בתי מלון | בלעדי

אחרי הסגר: זינוק של 76% בהוצאות בכרטיסי אשראי על אירוח במלונות ובצימרים

"הצפה" להזמנת חבילות לאילת וביקוש שיא ותפוסות מלאות - עד לאחר הפסח • בשבוע שלפני סיום הסגר השלישי עמדה ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי אשראי על תחום המלונאות וחדרי האירוח על כ-2.8 מיליון שקל • לאחר סיום הסגר עמדה ההוצאה היומית הממוצעת על כ-4.9 מיליון שקל • לפי נתוני פברואר אשתקד, ההיקף עמד על ממוצע יומי של כ-16.5 מיליון שקל

מאז ניתנה ההרשאה לפתוח את הצימרים, בעליהם מדווחים על ביקוש שיא ותפוסות מלאות - עד לאחר חג הפסח. גם המלונאים שהתבשרו כי ביום ראשון 21 בפברואר יורשו לפתוח מחדש (בפורמט התו הירוק), כבר מעודדים מהביקוש ומהפניות למרכזי ההזמנות.

בארקיע אף מגדירים את הפניות כ"הצפה" להזמנת חבילות לאילת בפסח ולפני הפסח. האם מדובר בהצהרות של ממש? נתוני שהעבירה לגלובס חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, מחזקים את אמירתם: ההוצאות על מלונאות וחדרי אירוח בשבוע שלאחר תום הסגר, כלומר מ-8 עד 14 בפברואר, משקפות זינוק של 76% בהוצאות בכרטיסי אשראי על אירוח במלונות ובצימרים.

לפי הנתונים, בשבוע שלפני סיום הסגר השלישי, כלומר בין התאריכים 1 בפברואר עד 7 בפברואר, עמדה ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי אשראי על תחום המלונאות וחדרי האירוח על כ-2.8 מיליון שקל.

לעומת זאת, בשבוע הראשון שלאחר סיום הסגר, בין התאריכים 8 בפברואר עד 14 בפברואר, עמדה ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי אשראי על מלונאות וחדרי האירוח על כ-4.9 מיליון שקל. מדובר בעלייה מעודדת למדי באופן יחסי לתקופת הקורונה ולחודשים הקשים שחווה הענף. אלא שכדאי להבין מהו היקף העסקאות ה"רגיל" בענף: לפי נתוני פברואר אשתקד, היקף ההוצאה על מלונאות וחדרי אירוח עמד על ממוצע יומי של כ-16.5 מיליון שקל, פי ארבעה לעומת הנתון המעודד של השבוע שחלף.

זינוק דרמטי בהוצאות של הצרכנים חווה גם ענף התעופה החבוט, שבשבוע השני של פברואר חווה זינוק של כ-89% בהיקף העסקאות - חרף העובדה שהשמיים סגורים מאז 25 בינואר, והם צפויים להישאר סגורים עד סוף חודש פברואר. ההוצאות על תעופה שנעשו ישירות מול חברות התעופה הישראליות עמדו בשבוע שבין 7 בפברואר ל-14 בפברואר על כ-490 אלף שקל, לעומת הוצאה יומית ממוצעת של כ-260 אלף שקל על תחום התעופה שנרשמה בשבוע שבו חל הסגר, מ-1 עד 7 בפברואר.

העלייה בהזמנות בענף התעופה מיוחסת להיערכות לקראת חג הפסח, הן בטיסות לאילת - כשנזכיר כי מדובר בעסקאות שנעשו מול החברות הישראליות בלבד - והן בטיסות לחו"ל לנוכח האופטימיות לפתיחת השמיים לקראת הפסח. למשל, בעקבות הסכמי התיירות עם יוון וקפריסין, שהכריזה כי תקבל תיירות מחוסנים מישראל.

נתוני חודש פברואר 2020 משקפים את התמונה שבענף היו שואפים אליה: בשנה שעברה, חודש לפני שהקורונה פרצה בעוצמה לחיינו ושיתקה את ענף התעופה (עם מחיקה כמעט מוחלטת של פעילות התעופה מחודש מרץ 2020), ממוצע ההוצאה יומית על תעופה עמד על כ-3.66 מיליון שקל - פי 7.5 מהשבוע האחרון של פברואר הנוכחי, המשקף כאמור שיפור של 89% מהוצאות השבוע שלפניו.

גם בהיקף העסקאות שנעשו אל מול סוכני הנסיעות חלה עלייה ושיעוריה מתונים יותר כשהם הסתכמו ב-14.4%: ההוצאה בכרטיסי אשראי בהוצאות אצל סוכני נסיעות ישראלים (כלומר - לא בהזמנות דרך אתרים בינלאומיים) הסתכמה בשבוע שבין ה-7 עד 14 בפברואר ב-2.4 מיליון שקל, לעומת הוצאה כוללת של כ-2.1 מיליון שקל בשבוע שלפני כן, כלומר מה-1 ועד ה-7 בפברואר.

נתוני פברואר 2020 משקפים עד כמה הדרך עוד ארוכה להתאוששות. בפברואר אשתקד היקף העסקאות היומי בקרב סוכני הנסיעות עמד על 21.4 מיליון שקל - פי 9 יותר מאשר השבוע החולף של פברואר 2021, אחרי סימני ההתאוששות שזימן תום הסגר השלישי.