WallStreetBets | פיצ'ר

"אנשים הופכים להיות גורואים כי הם הצליחו עם מניה אחת או שתיים"

טירוף המניות הקטנות לא פסח על המשקיעים המקומיים, ובישראל קיימים מספר פורומים וקבוצות עבור משקיעים וסוחרי שוק ההון, אחת הבולטות שבהם היא קבוצת בולסטריט (BULLSTREET) בפייסבוק • מה הנושאים החמים בה, וכמה היא דומה למקבילותיה בארה"ב

בולסטריט
בולסטריט

בשבועות האחרונים חוו שוקי ההון העולמיים זעזוע מהותי, כשדור חדש של משקיעים, שרבים מכנים "הצעירים", משנה דפוסי השקעה ומסחר שהתקבעו במשך עשרות שנים. כניסה של טכנולוגיות חדשות (בעיקר רשתות חברתיות ואפליקציות) בשנים האחרונות, שהתעצמה מאז שנכנסה מגפת הקורונה לחיינו, מאפשרת כיום לכל אדם בעולם שחסך כמה מאות או אלפי דולרים (או שקלים) להשתתף ב"חגיגה" הנמשכת בשווקים.

בישראל קיימים מספר פורומים וקבוצות המרכזים אליהם משקיעים וסוחרים. אחת הבולטות שבהם היא קבוצת בולסטריט (BULLSTREET) בפייסבוק, שמנוהלת על ידי מתן משה וראובן מיזרב. בראיון לגלובס מספר משה על ההתרחשויות האחרונות בקבוצה.

מתי פתחת את הקבוצה והפורום?

משה: "לפני 6-7 שנים. בהתחלה זה היה פורום עבור אנשים מקצועיים עם תיקים גדולים, כאלה שמנהלים מיליוני שקלים בדרך כלל. היו בו כמה אלפי משתתפים, עד לפני שנה".

מתי התחיל השינוי הגדול?

"מהסגר הראשון של הקורונה. מאז חודש מרץ 2020 הקבוצה שילשה עצמה לערך, והיום יש בה כ-23 אלף משתתפים, וקצב הגידול הוא כמה מאות בכל יום. זה פשוט מטורף מה שקורה. אם פעם הייתי משקיע 2-3 שעות ביום בקבוצה, היום אני והשותף שלי משקיעים בערך 7 שעות כל אחד בקבוצה".

לדבריו, "הרוב המכריע של המצטרפים האחרונים והחדשים הם צעירים - חיילים, משוחררי צבא או סטודנטים ואנשים בגילים של עד 25".

באיזה מובן זה "טירוף"?

"כמות המצטרפים, סוג האנשים שנכנס לשוק, המניות שמדברים עליהן - מניות קטנות ואזוטריות. זה נראה שהפורום של רדיט בארה"ב, wallstreetbets, השפיע עלינו ממש". 

 
  

"'גיימסטופ תטוס לחלל' אני לא מאשר"

על איזה מניות מדברים בקבוצה?  

"רוב הפעילות היא סביב מניות אמריקאיות - בערך 90% בחו"ל וכ-10% בלבד בארץ. יש גם פוסטים שמגיבים למה שקורה בוול סטריט. למשל, בחודש שעבר כשהייתה כל ההשתוללות עם גיימסטופ, ראית ממש שהקבוצה נחצית לשתיים. היו את המתנגדים למהלך שעשו הסוחרים הצעירים נגד קרנות הגידור, שהם בעיקר המבוגרים יותר, ומנגד  את התומכים שהיו בעיקר חבר'ה צעירים".

יש גם יותר פוסטים על מטבעות קריפטו?

"ברור, א ין יום שלא עולים כמה פוסטים על ביטקוין. אגב, גם שם הדעות חצויות. מאוד חשוב מה מנהל הקבוצה חושב על הדברים, כי יש את 'רוח המפקד'. אנחנו משתדלים לאשר כמעט כל פוסט וליצור שיח חופשי". 

יש לך דוגמאות לפוסטים שחסמת?

"היו פוסטים שדיברו על גיימסטופ וכמה שהמניה הולכת לטוס לשמיים".

