עסק ביום | פיצ'ר

"במרץ לפני שנה הייתי בהודו, והזעיקו אותי להגיע לכאן. אם לא היו לי ילדים, לא בטוח שהייתי חוזר"

רפאל יצירה, בן 51, אמן והבעלים של דוכן המלבי "מלבי צוקים" • מתגורר ביישוב צוקים בערבה • נעזר במענקים מהמדינה ונשאר אופטימי: "אני עסק קטן וצנוע, ואני מאמין שאשרוד. אם אתה עץ, קשה לך ברוח. אבל אם אתה נותן לרוח לכופף אותך, בסוף היא עוברת"

רפאל יצירה, אמן והבעלים של דוכן המלבי "מלבי צוקים" / צילום: אילן בשור
רפאל יצירה, אמן והבעלים של דוכן המלבי "מלבי צוקים" / צילום: אילן בשור

רפאל יצירה, אמן ובעלים של דוכן מלבי, חי בצניעות. הוא יושב בבית כבר כמעט שנה, ומחכה שהחיים יחזרו למסלולם. בינתיים, הוא מצטמצם עוד ועוד, ומחזיק אצבעות שהמדינה לא תשלח אותו ואת העסק שלו לסגר רביעי, וגם תמנע ממנו את התרופה האולטימטיבית לנפש: הופעותיו כמוזיקאי.

"אני פרוד פלוס שתיים מהיישוב צוקים, בערבה. אני מוזיקאי, ויש לי עגלות של מלבי. אחת על כביש הערבה, ואחת בגן שמואל", הוא מספר. "בשנה האחרונה, כמעט לא עבדתי. לא הייתה תנועה על הכביש לאילת, וגם במרכז המסחרי בגן שמואל לא הייתה עבודה. הם נסגרו ראשונים, ונפתחו אחרונים. אז נפגעתי גם מהבחינה הכלכלית - לא הייתה לי עבודה - וגם מבחינה נפשית, כי אין הופעות. מוזיקאים אמנם לא כל כך מתפרנסים, אבל העיסוק הזה מפרנס את הנשמה. בזמן הזה, בעיקר התקיימתי בצניעות מהמענקים שהמדינה נתנה. הסכום הזה לא מתקרב לשכר הקבוע שלי, והוא לא איפשר קיום ברווחה".

"מדי פעם דילגתי על מזונות"

לצמצום הזה, הייתה השפעה גם על ילדיו. "מדי פעם דילגתי על מזונות. למזלי, גרושתי הבינה וקיבלה את זה. במרץ לפני שנה הייתי בהודו, והזעיקו אותי להגיע לכאן. אם לא היו לי ילדים, לא בטוח שהייתי חוזר", הוא מספר.

יצירה לא מצפה להתעורר מחר בבוקר לעסק מתפקד כפי שהיה לפני כשנה. "השיקום הכלכלי ייקח הרבה זמן. לא נחזור לשגרה שהייתה. התנועה לאילת, עם התו הירוק והכול, אני מתאר לעצמי שהיא לא תהיה חזקה כמו שהייתה בשנים עברו. אני עסק קטן וצנוע, ואני מאמין שאשרוד. אם אתה עץ, קשה לך ברוח. אבל אם אתה נותן לרוח לכופף אותך, בסוף היא עוברת. אני מתבונן, אני מצטמצם בהוצאות", הוא אומר.

איך תשתקם כלכלית מהתקופה הזו?
"אני אפתח את העסק שלי, ואעשה כמיטב יכולתי כמו תמיד. זה תלוי יותר בדברים שלא תלויים בי. אם יהיו עוד סגרים, או שיתפתחו, וכמובן תנועת הלקוחות - גם המצב הכלכלי שלהם משפיע עליי. אם יסגרו שוב את אילת, אני אקלע למצב מאוד לא פשוט. התנועה לאילת היא הפרנסה שלי. אם יש תנועה, אני מצליח. אם היא חלשה או שאילת סגורה - אני לא פותח ולא עובד".

"הטבע הוא המקום הכי בריא לנו"

יצירה היה אחד התושבים הראשונים בצוקים. בזמן הקורונה, הוא מצא בכך נחמה גדולה, והצליח להתמקד בצד החיובי. "התקופה הזו עוזרת לנו להבין שהעולם הפנימי הוא מה שחשוב, ולמצוא את האור בתוכנו. אני מוקף בהרבה מאוד טבע ואפשר לטייל כאן בקלות, זה מאוד עזר לי בזמן הקורונה. אני כל יום יוצא למדבר, בעיקר בתקופה הזו, כשעדיין לא חם. אני מנגן על גיטרה ושר. בצל הקורונה, הקלטתי את השיר 'לחזור לטבע', שמבטא יפה את האג'נדה שלי: הטבע זה המקום הכי טבעי ובריא לנו".