לרוכשת של מייהריטג' יש היסטוריה של מכירה למדינות שמפרות זכויות אדם

קרן ההשקעות פרנסיסקו פרטנרס עמדה במוקד תחקיר ארוך של "בלומברג" בחודש שעבר • לפי התחקיר, שורת חברות בבעלות הקרן מכרו כלים לצנזורה ומעקב למדינות עם רקורד בעייתי של זכויות אדם • האסטרטגיה העסקית של הקרן היא לרכוש חברות בעלות טכנולוגיה טובה וניהול גרוע

ערן גורב, מנהל פעילות פרנסיסקו פרטנרס  בישראל / צילום: תמר מצפי
ערן גורב, מנהל פעילות פרנסיסקו פרטנרס בישראל / צילום: תמר מצפי

חברת מייהריטג' הודיעה היום (ד') על רכישתה על ידי קרן ההשקעות פרנסיסקו פרטנרס בסכום המוערך ב600-700 מיליון דולר. פעילות הקרן בישראל מנוהלת על ידי ערן גורב, שיצטרף לדירקטוריון מייהריטג' בעקבות הרכישה. גורב שימש בעבר בתפקיד מנכ"ל חברת אלווריון הישראלית שמספקת פתרונות תקשורת.

הרוכשת פרנסיסקו פרטנרס, קרן השקעות גדולה הפועלת מסן פרנסיסקו ומשקיעה בחברות טכנולוגיה, כיכבה רק בחודש שעבר בתחקיר חריף של אתר "בלומברג". התחקיר האשים את הקרן בהיסטוריה של מכירת כלים רגישים למדינות עם רקורד בעייתי של זכויות אדם דרך שורת חברות שהשתלטה עליהן.

דוגמה אחת שהופיעה בכתבה היא של חברת Sandvine הקנדית, שנרכשה על ידי הקרן ב-2017. החברה הקנדית מפתחת כלים לניהול רשת שיכולים לשמש לצנזורה ומעקב. לאחר רכישת החברה על ידי פרנסיסקו פרטנרס, הקרן החליפה את ההנהלה כולה והחלה למכור את הכלים לממשלות עם רקורד בעייתי של זכויות אדם, משהו שהבעלים הקודם של החברה נמנעו מלעשות קודם לכן. תחקיר "בלומברג" מצא כי החברה ביצעה עסקאות בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר בשנים 2018-2020 עם ממשלות כמו קניה, מצרים, אריתריאה, טורקיה, איחוד האמירויות וכוויית.

הכלים של Sandvine שימשו, לפי "בלומברג", גם את נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו לחסום חלקית את הגישה לאינטרנט בזמן הפגנות המחאה ההמוניות במדינה. לאחר הפרסום, החברה ביטלה את ההסכם עם בלארוס. דובר פרנסיסקו פרטנרס טען בתגובה כי החברה שבבעלותו מחויבת לפעילות אתית.

גם חברות אחרות הקשורות לפרנסיסקו פרטנרס התגלו כשנויות במחלוקת. ביניהן למשל חברת Blue Coat Systems, שהטכנולוגיה שלה יכולה לשמש להגנה אך גם למעקב אחרי תעבורת הרשת. בעבר פורסם כי נשיא סוריה בשאר אסד השתמש בטכנולוגיה שלה לחסום גישה לאינטרנט ולעקוב אחרי מתנגדי שלטון ב-2011.

השקיעה גם ב-NSO

חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO הייתה בעבר גם היא בבעלות של פרנסיסקו פרטנרס. במקרה של NSO הקרן רכשה ב-2014 את השליטה לפי שווי חברה של 170 מיליון דולר. אולם ב-2019 המייסדים של NSO, שלו חוליו ועמרי לביא, קנו בחזרה את השליטה בחברה לפי שווי של מיליארד דולר בסוג של אקזיט הפוך.

לפי דוחות של ארגוני זכויות אדם כמו אמנסטי אינטרנשיונל וסיטיזן לאב של אוניברסיטת טורנטו, התוכנה של NSO פגסוס שימשה למעקב אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם במדינות כמו מקסיקו, איחוד האמירויות וסעודיה מאז 2016.

לפי "בלומברג", בתוך שבועות מהרכישה של NSO, בפרנסיסקו פרטנרס החלו לשלוט בכל אספקט של החברה ולאשר כל עסקה. עובד לשעבר של NSO שנותר אנונימי אמר בתחקיר כי פרנסיסקו פרטנרס יכלה לעשות יותר כדי למנוע שימוש בכלי החברה להפרת זכויות אדם.

ג'ונתון פני, עמית מחקר בסיטיזן לאב, אמר ל"בלומברג" כי "רבות מהפרות זכויות האדם הקשורות בטכנולוגיות אלו לא היו יכולות להיות אפשריות בלי קרן ההשקעות העשירה במשאבים והון פרנסיסקו פרטנרס".

ב-2019 פרנסיסקו פרטנרס הצהירה כי האסטרטגיה העסקית שלה היא לזהות ולשפץ חברות עם ניהול גרוע וטכנולוגיה טובה, כך שהיא תוכל "לקנות בלבול בהנחה ולמכור בפרמיה בהירות". הקרן נוסדה ב-1999 ומאז גייסה 24 מיליארד דולר והשקיעה ביותר מ-275 חברות טכנולוגיה, לפי הדיווח של "בלומברג". כעת נוספה לרשימה כאמור גם מייהריטג'.