בחירות 2021 | בלעדי

שלושה משרדי פרסום ערביים דחו את פניית הליכוד להפקת קמפיינים פוליטיים

מוסא חסדייה, בעלי משרד הפרסום סקטורס-אלבוסתאני: "הסברתי לאנשי הליכוד שאם רוצים לפתוח דף חדש עם המגזר, צריך לפנות לנקודות שמציקות לציבור הערבי - חוק הלאום, קמיניץ ותוכנית למיגור הפשיעה והאלימות"

הציבור הערבי משמש כבר שנים ארוכות כלי בקמפיין הבחירות של הליכוד: ראש הממשלה בנימין נתניהו משתמש בו כדי לגרום למצביעים יהודים להצביע עבור הליכוד. אבל במערכת הבחירות הנוכחית הפך הקול הערבי למושא חיבוק וחיזור, וכפועל יוצא גם פועלים בליכוד להעמיק את הפעילות הפרסומית מול ציבור זה.

לגלובס נודע כי בשבועות האחרונים פנה הליכוד לשלושה משרדי פרסום ערביים לפחות כדי לבחון את האפשרות שמי מהם יגבש עבורם אסטרטגיה של פנייה לקהל בערבי, שתתורגם בהמשך לקמפיינים פרסומיים.

בין הגורמים שדיברו עם המשרדים גם אהרון קליין, האסטרטג האמריקאי של נתניהו. במשרדי הפרסום מתרשמים כי ההחלטה לפעול באופן ישיר וממוקד בקרב הציבור הערבי מגיעה עם נכונות להשקיע בכך סכומי כסף לא מבוטלים, שיגיעו להיקף של כ-3-2 מיליון שקל.

בעבר, כמו רוב המפלגות הממוקמות ימינה ממרצ והעבודה, לא פעל הליכוד באופן מסודר עם משרד פרסום ייעודי - ובוודאי לא עם פרסומאים שאמורים להתוות גם אסטרטגיה.

נראה כי בשלושת המשרדים הציגו לאנשי הליכוד גישה דומה: הציבור הערבי לא יקבל בקלות הצהרות בלבד, וכדי לייצר אמון יש לבצע מהלכים המובילים לשינוי חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ ותוכנית מסודרת למיגור הפשיעה בחברה הערבית. בסופו של דבר אף אחד משלושת המשרדים לא הסכים לקחת על עצמו את התפקיד.

אחד הפרסומאים שקיבלו פנייה מהליכוד הוא מוסא חסדייה, בעלי משרד הפרסום סקטורס-אלבוסתאני - המשרד הגדול ביותר בחברה הערבית המטפל בלקוחות כמו בנק הפועלים, סופר פארם, תנובה, אלקטרה, קופת חולים, מכבי ואחרים. חסדייה עצמו לקח חלק בקמפיינים פוליטיים של מרצ ושל העבודה, אך הפנייה מהליכוד הפתיעה אותו, ולמרות שבתפיסותיו הוא רחוק מהליכוד, משבר הקורונה ועוגת הפרסום המצטמקת גרמו לו לבחון אותה לפחות בשלבים הראשוניים.

לדברי חסדייה, לפני כשלושה שבועות פנה אליו ח"כ עמית הלוי, שאחראי מטעם הליכוד על החברה הערבית ובהמשך דיבר איתו האסטרטג אהרון קליין. "במשך שנים כל מה שהליכוד עשה מול המגזר הערבי היה מודעות פה ושם", אומר חסדייה.

"אבל הפעם הם מזהים הזדמנות. הם רואים מהסקרים שיש ירידה למשותפת מ-15 מנדטים לעשרה, כך שיש חמישה מנדטים באוויר. ונתניהו רוצה לקחת מהם שלושה. ביבי נלחם על כל קול, ובחוכמה משנה אסטרטגיה. בניגוד לפעמים הקודמות, שבהן הסית נגד הציבור הערבי, הפעם הוא מעביר מסרים חיוביים ומחבק.

"אבל כדי לייצר אמון אמיתי לא יספיקו דיבורים כי לא יאמינו לו ובלי מעשים אי אפשר להזיז דבר. הסברתי לאנשי הליכוד שאם רוצים לפתוח דף חדש עם המגזר, צריך לפנות לנקודות שמציקות לציבור הערבי - חוק הלאום, קמיניץ ותוכנית למיגור הפשיעה והאלימות. יש כבר תוכנית מנכ"לים של משרדי ממשלה מגובשת בנושא ואפשר היה להביא אותה לאישור ממשלה - קשה לי להאמין שיש מפלגה כלשהי שהייתה מתנגדת.

"היה פינג פונג של שיחות והצעות, נתנו גם הצעה מסחרית לאסטרטגיה, סקרים פרסום וכדומה, אבל הם לא רצו להתחייב על הדברים המהותיים. ולכן הודעתי לעמית הלוי שללא פעולות כאלה לא יהיו לי כלים ואני מוותר. לאחר שסירבתי הצטרף לשיחות גם אהרון קליין, אך לאחר מכן השיחות נעצרו ולא התקדמנו".

כדי לייצר פעילות ממשית של שינוי עמדות בקהל של מגזרים שונים, יש צורך גם בחשיבה לעומק בנוגע לתפיסות התרבותיות של המגזר וגם הבנה וידע על צריכת המדיה הספציפית.

זה נכון לחברה החרדית כמו גם לחברה הערבית. החברה הערבית אומנם יותר קרובה מבחינת סוגי התקשורת שהיא צורכת למגזר הכללי, אך ערוצי הטלוויזיה והדיגיטל שונים לחלוטין. לכן גם בעולם המסחרי נוהגים מפרסמים מתקדמים המעוניינים לעשות עבודה משמעותית במגזרים להשתמש במשרדי פרסום מתמחים, לעתים כדי להתאים את הקמפיין הכללי שלהם למגזר הספציפי ומדי פעם כדי לייצר קמפיינים ייעודיים שיעבירו את המסר השיווקי בצורה מותאמת.