מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מגלה את סודות המיקוד שלה בימי הקורונה

להיות מהירה יותר, לייצר גם פגישות שלא מתרכזות בעבודה ולקיים קבוצות חשיבה גלובליות בלי לעלות על מטוסים • אלה רק חלק מהדברים שרונית אטד למדה במהלך שנה של ניהול מרחוק - שבה היא עצמה הייתה חדשה בתפקיד • ניהול וקריירה 

רונית אטד, מנכלית מיקרוסופט ישראל / צילום: איל יצהר
רונית אטד, מנכלית מיקרוסופט ישראל / צילום: איל יצהר

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה 

רונית אטד נכנסה לתפקיד מנכ"לית מיקרוסופט ישראל בסוף אוקטובר 2019. מאז ועד היום היא הייתה במשרד נטו שישה שבועות. בתחילת הדרך היא הייתה עסוקה בתהליכי הקליטה שלה בחברה בחו"ל, וזמן קצר אחרי שסיימה אותם, התחילה הקורונה. כמנהלת של בת 300 עובדים (מדובר בחברה נפרדת ממרכז הפיתוח של מיקרוסופט העולמית בארץ) שאלנו אותה מה היא למדה מהתקופה המאתגרת הזו.

איזה הרגלים שינית בעקבות הקורונה?
"ניהול ותעדוף זמן. אחד ממנהלי הסניפים במדינה גדולה סיפר לי שהוא ניקה את היומן והתחיל לבנות אותו מחדש כדי להתמקד בפגישות החשובות, ואימצתי את זה. בתוך ה-24 שעות המוגבלות צריך לייצר מיקוד. יש הרבה משימות דחופות, ובאמצע נכנסות עוד משימות אד הוק. אני צריכה לשאול את עצמי בכל יום האם אני קמה בבוקר ועושה את הדבר שהוא הכי חשוב לאותו יום. זה לא תמיד קורה.

"הרגל נוסף שהטמעתי בארגון הוא זמן ייעודי ללמידה. אנשים צריכים להרגיש שהם עשו משהו חדש ולמדו משהו חדש. זה סטייט אוף מיינד. זה כאילו הדבר האחרון שמעניין בתקופה הזו, אבל לכל עובד יש שעתיים וחצי בשבוע שבהן היומנים סגורים, אין פגישות, לא שולחים מיילים - והזמן הזה מוקדש ללמידה. יש לנו פלטפורמת למידה שהעובדים יכולים להיעזר בה.

"דבר נוסף שהבנתי הוא שצריך לשמור על עצמנו יותר. אני, למשל, התחלתי להקפיד לעשות פילאטיס שלוש פעמים בשבוע. אם קודם לכן ביטלתי יותר מאשר השתתפתי, עכשיו אני מקפידה על זה".

עם מי את מתייעצת?
"עם ההנהלה שלי בעיקר בהחלטות טקטיות, ועם מקבילים שלי בעולם לגבי אסטרטגיה, למשל איך להעלות את רמת האנרגיה בארגון ואיך שומרים על העובדים. בנוסף, אני עובדת עם כמה יועצים שמלווים אותי ואת הארגון".

מה השתנה באינטראקציה עם העובדים?
"אחד הדברים הראשונים שעשיתי כשהתחילה הקורונה, ואחרי שהבנו שזה לא יחלוף אחרי שבוע-שבועיים, קשור לפגישות עם העובדים. מכיוון שאין יותר שיחות מסדרון החלפתי אותן בפגישות קפה וירטואליות ובשולחנות עגולים. אלה מפגשים של 45 דקות שבהם עולים עשרה אנשים שונים, חלק הן פגישות של אותו צוות, וחלק חוצות צוותים. בוודאות אני פוגשת כל עובד בחברה לפחות פעמיים בשנה. במקביל אני עושה פגישה שבועית לכל המנהלים בארגון, כדי לשתף ולהעצים אותם".

מה האתגר הכי גדול בתקופה הזו של מנהלים מול עובדים?
"לשחרר. לחלק את העבודה זה הכי קל, החלק הקשה זה ללכת עוד צעד ולסמוך על האנשים שלך, ולקבל את מה שהם בוחרים. זה לא פשוט למישהו שרגיל לקבל החלטות.

"דבר נוסף שהקורונה חייבה אותי הוא לייצר פגישות רכות שהן לא ביזנס. אני לא אוהבת את המילה 'סופט' במיומנויות רכות. מעדיפה לקרוא לזה power skills. בארגונים כמו שלנו אלה התכונות הכי חשובות להצלחה. הגמישות לעבוד בצוות, היכולת לדברר את עצמך - אלה התכונות שבסוף מפרידות בין שני מנהלים מוכשרים באותה מידה. מי שיש לו את המיומנויות האלה יוכל להתקדם".

 
  

מה היתרונות שאת רואה בתקופה הזו?
"התקופה הזו מדגישה את כל תכונות הקיצון, גם של אנשים וגם של ה-DNA הארגוני. מנהל תמיד פועל בתנאי אי ודאות, אבל אי הוודאות הבריאותי והכלכלי מאוד העצים את התחושה הזו. הדבר הכי חשוב זה החידוד. הצורך להיות מדויק יותר, מהיר יותר ועם עומק יותר גדול. למשל, כשאין זמן לשיחות חולין, יוזמים שיחות ממוקדות. אין לי יכולת לטוס לפגישה, אז אני יוזמת.

"הקורונה ביטלה עוד התניה: אם הייתי רוצה לעשות פגישה של שתי הנהלות לא היה עולה על דעתי לעשות את זה ב-teams. פעם הייתי צריכה לטוס, והיום זה הרבה יותר זמין. אפשר לעשות קבוצות חשיבה גלובליות בקלות. יש משהו בניתוק הפיזי שמאפשר לך גלובליזציה יותר גדולה. מבלי לבטל את הקושי ובלי להיות מנותק, זו אחת המתנות של הקורונה, אפשר גם לראות את הרווח.

"קורונה היא גם הזדמנות מאוד משמעותית לעובדים - כי היא בעצם מבטלת את המגבלות הגיאוגרפיות, ומאפשרת הזדמנויות תעסוקה שלא היו קיימות".

רונית אטד

נשואה ואם לשניים, מתגוררת בתל אביב ● בעלת תואר שני ו-B.Sc בהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן גוריון, בוגרת מסלול מצוינות בניהול באמדוקס וחברה בארגון המנכ"לים YPO ● כיהנה כסגנית נשיא ב-AT&T במשך למעלה מ-12 שנים וכמנכ"לית של אלעד מערכות