בתת-מימון ותחת לחץ, קרנות פנסיה אמריקאיות ממשיכות להשקיע בסין

קרנות פנסיה אמריקאיות גדולות הכבולות בהבטחות לתשואה גבוהה מתקשות לנווט בין הסיכונים הרגולטוריים בסין

הכניסה למטה אנט גרופ בסין / צילום: Reuters, Aly Song
הכניסה למטה אנט גרופ בסין / צילום: Reuters, Aly Song

קרנות פנסיה של מדינות בארה"ב שהשקיעו באנט גרופ (Ant Group) של ג'ק מא נכוו כשההנפקה בבורסה של חברת הטכנולוגיה הפיננסית נבלמה לפתע, על פי דרישתו של נשיא סין. אבל מעטים מהמשקיעים המוסדיים האלה נמנעים עקב כך מהשוק הפרטי בסין, שם הם עדיין מקווים להשיג תשואות יפות.

גלי הלם זעזעו את עולם ההשקעות כשסין בלמה את ההנפקה הראשונית של אנט גרופ, שהייתה אמורה להיות הגדולה ביותר בעולם. ההחלטה התקבלה על ידי הנשיא שי ג'ינפינג לאחר שבעל השליטה המרכזי, ג'ק מא, עצבן את הממשלה הסינית כשמתח ביקורת על הרגולציה הפיננסית בנאום באוקטובר, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל.

במהלך השנים האחרונות, החסכונות לפנסיה של שוטרים, כבאים ומורים אמריקאים מצאו את דרכם יותר ויותר לחברות פרטיות בסין דוגמת אנט גרופ. ברצונן לקיים הבטחות תשואה שאפתניות בעולם עם החזרים נמוכים, קרנות פנסיה צפון אמריקאיות גדולות העבירו סכומים גדולים יותר ויותר הן למנהלי קרנות פרטיות שיש להן פעילות בסין ולמנהלים הנמצאים בסין ממש, כך על פי שיחות עם מנהלי קרנות הפנסיה, יועצים שלהם ודו"חות השקעות של הקרנות.

זה תרם לצמיחה בכמות העסקאות הסיניות שמבצעים משקיעים מוסדיים אמריקאיים. עסקאות מגובות בקרנות פרטיות בגובה 300 מיליון דולר או יותר בסין, שבהן מעורבים רק מנהלי השקעות אמריקאיים, הגיע לכמעט 13 מיליארד דולר בין 2010 ל-2019, כך לפי נתונים מחברת Preqin Data. פעילות העסקאות הגיעה לשיא ב-2018 עם 3.78 מיליארד דולר. עבור משקיעים ומנהלי השקעות בכל העולם בשנת 2020, השקעת קרנות פרטיות באינטרנט וטכנולוגיה בסין הגיעה ל-52 מיליארד דולר, כך לפי חברת הייעוץ Bain & Co.

משקיעים נמצאים בין הכיסאות בזמן שמא משקם את תדמיתו בסין

לאחר ההחלטה על אנט גרופ, כמה מהפקידים הממונים ומנהיגי איגודי העובדים מהם מורכבים חברי מנהלים של קרנות פנסיה ברחבי ארה"ב מצאו עצמם עסוקים יותר ויותר ברגישויות של פקידי ממשל סיניים. אבל בינתיים, הם החליטו לא לעשות שינויים גדולים.

"אנו מצפים החזר גבוה הרבה יותר מהשווקים הפרטיים ובייחוד לגבי הון סיכון", אמר אנדרו ג'ונקין, מנהל השקעות ב-Employees’ Retirement System ברוד איילנד.

ג'ונקין אמר שקרן הפנסיה לא התרגשה מביטול ההנפקה של אנט גרופ. הוא אמר שחשיפת הקרן לאנט הייתה "משהו בין זניחה לבין קטנה ביותר" ושהקרן מניחה שהשקעות בשוק הסיני בסין כרוכות ביותר סיכון הן מבחינה פוליטית הן רגולטורית.

