ברקת אישר, ומיזוג הלמן אלדובי לתוך הפניקס צפוי לקרות ביום ראשון

קבוצת הביטוח תשלם 275 מיליון שקל עבור מלוא מניות הלמן אלדובי, והיא תמכור את פעילות הפנסיה החדשה הנרכשת למיטב דש עבור 45 מיליון שקל

עברו בהצלחה את המשוכה האחרונה: הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת נותן אור ירוק לרכישת הלמן אלדובי על ידי קבוצת הפניקס, שמחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס, והעסקה למיזוג בית ההשקעות שנוסד ב-1995 בקבוצת הביטוח הגדולה בשוק במונחי שווי שוק תושלם ביום ראשון הקרוב. בכך מגיע לסיומו מהלך שהחל בשלהי 2019, אז רצתה הפניקס לרכוש את הלמן אלדובי גמל ופנסיה, ושהמשיך ב-2020 עם תחרות שבה השתתף גם אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שלאחר מכן תם על הסכם לרכישת בית ההשקעות פסגות.

האישור של ברקת היה האישור המהותי האחרון שהצדדים לעסקה היו צריכים לקבל על מנת שיוכלו להשלימה, לאחר שניתן כבר אישור הממונה על התחרות, ותוך שחברת הדירוג מידרוג הודיעה כי לא תחול ירידה בדירוג האג"ח של בית ההשקעות הנרכש - דבר שמביא לכך שאין תורך בקבלת אישור מחזיקי האג"ח לעסקה.

היקף העסקה הינו 275 מיליון שקל, כשחלק ממנו נקבע כי עד סוף חודש מאי הקרוב עסקי הפנסיה החדשה של הלמן אלדובי יימכרו למיטב דש, עבור 45 מיליון שקל. כלומר, עלות הרכישה עבור הפניקס של נכסי גמל והשתלמות ושתי קרנות פנסיה ותיקות וקופה מרכזית לקצבה, שיישארו בידיה, תעמוד על סך של 230 מיליון שקל בניכוי ההכנסה ממיטב דש.

השלמת העסקה ביום ראשון, שתביא להקטנת השחקנים העצמאיים בשוק הפנסיה החדשה ל-8, תלויה עוד בקבלה הצפויה של אישורי הצדדים בדבר נכונות מצגים ושל תעודת המיזוג מרשם החברות. כשזה יקרה הלמן אלדובי תהפוך לחברה פרטית

מבחינת בעלי השליטה בהלמן אלדובי, ובראשם המייסדים אורי אלדובי שמכהן כיו"ר בית ההשקעות, ורוני הלמן, מדובר על סיומה של דרך עצמאית ארוכה שכללה מיזוג עם הדס ארזים והצטרפות לבורסה דרך מיזוג עם השלד של סוהו נדל"ן במחצית 2017. לדברי אלדובי, "העסקה שהושלמה היום ותכנס לתוקפה בשבוע הבא משקפת להלמן -אלדובי שווי של 275 מיליון שקל, כמעט מכפול משוויו כשהפך לציבורי". עוד הוא מסר כי "אנחנו מסיימים תקופה ארוכה בעצב, אבל גם בסיפוק ובגאווה גדולה על שורה של מהלכים שהובלנו. בכלל זה הקמת קרן הפנסיה הפרטית הראשונה בישראל, התחרות הצרכנית שחוללנו עם פנסיית ברירת המחדל, תחום ההשקעות האלטרנטיביות המתקדמות ועוד".

המכירה של בית ההשקעות שבניהולו של רמי דרור לוותה במאבקים בין בעלי מניות מיעוט ובעלי מניות שליטה בבית ההשקעות. בין הנהנים מהשלמת העסקה נמצא גם בית ההשקעות אי.בי.אי שמחזיק בכשליש ממניות הלמן אלדובי, אותן קיבל כשמיזג את פעילות הגמל וההשתלמות שלו לזו של הלמן אלדובי.

על רקע זה אי.בי.אי הודיע היום כי בכוונתו "לנצל הפסדים לצורכי מס שלא חושבו בגינם מיסים נדחים כך שסך הרווח לאחר מסים מהעסקה כאמור צפוי לעמוד על כ-38 מיליון שקל". ככל שזה יקרה כמתוכנן הרי שיהיה מדובר בתוספת רווח נאה לאי.בי.אי, שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 רשם רווח נקי של כ-49 מיליון שקל, לאחר שבכל 2019 רשם רווח נקי של כ-66 מיליון שקל.

מבחינת הפניקס שבניהול אייל בן סימון מדובר על מימשו התוכנית האסטרטגית, שכוללת גידול בנכסים המנוהלים על ידי החברה, בדגש על תחומים בהם אין ריתוקי הון גבוהים במיוחד. במסגרת זו הפניקס, שבשליטת קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, צפויה להמשיך ולהתחרות על רכישת פעילויות נוספות.