בכיר בבלקרוק: "בשנים הקרובות האינפלציה תעלה בהדרגה ל-3% פלוס"

"סיכון האינפלציה הוא אחד הסיכונים הכי לא מוערכים כרגע", כך קובע ד"ר פיליפ הילדברנד, סגן יו"ר ענקית ההשקעות העולמית בלקרוק, ונגיד הבנק המרכזי של שווייץ לשעבר • הראיון המלא יתפרסם בסוף השבוע במוסף G

ד”ר פיליפ הילדברנד / צילום: Reuters, ARND WIEGMANN
ד”ר פיליפ הילדברנד / צילום: Reuters, ARND WIEGMANN

"סיכון האינפלציה הוא אחד הסיכונים הכי לא מוערכים כרגע" - כך קובע ד"ר פיליפ הילדברנד, סגן יו"ר ענקית ההשקעות העולמית בלקרוק, ונגיד הבנק המרכזי של שווייץ לשעבר. "אני לא רואה חשש דרמטי מאינפלציה בטווח המיידי", הוא מבהיר, ומוסיף כי יש כיום גם גורמים המושכים את המחירים כלפי מטה.

"אבל בהינתן חבילות הסיוע הממשלתיות והשינויים המבניים סביב שרשראות האספקה העולמיות, המעבר לקיימות וההשקעה שמחייב שינוי האקלים, סיכוני האינפלציה לא מוערכים די הצורך כרגע. אנחנו נראה אותה עולה בהדרגה אבל בבירור לאורך השנתיים הקרובות, וניכנס למשטר אינפלציה שונה מזה שהתרגלנו אליו בשני העשורים האחרונים".

הילדברנד (57), מנהל קרנות גידור ובנקאי בעברו, הוא גם מועמדה של שווייץ לתפקיד מנכ"ל ה-OECD, ואחד מארבעת המועמדים הסופיים בהתמודדות, שנכנסת בימים אלה לישורת האחרונה. בראיון נרחב איתו, שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב במגזין G של גלובס, הוא מרחיב על חזונו לארגון, על התחזיות הכלכליות שלו, ועל מדיניות ההשקעות בת הקיימא של בלקרוק.

הבנקים המרכזיים ומעמדם

מהו סיכון האינפלציה שהילדברנד חושב עליו, במספרים קונקרטיים יותר? "אני סבור שבשנים הקרובות נראה אינפלציה בטווח של 3% פלוס. זה בהחלט לא משהו שאומר שצריך להיכנס לפניקה. אבל אם אני צודק, זה יהיה משטר אינפלציה מאוד שונה, וזה שינוי שלא צריך להמעיט בחשיבותו, אפילו אם המספר לא נראה מאוד דרמטי".

כשהאינפלציה תתחיל לעלות בהדרגה, ממשיך הילדברנד, השאלה תהיה "האם נוכל לחזור לעולם שבו הבנקים המרכזיים יכולים למלא את תפקידם באופן אוטונומי ועצמאי? האם נוכל לחזור מהמשטר הנוכחי, שבו הגבולות בין המדיניות המוניטרית לתקציבית התרככו, ובחלק מהמקרים נעלמו?

"האם אנחנו יכולים לבסס מחדש בנקאות מרכזית עצמאית, שתוביל בהדרגה ליציבות מחירים ותעלה את הריבית? זו הולכת להיות השאלה האסטרטגית הגדולה בשלוש-ארבע השנים הבאות, ויגיע רגע שבו נצטרך למצוא את האומץ לחזור למשטר מסורתי של עצמאות הבנק המרכזי".

שחיקת החוב הממשלתי

כרגע לפחות, נראה שבפדרל ריזרב, ואולי גם בבנק המרכזי האירופי, מוכנים לספוג עלייה מסוימת באינפלציה. "בשלב ההתחלתי, אנחנו נמשיך לראות נוכחות מאוד משמעותית של הבנקים המרכזיים בשווקים", מעריך הילדברנד. "הם ימשיכו להתערב וימשיכו לקנות כמויות גדולות של אג"ח, ולא נראה העלאות ריבית מוקדמות מדי.

"כתוצאה מכך, אנחנו נראה את הריביות נשארות נמוכות בזמן שהאינפלציה עולה - ובמובנים ריאליים, זה יסייע להתמודד עם העלייה הענקית בחוב ממשלתי שראינו כתוצאה מהמשבר". האינפלציה, במילים אחרות, תשחק את החוב הממשלתי.

לתרחיש שהילדנברנד מדבר עליו צפויה להיות השפעה חיובית על מחירי נכסים מסוכנים כמו מניות, לפחות בטווח הקרוב. "תהיה לנו סביבה מתמשכת של תחזית צמיחה הרבה יותר טובה כשאנחנו יוצאים מהקורונה, האינפלציה תתחיל לעלות מעט, אבל שערי הריבית יישארו נמוכים, כי הבנקים המרכזיים יוודאו שהם לא עולים מהר מדי. וזה יעבוד היטב למשך זמן מה. ואז, בשלב מסוים, הלחץ יתחיל להיבנות - וזה יהיה הרגע לחזור למערכת עם מיקוד מחודש ביציבות מחירים".