"חתיכת פרומו": מה חשב פאנל המומחים על הראיון של נתניהו בערוץ 12

לקראת הבחירות, גלובס כינס פאנל של יועצות ויועצים אסטרטגיים שינתחו את התנהלות המועמדים בתקשורת • והפעם: הראיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליונית לוי ב"חדשות 12"• המומחים מנתחים

בנימין נתניהו בראיון אמש / צילום: צילום מסך
בנימין נתניהו בראיון אמש / צילום: צילום מסך

לקראת בחירות 2021, כינסנו פאנל של יועצות ויועצים אסטרטגיים שינתחו את הקמפיינים השונים בשיחת ווטסאפ ידידותית. למען ההוגנות, דאגנו שיהיה איזון פוליטי בין חברות וחברי הפאנל, ווידאנו שאף אחד מהם לא מייעץ היום לאף מועמד. המדור יעלה מדי שבוע עד יום הבחירות, ומתי שיהיה עניין וצורך. מוזמנים להצטרף.

צילומים: חגי שכטר, מושיק שמע, אוהד רומנו, ענבל מרמרי
 צילומים: חגי שכטר, מושיק שמע, אוהד רומנו, ענבל מרמרי

10:00 נסים דואק: נתניהו הוא לא פרווה. זה לא ראיון. זו תמיד עלייה לקרב אגרוף, שכולל כמה סיבובים - וכך גם התקשורת תופסת את זה: הצלחנו להפיל אותו, או לא. אבל קשה מאוד להפיל מכונת ריאיונות משומנת כמו נתניהו, כי ראיון באולפן הוא אזור הנוחות שלו, ודאי שעה שהתקיים מו"מ מוקדם על זהות המראיינ.ת. לכן, כרגיל, תוצאת הראיון נקבעה בטרם החל. תומכיו - משוכנעים שהוא שיחק אותה, והנחית נוק-אאוט על התקשורת הרעה, שדורשת ברעתו. מתנגדיו יספרו את הפעמים שגירד באף.

10:02 מורן עג'מי: נסים, מעבר לזהות המראיינת - התזמון. נתניהו הגיע רק בסוף המהדורה, דיווחו על הגעתו בתחילתה. מה נוצר? כל המהדורה הייתה חתיכת פרומו לקראת בואו, זה כל הזמן הוזכר. 

10:03 נסים דואק: אכן, וכשהוא מגיע בסוף המהדורה, אז גם קשה לייצר פאנל פרשנים לאחר הראיון.

10:04 איתן זליגר: נתניהו הפעם בא לחגוג את התו הירוק. הגיע עם הישג משמעותי שעליו מבוסס כל הקמפיין שלו. אם ישראל באמת תצא מהתחלואה והחיים יחזרו לשגרה, הקמפיין יעבוד. אבל זה לא הסיפור. הסיפור הוא שיונית לא הייתה צריכה להוכיח לאף אחד מהברנז'ה שהיא מראיינת טובה ולא באה לנצח את נתניהו כפי שעשו מראיינים ומראיינות בעבר הקרוב, אלא לשאול אותו שאלות. מצד אחד היא שלטה בחומר והייתה תקיפה עם שאלות לא קלות, אבל היא גם נתנה לו לתת תשובות ומדי פעם אפילו חייכה תוך כדי מה שהפך עבור נתניהו את הראיון למצוין.

10:05 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: ראינו את נתניהו מנהל את סדר היום שהיה מעוניין בו. מנסה להקטין את בנט דרך המסר של "ממשלת ימין אמיתית" ולהקטין את סער דרך הצבתו מול יאיר לפיד ראש בראש. נתניהו בנה זירה פוליטית מיטבית עבורו בשלב הקמת הרשימות. פירק את המשותפת ובנה מפלגת סמוטריץ'-בן גביר שמשרתת אותו. עכשיו הוא עוסק בהקטנת בנט כדי שלא ימצא את עצמו במצב שבנט קובע מי רה"מ הבא. מה שהיה מעניין הוא שנתניהו בחר בטיימינג שלא נבע ממצב בעייתי (כמו ההופעה הקודמת עם קרן מרציאנו) אלא עם היציאה מהסגר.

