האם אמצעי התקשורת יתחילו לקבל תשלום מענקיות הטכנולוגיה?

בתום קרב כיפופי ידיים, שבה פייסבוק למו"מ עם הממשלה האוסטרלית והחזירה את העמודים שחסמה • החברה הודיעה כי תחתום על הסכמי תשלום תמורת שימוש בתוכן של מו"לים במדינה

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. חזרו להיות חברים / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. חזרו להיות חברים / צילום: Shutterstock

קבוצה גדולה של עיתונים, רשתות טלוויזיה ואתרי תוכן באוסטרליה תקבל החל מהשנה הקרובה הכנסה נוספת של בין מיליוני לעשרות מיליוני דולרים לכל אחד, כתוצאה מחוק התקשורת החדש שהממשלה צפויה להעביר בקרוב. מי שישלם את הסכום הזה, המשמעותי מאוד בעידן של פרסום הולך וקורס והצטמקות המערכות העיתונאיות, הן שתי ענקיות הטכנולוגיה גוגל ופייסבוק, העושות שימוש בתוכן העיתונאי.

גוגל כבר יזמה בימים האחרונים סגירת שורת עסקאות ביבשת הדרומית כדי להקדים את כניסתו לחוק של התוקף, וכעת הודיעה גם פייסבוק כי היא מתקפלת ותשיב בימים הקרובים את פעילות עמודי כלי התקשורת באוסטרליה ואת האפשרות לשתף תוכן עיתונאי, לאחר שהממשלה האוסטרלית הסכימה לכמה שינויים בחוק התקשורת שהיא מקדמת. החברה הודיעה על כוונתה לחתום על הסכמי פיצוי תמורת שימוש בתוכן של מו"לים במדינה.

פייסבוק עוררה זעם בינלאומי עם החלטתה בשבוע שעבר להסיר כל תוכן עיתונאי מהרשת החברתית באוסטרליה - עמודי עיתונים וכלי תקשורת שלהם מיליוני עוקבים רוקנו לחלוטין מהפוסטים שהופיעו בהם, וכל המשתמשים באוסטרליה לא הורשו לשתף תוכן עיתונאי. במה שהוגדר כ"טעות" על-ידי החברה עצמה, גם נחסמו עמודים ממשלתיים הקשורים למאבק בקורונה, בריאות הנפש ועוד, בדיוק ערב פתיחת מבצע החיסונים נגד המגיפה במדינה. ראש הממשלה סקוט מוריסון יצא נגד "החלטת פייסבוק להפסיק להיות חברים", אך עדכן בסוף השבוע שהחברה חזרה לשולחן המשא-ומתן.

מחויבות לחתימה על הסכמים ישירים

כעת, כאמור, הודיעו פייסבוק ומשרד האוצר האוסטרלי שניהל את המגעים, על הסכמה ביניהם שתביא להשבת הפעילות הרגילה וכן לאישור החוק החדש בנוגע לתקשורת, המחייב לראשונה את גוגל ופייסבוק לשלם למו"לים במדינה בעבור השימוש בתוכן שלהם במסגרת הרשת החברתית, מנועי החיפוש, או שירותי החדשות של שתי הפלטפורמות המקוונות.

המשא-ומתן הסתיים בתמורה לשני שינויים בחוק, שהעבודה עליו נמשכת כבר קרוב לשנתיים: הממשלה לא תוכל ליישם את החוק החדש על פייסבוק או על גוגל, אם החברות יוכיחו כי חתמו על מספיק הסכמים ישירים עם כלי תקשורת לתשלום עבור תוכן. לא ברור כעת מה יוגדר כ"מספיק הסכמים", אך בכל מקרה גם אפשרות זו מגבירה את הכוח ואת הסמכות של הרגולטור האוסטרלי לעומת המצב הקיים והופכת את החברות לתלויות בו.

בנוסף, החברות יקבלו חודש התראה מראש אם הממשלה תמצא כי הן אינן נוהגות לפי החוק הקיים, כדי לשנות את המצב, וכן חודשיים של משא-ומתן לפני הפניית הנושא לבוררות ממשלתית. החוק החדש קובע כי ועדת בוררות ממשלתית תקבע את הפיצוי ההולם במקרה שלא יהיה הסכם בין החברות לבין יצרניות התוכן.

"הממשלה האוסטרלית הבהירה כי עדיין תהיה לנו את היכולת להחליט אם חדשות יופיעו בפייסבוק ולא נוכרח באופן אוטומטי לקיים משא-ומתן", הודיעה החברה לאחר ששר האוצר האוסטרלי דיווח על ההסכמה, "הגענו להסכם שיאפשר לנו לתמוך במו"לים שאנחנו בוחרים בהם, כולל מו"לים קטנים או מקומיים".

נוסח הסעיפים החדשים שהוספו לחוק לא פורסם עדיין באופן רשמי. אך נראה כי המשמעות היא שפייסבוק מתכוונת לאמץ למעשה את המודל שגוגל החלה לאמץ אחרי שהפסידה בקרב משפטי דומה בצרפת - לחתום על כמה שיותר הסכמים ישירים עם מו"לים ואתרי תוכן, ולנסות לנקוט בשיטת "הפרד ומשול" כדי לצמצם את הסכומים שהן משלמות להם. שתי החברות חוששות ממצב שבו איגוד של כל המו"לים במדינה מסוימת ינהל משא-ומתן באופן קולקטיבי, בשל המחיר הגבוה שעשוי להידרש. גוגל כבר חתמה הסכמים ישירים עם כלי תקשורת כמו "לה מונד", "FAZ" ועשרות אחרים באירופה, אך גם נשאה ונתנה באופן קיבוצי מול איגוד המו"לים AGIP שכולל 300 עיתונים ומגזינים במדינה.

המודל האוסטרלי: יתרון למו"לים הגדולים

בכל מקרה, המודל האוסטרלי מבטיח יתרון למו"לים הגדולים, שיכולים לשאת ולתת ולאיים בצעדים משפטיים על שתי החברות. בימים האחרונים הודיעה גוגל על הסכם בשווי 30 מיליון דולר קנדי לשנה עם "ניוז קורפ" של רופרט מרדוק - אחד מהמיליארדרים האוסטרלים שנחשבים למי שדחפו את הרפורמה, וגם עם ארגוני חדשות ותוכן אחרים.

בצרפת כבר משלמות שתי החברות עשרות מיליוני אירו, לפי ההערכות, בפיצוי שנתי לכלי התקשורת במדינה על השימוש בתוכן שלהם, ובמדינות אחרות הדבר נעשה באופן וולונטרי. החקיקה הצרפתית מקדימה את המצב באיחוד האירופי, אך כל מדינות אירופה חייבות לאמץ את "הדירקטיבה הדיגיטלית" שמחייבת את החברות לשלם למו"לים עד יוני השנה.

החוק המתוקן צפוי לעלות להצבעה באוסטרליה בימים הקרובים, ומדינות נוספות ברחבי העולם הבטיחו לאמץ את "המודל האוסטרלי", כפי שהוא מכונה, ביניהן בריטניה וקנדה.