הצלה לנשיא מקרון: הפרלמנט הצרפתי אישר חוקים נגד "בדלנות איסלאמית"

במסגרת הרפורמה יוגבר הפיקוח הממשלתי על האימאמים במדינה, תוגבל התמיכה הכספית ממדינות ערב ומדינות אחרות לבניית מסגדים ולסיוע לאגודות איסלאמיות ויהיה קל יותר לממשלה לסגור ארגונים או מסגדים שבשטחם מתנהלת פעילות "המנוגדת לערכי הרפובליקה"

נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הפרלמנט הצרפתי אישר אתמול (ג') את הרפורמה שהציג בחורף האחרון הנשיא עמנואל מקרון, שנועדה להיאבק ב"בדלנות האיסלאמית" בצרפת. הרפורמה עלתה לכותרות בעקבות מקרה עריפת ראשו של מורה צרפתי שהציג את הקריקטורות של הנביא מוחמד במסגרת שיעור אזרחות, פיגועי טרור שאירעו על רקע המשפט לסייעני מתקפת הטרור בפריז והפגנות ענק בעד חופש הביטוי שהתקיימו בצרפת. החוק כעת צפוי לקבל את אישור הסנאט.

במסגרת הרפורמה יוגבר הפיקוח הממשלתי על האימאמים הממונים למסגדים שונים ברחבי המדינה, תוגבל התמיכה הכספית ממדינות ערב ומדינות אחרות לבניית מסגדים ולסיוע לאגודות איסלאמיות ויהיה קל יותר לממשלה לסגור ארגונים או מסגדים שבשטחם מתנהלת פעילות "המנוגדת לערכי הרפובליקה".

כל מוסד או ארגון שמקבלים תרומה של יותר מעשרת אלפים אירו מ"מדינה זרה" יצטרכו לדווח על כך והרשויות יוכלו לבדוק את חשבונותיהם.

הרפורמה גם מתייחסת לשורה של מקרים ספציפיים שעוררו סערה בצרפת בשנים האחרונות ולהתלקחות עימותים בין מוסלמים לבין הרשויות.

באופן רשמי, הרפורמה מגדירה פשע פלילי חדש תחת הקטגוריה "איום על נציג ציבור במטרה לקבל יחס אחר מאשר זה הקבוע בחוק". כלי התקשורת הסבירו, כי למשל, גבר שיאסור על רופא לבדוק את אשתו מחמת צניעות עשוי לקבל קנס של 75 אלף אירו ומאסר מקסימלי של חמש שנים בכלא בהתאם לחוק זה.

מי שיקרא לפגוע באדם אחר ויפרסם את פרטיו האישיים (כפי שקרה במקרה של המורה שראשו נערף) יוכל להישלח לשלוש שנות מאסר ולקנס של 45 אלף אירו.

בנוסף, יוגבר הפיקוח ויצומצמו האישורים לספק חינוך ביתי לילדים, מחשש שהם יילמדו בבתי ספר איסלאמיים פרטיים, ולא במערכות הממלכתיות. רופאים ייקנסו או יישלחו לכלא אם יסכימו לבצע "בדיקת קרום-בתולים" בנערות לבקשת משפחותיהן.

בעוד חלק ממפלגות השמאל הצביעו נגד החוק בשל ה"סטיגמטיזציה" שהוא יוצר לקהילה המוסלמית הגדולה החיה בצרפת, חלק ממפלגות הימין הצביעו נגדו בטענה כי הוא "אינו חמור מספיק". בסופו של דבר, התקבל החוק ברוב של 347 תומכים מול 115 מתנגדים.