דוג'קוין | פיצ'ר

לדוגקוין יש מנהיג חדש עם נתח בשווי 2.1 מיליארד דולר

כתובת דיגיטלית בודדת צברה אחזקות עצומות בדוגקוין, מטבע הקריפטו שהחל את חייו כבדיחה

מטבע דוגקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, mk1one
מטבע דוגקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, mk1one

בשוק הדוגקוין (Dogecoin) יש לחבורת הכלבים מנהיג חדש. הרישומים מלמדים שאדם אחד או ישות אחת מחזיקים בכ-28% מכל מטבע הקריפטו מסוג זה שנמצא בשוק - נתח השווה כ-2.1 מיליארד דולר במחירים הנוכחיים. זהות מחזיק המניות לא ידועה, דבר שאינו נדיר בעולם האטום של מטבעות דיגיטליים.

קשה לומר כיצד לפרש את הפוזיציה הזו של מה שנחשב במשך זמן רב כשוק נישה של עולם מטבעות הקריפטו.

דוגקוין נוצר בשנת 2013 כמחווה סאטירית לביטקוין. מפתחי המטבע התעסקו במם אינטרנט של כלבי מזן שיבה אינו היפני, שיש לו בעיות איות באנגלית. המטבע לא עוצב כצורת תשלום או כמשהו מעבר לבדיחה. בראשית 2021, דוגקוין היה שווה כחצי סנט, אפילו כשמחירי הביטקוין עלו לכמעט 30 אלף דולר.

השנה הדברים השתנו. דוגקוין עלה בפופולריות אחרי שעסקים וכוכבי תרבות פופולרית, כולל מנכ"ל טסלה אילון מאסק, הראפר סולג'ה בוי וכוכב "מלקולם באמצע" פרנקי מוניז החלו לקדם אותו באינטרנט. לא ברור מה בדיוק לכד את תשומת ליבם.

מחיר הדוגקוין זינק השנה ביותר מ-900% ל-5 סנט ליחידה, כך לפי CoinDesk. זה הופך את שוק המטבע לבעל ערך של 6.9 מיליארד דולר, ושם בידי המחזיק של הנתח הגדול ביותר בו קרוב ל-2.1 מיליארד דולר. כמו ביטקוין, דוגקוין נוצר בתהליך של כרייה: אנשים פותרים בעיות מתמטיות סבוכות בעזרת מחשבים על מנת להטביע מטבעות חדשים.

כמעט בלתי אפשרי לזהות את המחזיק בגלל האנונימיות שמציעים מטבעות קריפטו. החשבון עשוי להיות שייך לבורסה בה הדוגקוין נסחר או לאנשים פרטיים או קבוצות המריצים את התוכנה ששומרת על הרשת שמפעילה את המטבע, כך אומרים החוקרים.

"אני בספק אם מישהו איזה ניתוח בלוקצ'יין משמעותי לגבי הדוגה", אמר כריס בנדיקסן, ראש המחקר בחברת ניהול הנכסים מלונדון CoinShares. "אני אפילו לא מצליח להאמין שאנו מקיימים את השיחה הזו".

מחקר של עסקאות מטבעות קריפטו גבר בשנים האחרונות. אבל הוא התמקד בביטקוין, שחצה את רף 50 אלף דולר ביום שלישי והגיע לשיא שווי של 940 מיליארד דולר.

מה שידוע הוא שכתובת בודדת - המזהה היחיד של חשבון מטבעות קריפטו המאפשר לאנשים אחרים למצוא את החשבון ברשת - מחזיקה כ-36.8 מיליארד מטבעות דוגקוין, כך על פי נתונים מהאתר Bitinfocharts. הכתובת הזו מחזיקה דוגקוין מאז פברואר 2019.

הכתובת גם מספקת "ביצת פסחא" מעניינת למי שמנסה לפצח את זהות הבעלים: החשבון קיבל פעמים רבות 28.061971 מטבעות דוגקוין. יום ההולדת של אילון מאסק הוא 28 ביוני 1971.

טסלה ומאסק לא הגיבו לבקשת תגובה.

המנכ"ל המיליארדר צייץ ביום ראשון ציוץ שנראה היה שמעודד מחזיקי דוגקוין גדולים למכור את כל המטבעות שלהם, אחרי שבועות בהם עודד עניין ברשת במטבע.

"ריכוזיות גדולה מדי היא העניין האמיתי היחידי", כתב מאסק. "אני אשלם כסף אמיתי לאנשים אם פשוט ירוקנו את החשבונות שלהם".

למרות העניין שהוא מגלה בדוגקוין, הכתובת של הבעלים המסתורי כנראה לא שייכת למאסק, כך אמר אליאס אהונן, מחבר הספר "בלוקלנד". כל אחד יכול לשלוח מטבעות דוגקוין לכתובת הרשומה באופן פומבי, מה שעשוי להסביר את הסכומים המקושרים לתאריך היום הולדת של מאסק.

ריכוז גבוה של מטבעות קריפטו המוחזקים בידי אדם אחד אינו סיבה לדאגה

כתובות המכילות מטבעות רבים הן דבר נפוץ בעולם הקריפטו. נכון לינואר, כ-22% ממטבעות הביטקוין היו בידי כורים ובורסות, כך לפי ניתוח של חברת ניתוח הבלוקצ'יין Glassnode. כורה מריץ תוכנות שמוודאות עסקאות במטבע, ופותר בעיות מתמטיות על מנת לשחרר מנעילה מטבעות דיגיטליים חדשים.

בורסות המרשות לסוחרים פרטיים למכור ולקנות מטבעות קריפטו לעתים קרובות משתמשים בכתובת בודדת על מנת לאחסן בה אחזקות של לקוח מחוץ לרשת, וכתובות כאלה מכונות ארנקים "קרים". ארנק דיגיטלי הוא תוכנה המחזיקה מאזן במטבעות קריפטו. עבור ביטקוין, בורסה מסוימת עשויה לעסוק בעסקאות של 30 מיליון משתמשים, רבים מהם סוחרים יומיים.

יש פלטפורמות, כמו האפליקציה הפופולרית בה נסחרת מניית גיימסטופ ומניות אחרות שמיוצרת על ידי החברה Robinhood Markets, שלא מאפשרות לקוני דוגקוין ומטבעות קריפטו אחרים להעביר את המטבעות לכתובת הארנק האישית שלהם. באפליקציות כאלה סוחרים יכולים רק לקנות או למכור בין הכתובות בהן האפליקציה משתמשת.

בנדיקסן אומר שריכוז גבוה של מטבעות קריפטו המוחזקים בידי אדם אחד או כמה אנשים אינם סיבה לדאגה. שלא כמו ביטקוין, המגביל את מספר המטבעות שניתן לייצר ל-21 מיליון, לדוגקוין אין מגבלות. המשמעות היא שניתן לייצר עוד מהמטבע אפילו אם קניין אחד ינסה להשתלט על רוב השוק הקיים.

ועדיין, מי שלא יהיה המחזיק, מדובר במישהו שעשוי לזעזע את כל שוק הדוגקוין אם יקצץ באחזקה באופן דרסטי, מה שעשוי להביא לצניחה במחיר המטבע.

"אני הייתי חושש לגבי מחזיקים חדשים שלא מבינים עד כמה תנודתי יכול הנכס הזה להיות", אמר גאריק הילמן, ראש מחקר ב-Blockchain.com, חברה למסחר במטבעות קריפטו.