המדינה ביקשה ארכה במתן התגובה לעתירה לבג"ץ נגד סגירת השמיים

תגובת המדינה הייתה אמורה להינתן היום • העתירה שהוגשה לבג"ץ בשבוע שעבר טענה כי לא ניתן למנוע את כניסתם של אזרחים ישראלים לישראל

נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

שבוע אחרי שהוגשה עתירה לבג"ץ בטענה כי סגירת שערי המדינה לאזרחיה מפרה חוק יסוד, המדינה מבקשת ארכה בהגשת תגובה שאמורה הייתה להינתן היום (ה').

העתירה שהוגשה בכדי לכנס דיון דחוף, טענה כי לא ניתן למנוע את כניסתם של אזרחים ישראלים לישראל. מניעת הכניסה, נטען בעתירה שהוגשה בשם מספר אזרחים ישראלים על-ידי עורכי הדין נחמה עובדיה ומיכאל דקר, נעשית באופן עקיף באמצעות תקנות המגבילות את הטיסות לישראל ובאופן ישיר באמצעות תקנות האוסרות את כניסת הישראלים למעט "חריגים". אלא, כך מסבירה עו"ד נחמה עובדיה לגלובס, שגם למי שמחזיק באישור חריג להיכנס ארצה - אין אפשרות לטוס לישראל לאור מגבלת המקום בטיסות.

מדובר בטיסות "חילוץ" שהמדינה אפשרה לאחר שסגרה את השמיים ב-26.1 והממריאות לישראל מארה"ב ומפרנקפורט. טיסות אחרות שעליהן בעלי אישור חריג מגיעות מיעדים שונים כטיסות פרטיות או כטיסות צ'רטר, הן של המדינה והן של גופים שונים (דוגמת הטסת הספורטאים לישראל לטורניר הג'ודו). זאת ועוד טוענת עובדיה כי החוק שהמדינה עצמה התקינה קובע כי המגישים בקשה לוועדת חריגים יקבלו מענה תוך 24 שעות, "אולם בפועל אנשים מחכים שבוע ושבועיים. וגם אחרי שקיבלו היתר להיכנס ארצה, אין להם איך לעשות זאת".

עובדיה טוענת שבקשת המדינה להארכה מתעלמת מהמצוקה הרבה של ישראלים רבים כשהיא מעריכה כי אלפי ישראלים תקועים כעת בחו"ל. "פנו אלינו זוג מבוגרים שנמצאים בארה"ב ושמלאי התרופות שהם נוטלים באופן קבוע אזל להם, ואין להם דרך להשיג תרופות. הם קיבלו אישור חריג לשום ארצה אבל לא מצליחים למצוא מקום על טיסות. במקרה אחר שני ילדים, האחת קטינה והשני שמועמד לגיוס תקועים בארה"ב ואביהם נמצא בארץ. יש המון סיפורים קורעי לב, וישראלים רבים תקועים חסרי אונים בשעה שהפרקליטות מבקשת ארכה להגיב אחרי שהיא קיבלה 7 ימים, פרק זמן שהוא מספיק לגבש תגובה לנושא שהוא דחוף".

לשאלה האם המדינה תוכל לנמק את התנהלותה במסגרת חוק הקורונה הגדול משיבה עובדיה כי "המדינה התקינה בעצמה חוק שקובע שישראלי יוכל לשוב ארצה אם הוא עומד בתנאים של ועדת חריגים כשהוא יקבל תשובה תוך 24 שעות. אנחנו שומעים מצד שני על מגבלה שהממשלה החליטה ל-2,000 נוסעים ביום שגם זה לא ברור ולא מעוגן בחוק. מה שכן ברור הוא שכל האנשים שתקועים מחו"ל, מבחינת החוק היו אמורים להיכנס מזמן לישראל על-פי התקנות שהותקנו והמצב כיום הוא שהמדינה לא נוהגת לפי החוק שהיא עצמה התקינה. אם אנשים מקבלים אישור מוועדת חריגים להיכנס, ואין טיסות שיאפשרו את זה, אז דה-פקטו המדינה מפרה את החוק. בשעה שהפרקליטות מבקשת ארכה היא צריכה להבין שאלפי אנשים תקועים בחו"ל והם מופרדים מהחיים שלהם, מהמשפחות שלהם ומהעבודה שלהם וחלקם הופכים לשוהים בלתי חוקיים במדינות שבהן הן נמצאים".