הסכם הגרעין | פרשנות

בוודאי לא טראמפ, אבל גם לא אובמה: כיצד ינקוט ממשל ביידן מול איראן

ההתבטאויות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר החוץ שלו אנתוני בלינקן בימים האחרונים, לצד הגילויים על פעילות גרעינית מחודשת באיראן, מעידות על נכונות ארה"ב להסכם גרעין • ולא מדובר ב"הסכם הגרעין" ממנו פרש הנשיא הקודם טראפ

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן / צילום: Reuters, Ron Przysucha /US Dept State
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן / צילום: Reuters, Ron Przysucha /US Dept State

שורת התבטאויות של הימים האחרונים לצד הגילויים על עוד הסתרה איראנית של אורניום באתרים לא מוכרים מצביעה על הדרך שבה מתכוונת ארה"ב לנקוט מול איראן, ברקע הכוונה לחזור להסכם גרעין. לא במקרה נכתב הסכם גרעין ולא הסכם הגרעין. כאן בגלובס ציטטנו גורם בכיר בממשל ביידן שאמר כי הנשיא הנכנס בוודאי אינו דונלד טראמפ, אך גם לא אובמה. משמע, כן להסכם גרעין אבל לא לאותו הסכם.

שני הדוברים העיקריים של הממשל הם שר החוץ אנתוני בלינקן, וכמובן הנשיא עצמו ג'ו ביידן.

ההתבטאות הטריה ביותר היא זו של הנשיא מאמש (ו'): בנאומו בוועידת הביטחון במינכן אמר ביידן: "אנו מוכנים למו"מ עם איראן במסגרת פורום שש המעצמות. צריך לטפל גם בפעילות האיראנית החתרנית באזור".

הדברים נאמרו בהמשך לראיון ברשת CBS מלפני שבוע שבו אמר הנשיא האמריקאי: "אין בכוונתי להסיר את הסנקציות על איראן, לפני שזו תעצור את העשרת האורניום. אם איראן תשוב למלא אחר תנאי ההסכם, וושינגטון תלך בעקבותיה ותנצל את ההזדמנות כדי להשיג הסכם נרחב יותר שעשוי להגביל את תוכנית הטילים הבליסטיים של טהראן וכן את התערבותה במדינות שונות במזרח התיכון ותמיכתה בארגוני טרור ומיליציות שיעיות".

משמע, לפחות שתיים מהדרישות הישראליות מקבלות ביטוי בהצהרות האמריקאיות -  הגבלת תכנית הטילים הבליסטיים המאיימים לא רק על ישראל, אלא גם על מדינות המפרץ, מצרים, טורקיה ומזרח אירופה; וחשוב יותר, התייחסות להיותה של איראן תומכת טרור בכל האזור, למעשה בכל העולם, לרבות הגיבוי והמימון שהיא מעניקה לחיזבאללה, לחמאס והג'יהאד האיסלמי, אויביה של ישראל.

גם שר החוץ של ארה"ב בלינקן התבטא בצורה דומה. השבוע אמר לשרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה במפגש וידאו בנושא איראן כי ארה"ב מוכנה להיכנס לשיחות על חזרה איראנית ליישום מלא של הסכם הגרעין. נזכיר כי לפני כשבוע אמר שר החוץ האמריקאי כי אירן נמצאת במרחק של מספר שבועות לפיתוח נשק גרעיני, אם תמשיך בהפרותיה החוזרות ונשנות של הסכם הגרעין. בריאיון לרשת NBC אמר בלינקן כי טהרן צריכה להשתחרר מהרעיון של אפשרות גרעינית מורחבת.

שר החוץ האיראני זריף הגיב השבוע בציוץ: "במקום להטיל את האחריות על איראן, ארה"ב ומדינות אירופה צריכות ליישם את ההתחייבויות שלהן בהסכם הגרעין ולהפסיק את מורשת הטרור הכלכלי של טראמפ נגד איראן".

ואצלנו, בהודעה שפרסם משרד ראש הממשלה נאמר: "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה".

ראיות חדשות לפעילות גרעינית לא מוצהרת באיראן

בינתיים, כמו כדי לתמוך בעמדת ישראל, גילו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שרידי אורניום בשני אתרי גרעין איראניים שנחשבו לא פעילים זה שני עשורים. בדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס נאמר כי טהרן חסמה את הגישה למתקנים אלו במשך חודשים ארוכים. לדברי דיפלומטים אירופים העוקבים אחר הנעשה, הסוכנות תמחה בפני טהרן על הממצא, שעלול לחבל במאמצי ממשלו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לשוב להסכם הגרעין בנתיב דיפלומטי.

ביום שלישי יפוג האולטימטום שהציבו האיראנים לארה"ב - להסיר את העיצומים נגדם, אחרת יגורשו הפקחים של סבא"א מהמדינה. 

פקיד איראני בכיר אמר לרויטרס בהתייחסו לממצא החדש: "אין לנו מה להסתיר, לכן הרשינו למפקחים להיכנס לאתרים".

בדיווח אחר של העיתון וול סטריט ג'ורנל נאמר כי פקחי הסוכנות מצאו ראיות חדשות לפעילות גרעינית לא מוצהרת באיראן. העיתון הוסיף כי הדבר עשוי להצביע על כך שאיראן ממשיכה בפיתוח נשק גרעיני. ארבעה דיפלומטים שעוקבים אחרי עבודת הסוכנות אמרו לרויטרס כי הראיות שנמצאו הן שרידי אורניום. לדברי שניים מהם האורניום לא היה מועשר. איראן נזכיר, מחוייבת לדווח על כל האורניום בו היא מחזיקה.