא צריך לכלול התייחסות לחברות שהנפיקו אג"ח. זאת, בעיקר משום שמבחינת משרד המשפטים המטרה העליונה והחשובה ביותר בתיקון הזמני לחוק היא לתמוך במשקי בית ובעסקים קטנים, ולא בחברות גדולות שהנפיקו אג"ח לציבור.

על כן, ההתייחסות לחברות שהנפיקו אג"ח יפוצלו החוצה מהתיקון והוראותיו לגבי חובות של אנשים פרטיים ושל תאגידים שאין להם חוב ציבורי. בשבוע שעבר כבר קיימה הוועדה דיון בהצעת תיקון החוק הממשלתית לאחר קריאה ראשונה בכנסת ולקראת הקריאות השנייה והשלישית.

מטרת התיקון האמור היא "להביא מזור למשק בהקדם", כדברי יו"ר הוועדה אשר בדיון שנערך בעניין זה. מטרת הוראת השעה היא לתת מסגרת המקלה על חייבים להיכנס למסלול של "הסדר חוב" שיאפשר להם לארגן מחדש את חובותיהם ולחזור למסלול עסקים תקין, וזאת בלא להיכנס להליך חדלות פירעון מלא "על כל המשמעויות שלו".