10:06 נסים דואק: היציאה מהסגר ויעילות החיסונים הן הזדמנות לבצע אתחול מחדש לזיכרון הציבורי. וזה מה שהוא ניסה לעשות אתמול, וכדי שבנט לא יכריע הוא צריך שהוא לא יעבור את אחוז החסימה. זו משימה לא פשוטה, שנזקה בצידה.

10:07 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: נתניהו הגיע עם פרזות מוכנות מראש "אטפל עכשיו בכלכלה", "נה, נה, נה, נה", "ממשלת ימין אמיתית", "מוטציה רוטציה". הוא נושא מסרים בצורה מיטבית. לא ראינו נפילה או מחוייבות שלקח שתהווה עבורו בעיה בהמשך.

10:07 מורן עג'מי: אפרופו "נה, נה, נה, נה", אנחנו חייבים להתייחס לזה, כי ככה אנחנו מבינים בדיוק מה הם המסרים של נתניהו ולמה. בטח נסכים שאצל נתניהו שום דבר לא במקרה או "נפלט", אז שימו לב מה קרה בין שני ה"נה נה נה" - אלו מסרי הקמפיין שלו - הרי ברור שכולנו נחתוך את הקטע הזה ונעלה לרשת - ככה הוא קיבל את כולנו מפיצי המסר שלו: מובילים את העולם בחיסונים, יוצאים ראשונים מהקורונה, אני הולך להתמקד ולהקפיץ את כלכלת ישראל למקום הראשון - בדיוק כפי שעשיתי עם החיסונים. זה מה שאני עושה בשנה הזאת. והדגש שלדעתי צריכים להבין כאן, הוא הכלכלה. הרי נתניהו ממצב את לפיד כמתחרה שלו. הוא כינה אותו אמש כ"שר האוצר הכושל". הוא לא עושה את זה כדי לקחת קולות מלפיד, אלא כדי להשיב לעצמו את המנדטים של הליכוד שחונים אצל בנט וסער. הוא מסמן את לפיד כאיום לא רק על שלטון הימין, אלא גם על הרווחה הכלכלית שלנו במשבר.

10:09 איתן זליגר: צריך גם לדבר על סוף הראיון. הוא הביא ידיעה מרכזית על המו"מ שהוא מנהל עם חברות התרופות להקמת מפעלי חיסונים בישראל. יש פה גם את התקווה להיות שוב ראשונים וממשיך בקו ראשונים בחיסונים בסבב א' ואם נצטרך נהיה גם ראשונים בסבב ב'.

10:09 מורן עג'מי: בדיוק, חזק בכלכלה, חזק בקורונה, חזק ביחסי החוץ.

10:10 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: ההתייצבות של נתניהו מול לפיד טובה לשניהם, לפיד הצליח ליצר ראש חץ במרכז שמאל. אבל ברמה פוליטית של קואליציות זה שיח נוח דווקא לנתניהו ועלול לייצר מצב שמסכן את מרצ עם אחוז חסימה.

10:11 איתן זליגר: עניין החברה הערבית זה מהלך שכל החברה הישראלית צריכה להגיד פה תודה לנתניהו. אחרי שנים של השארתם מחוץ לשיח הם נכנסו למרכז הקמפיין והפעם בצורה חיובית כשמנהלים קרב על הקול שלהם. האם הוא יצליח להפריד בין הקול הערבי לבין חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מבחינת הלגיטמציה? ימים יגידו מעריך שיהיה לו קשה.

10:11 נסים דואק: אני מקווה, איתן, שאתה לא רואה את המהלך שלו מול החברה הערבית ככזה שמונע מתוך שיקולים ערכיים.

10:11 איתן זליגר: לסיכום, הראיון היה מוצלח מאוד ובמיוחד הוריד ממנו את הלחץ למה הוא לא מתראיין או למה הוא מתראיין רק בערוץ 20.

10:12 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: ראיון מאוד מוצלח ללא נפילות או התחייבויות פוליטיות שמחשקות אותו. פראזות שישארו. בחר את העיתוי. נראה נינוח. יצר סדר יום וממשיך לעבוד בבניית מבנה פוליטי שישרת אותו.