רשות הפרטיות נגד הצעת רה"מ להעביר מידע על מתחסנים לעיריות

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה מסמך שבו היא מביעה הסתייגות מהצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבינט הקורונה למסור לרשויות המקומיות ולגופים ציבוריים מידע על תושבים שמסרבים להתחסן • רשות הפרטיות: "החוק אינו נחוץ, וטומן בחובו פגיעה משמעותית בפרטיות"

חיסון לקורונה. מי יחזיק במידע על המתחסנים? / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
חיסון לקורונה. מי יחזיק במידע על המתחסנים? / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה מסמך שבו היא מביעה הסתייגות מתזכיר חוק הבזק שפרסם אתמול (ג') משרד המשפטים במטרה לממש את הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו בקבינט הקורונה שנועדה לאפשר למסור לרשויות המקומיות ולגופים ציבוריים שונים מידע על תושבים בתחומם שמסרבים להתחסן.

מטרת תיקון החוק היא לעודד את הציבור להתחסן, על ידי יצירת קשר ישיר ואישי בין האזרחים לרשויות השונות, באופן שיאפשר למשל לרשות לסייע לתושביה בהגעה לנקודת התחסנות, או לגופים אחרים לשכנע את ההססנים. כיום, הסמכות הזו נתונה לקופות החולים.

במסמך שפורסם היום טוענת הרשות כי "החוק אינו נחוץ, וטומן בחובו פגיעה משמעותית בפרטיות, תוך שקיים ספק לגבי ההצדקה לפגיעה זו".

בימים האחרונים התעוררה ביקורת על הצעת הממשלה, שכן יישום החוק כרוך בפגיעה משמעותית בפרטיות האזרחים, אשר המידע הרפואי שלהם נחשב לחסוי, ומצוי בידי קופות החולים, כאשר חוק זכויות החולה מבטיח לאדם אוטונומיה מלאה על קבלת ההחלטות ועל המידע הרפואי הנוגע אליו.

החוק האמור אכן נמצא במסלול של חקיקת בזק, שתאפשר את העברתו במתכונת חירום, ובזמן קצר במיוחד, באופן שלא יאפשר דיון ציבורי כנהוג.

מסמך רשות הפרטיות יצא נגד הנחת המוצא שבבסיסו של תזכיר החוק, "לפיה ראוי שהרשות המקומית תקבל מידע רפואי רגיש על תושביה, ובעזרתו תעסוק בעידוד פעולה כזו או אחרת מצד התושבים, חשובה ככל שתהיה (ואין חולק על חשיבותה של ההתחסנות)".

על פי הרשות, "מיותר לציין כי ככלל הרשויות המקומיות אינן מקבלות מידע רפואי על אודות תושביהן, ועידוד התחסנות אינו מסוג הפעולות שרשות מקומית מבצעת".

המסך מתריע גם כי העברת מידע באופן המוצע לרשויות מעמיד אותו בסכנה דליפה. "בהינתן רגישות המידע, העברתו לגורמים נוספים אף טומנת בחובה סיכוני אבטחת מידע ומגבירה את הסיכוי לדליפת מידע", נכתב.

תזכיר החוק עלה לאתר החקיקה המשפטי אתמול, והיה פתוח להערות הציבור למשך 24 שעות בלבד, עד היום בצהריים. למרות זאת, בתוך פרק זמן קצר, הספיקו להגיב לחוק באתר משרד המשפטים מאות אזרחים.

בין היתר, כתבו המגיבים "מתנגדת נחרצות. אין שום מקום לחוק כזה, זו הפרה בוטה של זכויות הפרט", "מה לגבי חוקי היסוד של מדינת ישראל מדוע מתעלמים מהם", "נהפכנו לסין הקומוניסטית", ו"לא מעוניין שתוציאו את המידע האישי לאף אחד וזה זכותי אני בעד הדמוקרטיה ותכבדו את הרצון שלי".

רשות הפרטיות טוענת במסמך כי את הסמכות לעודד התחסנות יש להותיר בידי קופות החולים. "משיקולים אלו ואחרים, אנו סבורים כי יש להותיר את העיסוק בעידוד התחסנות באמצעות קשר ישיר עם התושבים, לגורמים המוסמכים לעסוק במידע רפואי - קרי, קופות החולים ומשרד והבריאות. ככל שהרשויות המקומיות מעוניינות להציע הטבות ממוקדות לתושבים המתחסנים, יש לפתח מנגנון אלטרנטיבי לפיו הקשר בין הרשות לבין אותם תושבים יבוצע באמצעות קופות החולים או משרד הבריאות", נכתב במסמך.

הסיבה לכך, הוסבר, היא ש"בהינתן שהחוק ממילא מגביל את יכולתה של הרשות המקומית לכרוך בין עידוד ההתחסנות לבין הפעלת סמכויות ומתן שירותים על ידי הרשות המקומית, ספק אם לרשות המקומית יתרון על פני קופות החולים כגורם מעודד התחסנות". גם אם קיים יתרון כזה, מביעה הרשות ספק "אם הוא מצדיק העברת מידע רפואי רגיש, בהיקפים עצומים, לכלל הרשויות המקומיות במדינת ישראל" .

כאלטרנטיבה להצעת הממשלה, הציעה הרשות להגנת הפרטיות, "להסתפק בהעברת מידע סטטיסטי בדבר פלח אוכלוסייה רלוונטית שלגביה יש צורך בעידוד התחסנות, באופן שיאפשר לרשות המקומית לפנות לקהלי יעד באופן רוחבי".

הרשות מתייחסת לאפשרות כי הסתייגותה לא תתקבל ומציעה כמה הצעות לשינוי הנוסח המוצע. הרשות מציעה לתקן את התזכיר באופן שימנע העברת מידע על אזרחים שאינם חייבים בחיסון, כמו מחלימים או ילדים עד גיל 16. בנוסף היא מבקשת לקחת בחשבון את שיעור ההתחסנות בכל רשות מקומית שמוצע להעביר לה מידע, ובנוסף, מבקשת להגביל את כמות העובדים המוסמכים ברשות המקומית שיהיו בעלי גישה למידע שיתקבל ממשרד הבריאות.