אז למה לחסום את זה?

"אם מישהו מנמק את הדעה שלו כראוי, זה בסדר. אבל אם מישהו סתם רושם שגיימסטופ תטוס לחלל, עם סימן של חללית וזהו, אני לא מאשר את זה. כלומר, אני רוצה פוסטים איכותיים ומנומקים וכאלה שמעוררים דיון, ולא סתם סיסמאות כאלה או אחרות".

ואם חבר בקבוצה ינסה לארגן את המשתתפים להשקיע במניה מסוימת במטרה "להריץ" אותה?

"אני לא אאשר את זה. לתפיסתי זה לא חוקי. אני מאשר או פוסל כל פוסט לפני שהוא עולה, אז אני אפסול כזה דבר. בביטקוין, אגב, אני הרבה יותר ליברלי, כי אני מאמין שאף אחד לא יכול להשפיע על השער שלו בצורה דרמטית".

יש בפורומים מסוימים כותבים שהמשתתפים הולכים אחריהם, מעין מובילי העדר. זה קורה אצלכם?

"יכול להיות שזה קורה, אני לא מודע לכל דבר, כי הקבוצה הפכה להיות ענקית. בפורומים קטנים זה יכול לקרות".

"שורט פחות נפוץ - זה מהלך למקצוענים"

לדברי משה, "אחד הדברים הדרמטיים שקורים לאחרונה בקבוצה, זה שיש משתתפים שפותחים לעצמם קבוצות משנה בוואטסאפ, ויש אחרים שהולכים אחריהם. התחושה היא שכל אחד כמעט הופך להיות גורו או מנטור. אנשים שנכנסו לשוק ההון רק לפני שנה או שנתיים הופכים להיות 'גורואים', כי הם הצליחו עם מניה אחת או שתיים. כמעט כל אחד יכול היום לפתוח ערוץ או פורום משלו.

"יש אינפלציה מטורפת במספר המנטורים. אם פעם, לפני 3-4 שנים, היו פונים אלי בתור מנטור כי יש לי ותק, ידע והרבה ניסיון בשוק, הרי שהיום - אם מישהו כותב שהוא הצליח מיד פונים אליו. פתאום הבנאדם כותב סקירות ויש לו עוקבים.

"אלה אנשים מאוד צעירים, ואין הגנות או ניטור של זה על ידי הרשויות".

זה נשמע כמו המערב הפרוע.

"לגמרי. אנחנו נמצאים בתקופה פרועה כי השוק כל כך חם. אנשים שלא מבינים כלום בשוק ההון הופכים למנטורים, וחלקם מודים בשיחות איתי שאין להם מושג; הקבוצה שלי מייצרת לדעתי עשרות מנטורים בחודש. הם רוצים להיות המנהלים בעצמם.

"אני כמובן לא נגד זה. לדעתי זו תופעה חיובית שנכנסים לשוק הרבה צעירים, והוא הופך להיות הרבה יותר משוכלל".

לדבריו, "בגלל הקורונה כולם נכנסו לשוק. יש מאות אלפי אנשים עם זמן פנוי ולכולם נגישות למידע. השוק היום שונה לגמרי - אנשים לא מתעניינים יותר בדוחות כספיים או בניתוח טכני אפילו. המומנטום הוא המלך - למה שעולה, נכנסים, ומה שיורד, בורחים".

וכמה זמן זה יחזיק לדעתך?

"קשה לדעת. אפשר היום לקנות גם שברירי מניות. סכומי ההשקעה גם יכולים להיות נמוכים מאוד, 2,000-3,000 דולר בתור התחלה. לדעתי נכנסנו לעידן חדש, וגם אם תהיה התרסקות של הבורסה, התופעה הזאת לא תיעלם".  

מה לגבי המלצות לביצוע שורטים?

"זה פחות נפוץ בקבוצה כרגע. הקבוצה היא בעצם ראי של השוק, והשוק היום מאוד חזק ובמגמת עלייה, אז אנשים מעדיפים להשקיע במניות שעולות. שורט זה מהלך למקצוענים".