דוג'קוין | פיצ'ר

הציוצים של מאסק על דוגקוין גורמים לנהירה למטבע שהתחיל כבדיחה

מטבע הקריפטו שהחל בשנת 2013 כבדיחה שווה פתאום יותר מ־6 מיליארד דולר

מטבע דוגקוין / צילום: Reuters, Yuriko Nakao/AFLO
מטבע דוגקוין / צילום: Reuters, Yuriko Nakao/AFLO

לחוסר הזהירות של עולם ההשקעות יש קיבעון חדש: מטבע קריפטו שהחל כבדיחה בשנת 2013, כמעט נשכח, והודות לסדרת ציוצים של מנכ"ל טסלה אלון מאסק, שווה פתאום יותר מ־6 מיליארד דולר.

המטבע נקרא דוגקוין (Dogecoin), הוא מחווה לביטקוין ואין לו מטרה מוגדרת כלשהי מעבר לכך. מחזיקי דוגקוין לא יכולים לקנות בו הרבה ולא יכולים להפוך אותו למזומן בקלות. במשך רוב חייו, המטבע המקוון נסחר אך ורק כמקור לצחוקים באינטרנט.

הדוגקוין קרוי כך על שם מם אינטרנטי שיצא לדרך לפני כמעט עשור. במרכז המם צילום של כלב בעל מבט חושש מעט ובעיות באיות (המילה כלב כתובה Doge ושם המטבע הוא Dogecoin ). הגולשים הדביקו את הפרצוף החושש של הכלב על כל דבר, מאסטרונאוטים ועד עוגיות.

בשנת 2013, מפתח התוכנה בילי מרקוס ראה את הביטקוין נוסק בפופולריות שלו והחליט להקים מטבע קריפטו משלו. ראשית ביסס זאת על משחק המחשב "חיות חוצות" (Animal Crossing) וקרא למטבע Bells - פעמונים, שם המטבע הדמיוני במשחק.

אנשים ברשת שנאו את זה, כך אמר. כשמפתח אחר, ג'קסון פלמר, שיתף את הרעיון שלו למטבע קריפטו המבוסס על המם עם הכלב, מרקוס שינה את הקוד שלו כך ש־bells התאים למם.

הוא רצה ליצור מטבע כל כך מגוחך שאף אחד לעולם לא ייקח אותו ברצינות. בתמורה לפתרון חידות במתמטיקה, כורי דוגקוין, המפעילים מחשבים מהירים, קיבלו מדוגקוין בודד ועד מאות אלפי יחידות מהמטבע.

למטבע היה רגע חולף של תהילה בתחילת דרכו. ב־2014, תומכי הדוגקוין עזרו לממן נסיעה של קבוצת מזחלות מג'מייקה לאולימפיאדת החורף בסוצ'י, רוסיה, ושלחו רכב במיתוג דוגקוין למירוצי נאסקאר בטלאדגה, אלבמה.

כמו רוב הממים, הוא נשכח תוך זמן קצר. ואז הגיע מאסק. ב־28 בינואר, צייץ עטיפה דמיונית של מגזין "Dogue".

אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה וספייסX / צילום: Associated Press, Britta Pedersen
 אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה וספייסX / צילום: Associated Press, Britta Pedersen

הדוגקוין החל לעלות כנושא בפורום WallStreetBets, פורום ברדיט שהיה אחראי להאצת הסחר במניות גיימסטופ. בסוף ינואר, המחיר של דוגקוין עלה ל־8 סנט מחצי סנט, שהיה המחיר שבו נסחר בתחילת החודש.

המיליארדר מטסלה צייץ עליו שוב ביום חמישי, והפר הבטחה שעשה קודם לכן לקחת הפסקה מרשתות חברתיות. "לא גבוה, לא נמוך, רק דוגה", צייץ. המטבע קפץ מיד ב־80% במסחר באמצע היום, לפני שהרווחים הצטמצמו.

