ליברמן שוב מספר שיש 1,000 משגיחי כשרות לכל מפקחת במעונות

הקמפיין של ליברמן חוזר על גוזמה שהפרכנו לפני שנה וחצי. שלפנו כרטיס צהוב • המשרוקית של גלובס

 

 

אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף

אביגדור ליברמן הוא בטח לא הפוליטיקאי היחיד שממחזר קמפיינים מסבבים קודמים. נו, טוב, יש נסיבות מקלות. גם לעיתונאים שמסקרים את הבחירות יבשו מעיינות היצירה. אבל למחזר מספרים מנופחים אחרי שהפרכנו אותם? לזה אין תירוצים.

יו"ר ישראל ביתנו מקבל מאתנו כרטיס צהוב על מודעה סנסציונית שהוא מפיץ עכשיו. "בישראל יש פי 1,000 יותר משגיחי כשרות ממפקחות על מעונות היום", הוא כתב פייסבוק. "אנחנו לא נגד כשרות, אבל יש סדרי עדיפויות שחייבים לשנות". בתמונה המצורפת מתנוססת ההוכחה: "משגיחי כשרות - 20,000", "מפקחות על מעונות יום - כ-20".

אלף בודקי כשרות על כל מפקחת במעונות לגיל הרך? הטענה האלגנטית הזאת על היחס בין פיקוח דתי לאזרחי לקוחה היישר מדף המסרים של ליברמן לבחירות ספטמבר 2019. ב-18 ביולי אותה שנה, למשל, ליברמן אמר בגלי צה"ל: "יש לנו סך הכל בכל מדינת ישראל 20 מפקחות על מעונות יום, כלומר מפקחת אחת על 300 מעונות יום. יש לנו סה"כ בכל אתרי הבנייה 30 פקחי בנייה. אבל יש לנו 20 אלף משגיחי כשרות".

כמו שהראינו במדור הזה לפני שנה וחצי, הקביעה הזאת מטעה מכמה בחינות. נתחיל במשגיחי הכשרות. הנתון של ליברמן, כפי שמצוין במפורש במודעה, מבוסס על מרכז מאיר, מכון הכשרה למקצועות ההלכה. אבל הוא לא מציין את מספר המשגיחים שעובדים כיום בישראל. מנהל המרכז הסביר ל"משרוקית" כי להערכתם הוכשרו עד כה בישראל 20 אלף משגיחי כשרות, אבל רק 9,000-8,000 מהם פעילים. גם זו אולי הערכה מופרזת. מבקר המדינה, ב-2017, העמיד את המספר על 3,900 משגיחים.

ועוד בעיה. ליברמן השווה את מספר המשגיחים ל-20 תקני פיקוח במעונות. זה רק מספר המפקחים שהממשלה העסיקה ישירות, דרך משרד העבודה והרווחה. ליברמן לא הביא בחשבון מפקחים אחרים, למשל מפקחי בטיחות מחברות חיצוניות ומפקחים על מעונות מטעם העיריות. האם גם כשליברמן מדבר על משגיחי כשרות הוא מתמקד באלה שמעסיקה הממשלה? לא. רובם הגדול של המשגיחים מועסקים בידי עסקים פרטיים וחברות קבלן. לפי מבקר המדינה, ב-2017 המממשלה העסיקה ישירות רק 200 משגיחים. עשרה, ולא אלף, על כל מפקחת במעונות.

חוץ מזה, כשממחזרים טענות ישנות כדאי להתעדכן בהתפתחויות. מספר התקנים הקבועים של מפקחים במעונות אמנם נשאר 23 בשנה וחצי האחרונות, בשל הקושי לאשר תקנים בלי תקציב מדינה. אבל, כפי שפרסמנו לפני חודש, המשרד הרחיב מאוד את ההיקף והתדירות של מבצעי פיקוח מיוחדים באמצעות הסטת כ-100 עובדות ועובדים מתפקידים אחרים.

דבר ההגנה: בתגובה לשאלה למה ליברמן חוזר על טענה מלפני שנה וחצי, דוברו הפנה אותנו לאותם מקורות שליברמן ציטט לפני שנה וחצי - אלה שלפני שנה וחצי הראינו שהוא משבש, ושממילא אינם מעודכנים.

* כרטיס צהוב/אדום: המשרוקית חנכה ציון חדש, כרטיס צהוב/אדום. את הכרטיס נוציא לאנשי ציבור שמיחזרו טענה כוזבת בפעם השנייה (צהוב), או הרבה פעמים (אדום) חרף תיקונים חוזרים שלנו או של אחרים

תחקיר: ארן רונדל

לקריאה נוספת:

פוסט של אביגדור ליברמן - פייסבוק, 10.2.21
"האם באמת יש בישראל פי אלף משגיחי כשרות ממפקחות על מעונות יום?" - המשרוקית של גלובס, 25.5.2019
"אביגדור ליברמן מציג: סדרי עדיפויות לאומיים. פלוס-מינוס" - המשרוקית של גלובס, 9.8.2019
איציק שמולי על הישגיו במשרד הרווחה - המשרוקית של גלובס, 5.1.2021
"מחדל הפיקוח על מעונות היום והמשפחתונים: מפקח אחד לכל 300 מוסדות מוכרים" - כלכליסט, 14.7.2019