ובכל זאת, משקיעים בינלאומיים כולל קרנות פנסיות נמצאים כעת בין הכיסאות בזמן שג'ק מא מנסה לשאת חן מחדש בעיני הרשויות בסין. מנהלי קרנות פרטיות החביבות על תוכניות פנסיה אמריקאיות כגון Silver Lake ו-Carlyle Group הן בין חברות ההשקעות הגלובליות שסיפקו יותר מ-10 מיליארד דולר בגיוס ההון של אנט גרופ ב-2018, והסכימו לתנאים שהגבילו את יכולתן לסגת במידה והחברה לא תונפק, כך דווח בג'ורנל.

ייתכן וזה פגע בתחזיות של כמה קרנות המתכננות להשקיע כסף או מניות מחדש שחשבו שיקבלו לאחר ההנפקה, כך אמר אשבי מונק, מנכ"ל ומנהל מחקר ב-Stanford Global Projects Center.

"יכול להיות תסריט נסיגה רכה כמו עם ברקזיט או תסריט משיכה קשה מהשקעות כמו בקורונה", אמר מונק. "אבל אין לאף משקיע שאני מכיר תסריט של 'משיכת השקעות בגלל דברים שאמר ג'ק מא'".

קרנות פנסיות ויועציהן אמרו שכל הפרעה תהיה מינימלית מפני שהסכומים המעורבים מהווים חלק כל כך קטן מתיקי ההשקעות.

עבור קרנות פנסיה אמריקאיות גדולות שבנו על החזרים שאפתניים כדי למלא חוסרים גדולים, יכול להיות קשה להישאר נתונים למרותם ולמורת רוחם של הרגולטורים בסין. לתוכניות פרישה מעבודה ברמה מדינתית וברמת ממשל מקומי חסרים בערך 4.3 טריליון דולר מ-9.1 טריליון שהן הבטיחו לשלם בהטבות פנסיה עתידיות, כך לפי נתונים מהפדרל ריזרב.

"מנקודת מבט נרחבת על תיקי השקעות, כמעט ואין ברירה אלא לחשוב מאוד ברצינות על הליכה לחלקים של העולם שיש בהם הרבה יותר צמיחה", אמר מנכ"ל Carlyle Group קוסונג לי, בפגישה בחודש שעבר של חבר המנהלים של תוכנית הפרישה מעבודה של מורים בקליפורניה, כאשר נשאל על ידי מנהל חבר המנהלים של Calstrs הארי קיילי איזה תפקיד יכולה סין לשחק בסיוע לקרן להגיע ליעד שלה לטווח ארוך, של 7% תשואה בשנה.

ל-Calstrs חשיפה מועטת מאוד לאנט גרופ, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

"סין מייצגת פוטנציאל צמיחה הרבה יותר גדול, באופן יחסי, לעומת שאר העולם", אמר לי.

המציאות הזו דוחפת בכירים בקרנות פנסיה מקומיות וברמת מדינה בארה"ב ללמוד לחיות עם הסיכונים ואי הוודאות של השוק הפרטי בסין. בקרן פנסיה ציבורית גדולה אמריקאית אחת שיש לה מעט חשיפה לאנט גרופ דרך Silver Lake, שני בכירים אמרו לוול סטריט ג'ורנל שביטול ההנפקה הטריד אותם בגלל שנראה היה שנעשה באופן שרירותי ושמדובר בעונש, מה שהופך התפתחויות מסוג זה למשהו שקשה להתכונן אליו.

במהלך הפגישה של Calstrs בחודש שעבר, חברת חבר המנהלים שרון הנדריקס אמרה שקריסת ההנפקה של אנט גרופ הותירה אותה במאבק עם כוחות רגולטוריים וכלכליים מתנגשים המשפיעים על החברות הסיניות.

"אני עדיין נאבקת ליישב את המתח בין שליטה מוחלטת לבין הרוח החדשנית והיזמית הזו", אמרה. "ובכל זאת נראה שאנחנו שוריים לגבי חדשנות בסין".