הרשת של דוגקוין, הנתמכת בידי מתנדבים, נאבקה להתמודד עם כמות הרוכשים. המתנדבים הוציאו כסף אמיתי - באירו - על מנת לקנות שטח שרתים נוסף.

מרקוס, שכבר לא עובד על דוגקוין, כמעט ולא האמין שקוד שכתב במשך שלוש שעות בסוף שבוע בודד הפך למטבע קריפטו השווה מיליארדי דולרים בשווי שוק כולל. "הרעיון שדוגקוין שווה 8 סנט רציני בדיוק כמו שגיימסטופ תהיה שווה 325 דולר", אמר מרקוס, בן 38. "זה לא הגיוני. זה סופר אבסורדי. העיצוב של המטבע היה אבסורדי".

משתמשים יכולים לקנות דוגקוין בבורסות קריפטו ופלטפורמות מסחר, כולל באפליקציית המסחר רובין הוד.

דמאין וואוריזניאק, שף במסעדה בפטרבורו, אנגליה, לא שמע על דוגקוין לפני שקרא את הציוץ של מאסק. הוא מיהר לקנות כמה מטבעות דרך בורסת קריפטו שהשתמש בה במהלך הסגר עקב הקורונה.

לדוגקוין "שם מוזר לגמרי", אמר, אבל שיער שמאסק, שיש לו כ־45 מיליון עוקבים בטוויטר, הוסיף למשיכה של המטבע.

היעד: להגיע לשווי של דולר

בסוף ינואר, קבוצה קטנה של מפגינים התאספה מול משרדי רובין הוד במנלו פארק, קליפורניה, להפגין נגד מגבלות שהטילה האפליקציה על מסחר במניות גיימסטופ, AMC וחברות אחרות שהיו פופולריות ברדיט.

כשדייב ג'וואנס, המנכ"ל של חברת ניתוח מטבעות הקריפטו CipherTrace, הלך לחנות מכולת, אישה התקרבה ועודדה אותו להצטרף. "השוק תפור", אמרה לו.

"קני ביטקוין", ענה לה בצחוק.

"לא, לא, לא", ענתה בהתלהבות. "קנה דוגקוין! ראית אותו? אני חושבת שנוכל להגיע אתו לדולר".

קבוצה רעשנית של קונים ברדיט הפכו זאת למנטרה שלהם לדחוף את הדוגקוין עד ערך של דולר. בחשבון הטוויטר "משקיעי טיק טוק" העלו סרטון של אשה בבגדי התעמלות סגולים ששרה על לקחת את דוגקוין "לירח".

בתיאוריה, יהיה קשה לדוגקוין להגיע לדולר. שלא כמו ביטקוין, שיש לו תקרה של מטבעות שניתן לכרות (21 מיליון), לדוגקוין אין הגבלה כזו. עליית גיימסטופ, עם זאת, יכולה להזכיר למשקיעים שהכל אפשרי.

ההתהלבות החדשה ממטבע הקריפטו אפילו המירה אנשים שבעבר זלזלו בדוגקוין. אנג'ליקה שייבר, סטודנטית בת 28 המנהלת ערוץ יוטיוב המוקדש למטבעות קריפטו, כתבה בציוץ מתחילת ינואר שהמטבע הוא "ממש עלבון לקהיליית הטכנולוגיה", מאז שנוצר.

אבל כשההתלהבות גדלה, החליטה להשתמש במטבע כדי ללמד אנשים חדשים בתחום איך לרכוש, למכור ולנתח מטבעות קריפטו. היא קנתה 1,000 דולר בדוגקוין בשבוע האחרון של ינואר, רגע לפני שהמחיר שלו זינק. מאז היא נשארת בפוזיציה.

"הגורל אוהב אירוניה, זה כל כך נכון", אמרה. "דיברתי נגד דוגקוין כל כך הרבה פעמים. ממש אמרתי שמדובר בעלבון לטכנולוגיה, והנה אני כאן מחזיקה שק שלם של המטבע הזה".