האם באמת יש בישראל פי אלף משגיחי כשרות ממפקחות על מעונות יום?

ליברמן מספר על פערים עצומים בין היקף הפיקוח הדתי לאזרחי, הנה העובדות • המשרוקית של "גלובס"

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

כדי להמחיש את סדר העדיפויות המוטה של הממשלה בענייני דת ומדינה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן חוזר לאחרונה על נתון מרשים. "הגענו למצב שיש לנו 18 אלף משגיחי כשרות ורק 30 מפקחי בנייה", הוא אמר לא מזמן בכאן ב', ותלה בכך את הקטל באתרי הבנייה. כעבור ארבעה ימים שיפר את הטיעון בראיון בגלי צה"ל: "יש לנו סך-הכול במדינת ישראל 20 מפקחות על מעונות יום, כלומר אחת על 300 מעונות. יש לנו בכל אתרי הבנייה 30 פקחי בנייה. אבל יש לנו 20 אלף משגיחי כשרות".

ליברמן הוא לא הראשון שמעמיד רבבות משגיחי כשרות מול 20-30 מפקחות ומפקחים בתחומים אזרחיים. "המשרוקית" נתקלה בטיעון הזה גם ברשתות החברתיות. אבל מה אומרות העובדות?

נתחיל בכשרות. לא קל לאמוד את מספר המשגיחים המורשים בישראל, שכן רובם לא מועסקים בידי הרבנות הראשית אלא מקבלים שכר מבית העסק או מחברת קבלן. לפי הערכת מרכז המחקר של הכנסת, 15 אלף בתי עסק נעזרו ב-2017 במשגיחי כשרות, וכל משגיח יכול לחלק את זמנו בין כמה מהם. האומדן הטוב ביותר למספר המשגיחים נמצא בדוח מבקר המדינה על מערך הכשרות שפורסם לפני כשנתיים: 3,900-3,800 משגיחים, שפחות מ-200 מהם מועסקים ישירות בידי המדינה. אם זה המצב, ליברמן מפריז פי חמישה בערך.

לגבי פקחי בנייה הוא מדייק יותר. עד סוף 2018 העסיק משרד העבודה והרווחה 18 פקחים שהופקדו על 13 אתרי בנייה. בהסכם בין האוצר להסתדרות שנחתם בנובמבר שעבר תחת איום בשביתה כללית נקבע שמספרם יוכפל פי כמה. ממשרד העבודה והרווחה נמסר למשרוקית כי כיום מועסקים 30 מפקחים. 35 נוספים שעברו הכשרה יחלו לעבוד בשבוע הבא, ועוד 13 יסיימו את הקורס בקרוב.

גם מספר תקני הפיקוח על המעונות זהה למספר שציין ליברמן - 20. אבל שוב יש סייגים: ראשית, מדובר רק בפיקוח טיפולי-חינוכי, בלי מפקחי הבטיחות שבאים מחברות חיצוניות. שנית, המספר לא כולל מפקחות ומפקחים ששוכרות רשויות מקומיות כדי לפקח על מעונות פרטיים.

■ בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן חצי נכונים. בישראל עובדים להערכת מבקר המדינה כ-4,000 משגיחי כשרות, ורק כ-200 מהם מועסקים בידי המדינה. מספר המפקחים על אתרי בנייה ומעונות יום זהה לזה שציין ליברמן רק אם מתעלמים מן המועסקים בידי רשויות מקומיות, ומתוספת המתוכננת בקרוב מאוד.