השמיים סגורים? "חשש כבד שהממשלה מפלה לטובה מקורבים, בעלי הון וידוענים"

התנועה לאיכות השלטון הגישה בקשת חופש מידע לכלל הגורמים הלוקחים חלק בוועדת החריגים המאשרת בקשות של נוסעים לעלות לטיסה לישראל • מבקשת לקבל פירוט על מספר הבקשות שהוגשו, שטופלו, שאושרו ושנדחו • "לא ייתכן שזכות יסוד כמו הכניסה למדינת הלאום של אדם תישלל ממנו בצורה שרירותית ותוך אכיפה כה בררנית"

נינט טייב. קיבלה אישור לטוס לישראל כדי לשפוט בתוכנית ריאליטי / צילום: מץ 76
נינט טייב. קיבלה אישור לטוס לישראל כדי לשפוט בתוכנית ריאליטי / צילום: מץ 76

התנועה לאיכות השלטון דורשת מידע בנושא ועדת החריגים שהוקמה בעקבות השמיים הסגורים: "חשש כבד שהממשלה מפלה לטובה מקורבים, בעלי הון וידוענים". התנועה הגישה בקשת חופש מידע לכלל הגורמים הלוקחים חלק בוועדת החריגים המאשרת בקשות של נוסעים לעלות לטיסה לישראל - בהם המשרד לשיתוף-פעולה אזורי, משרד החוץ, משרד הבריאות ורשות האוכלוסין וההגירה. נציין כי בינתיים הוועדה עבדה לטיפול משרד התחבורה.

התנועה סבורה כי עולה חשש כבד שהממשלה מפעילה אכיפה בררנית ומפלה בניגוד לכללים, זאת בהסתמך על פרסומים רבים המדווחים על כניסה ויציאה מישראל ואליה של ידוענים ומקורבים. על-מנת לבחון את הנושא ולפעול בנדון לטובת שוויון ומינהל תקין, התנועה מבקשת לקבל מידע על מספר הבקשות שטופלו, אושרו ונדחו על-ידי ועדת החריגים.

נזכיר כי כל הנוסעים לישראל וממנה מחויבים להגיש בקשה לוועדת החריגים, אשר על-פי קריטריונים שנקבעו מראש, מאשרת או דוחה בקשות של אזרחים לטוס לארצם או לצאת ממנה. הקריטריונים כוללים סוגיות רפואיות, סיבות משפטיות, טיפול בבן משפחה קרוב, השתתפות בלוויה, מעבר לדיור קבע ועוד. הם לא כוללים סעיפים שמתירים לשפוט בתוכנית ריאליטי למשל - אישור שקיבלה הזמרת נינט טייב המתגוררת בארה"ב להמריא לישראל. עוד בבקשה מזכירים את המשתפים בסדרה שמצלמת נטפליקס בימים אלה בישראל - אשר גם הם קיבלו היתר מוועדת החריגים.

לפי פרסומים, לוועדת החריגים הוגשו כ-13 אלף בקשות. התנועה מבקשת לקבל פירוט על מספר הבקשות שהוגשו, מספר הבקשות שטופלו, מספר הבקשות שאושרו ומספר הבקשות שנדחו.

לדברי ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד תומר נאור, "לאחרונה מצטברים יותר ויותר סיפורים על בעלי משפחות, אנשים שמפסידים ימי עבודה ואפילו אנשים הזקוקים לתרופות מסוימות - אשר הכניסה לישראל נמנעת מהם. לצד זה אנחנו שומעים על מקורבים וידוענים שמקבלים אישורים חריגים. לא ייתכן שזכות יסוד כמו הכניסה למדינת הלאום של אדם תישלל ממנו בצורה שרירותית ותוך אכיפה כה בררנית".

הצפי הוא למענה תוך 30 ימים, ובמקרה שעד אז לא תתקבל תשובה, התנועה תשקול את צעדיה המשפטיים.