אני רק שאלה: איך לבחור תחום מקצועי שיעשה אותי מאושרת?

אני מתלבטת בין כמה תחומי לימוד באוניברסיטה. האם יש מקצועות שגורמים לעובדים להיות מאושרים יותר? • טור ייעוץ

איך לבחור תחום מקצועי שיעשה אותי מאושר? / צילום: Shutterstock
איך לבחור תחום מקצועי שיעשה אותי מאושר? / צילום: Shutterstock

אני מתלבטת בין כמה תחומי לימוד באוניברסיטה. האם יש מקצועות שגורמים לעובדים להיות מאושרים יותר?
רוית

רוית יקרה,

לשאלה שאת מעלה מחפשים תשובות יותר ויותר אנשים, שמעלים דילמות סביב הצורך למצוא איזון בין הקריירה והחיים, בין הגשמה עצמית לבין הצורך בהכנסה בטוחה ונוחה.

מחקר על 27,000 משתתפים בארה"ב גילה כי בכל זאת יש בעלי מקצועות מסוימים שמדווחים על רמת אושר גבוהה יותר, ובהם אנשי דת, פיזיותרפיסט/ית וכבאים, ואחריהם באים אנשי חינוך, אמנות, סופרים ופסיכולוגים. המכנה המשותף למקצועות אלה שהם מאפשרים לטפל במישהו אחר, ללמוד אותו או להגן עליו, בקיצור, מקצועות שבהם יש אקט של נתינה לאחר. הנתינה מעניקה לעובד לתחושה של משמעות, והבנה שמה שהוא/היא עושים משאיר חותם ותורם למישהו אחר, לחברה או לסביבה.

ממצא זה משתלב עם עבודות שמראות את הקשר החיובי בין התנדבות לבין תחושת אושר. בנוסף, לפחות לחלק ממקצועות אלו נדרשת לעיתים מידה של יצירתיות, ויש רמות שונות של אוטונומיה.

מנגד, המקצועות הכי פחות מאושרים התגלו כמתקיני גגות, מלצרים, מוזגים ושליחים. עובדים בעבודת כפיים (אך לא בנאים), כזו שדורשת שעות של עמידה על הרגליים או עבודה שחוזרת על עצמה היא קשה פיזית, עלולה לשעמם ולא תמיד מתגמלת כלכלית.

אז מהם הצעדים למציאת המקצוע הנכון עבורך?
● התנסי בכמה שיותר דברים, רכשי ניסיון וידע.

● מתוך כל ההתנסויות, זהי מה את עושה טוב במיוחד, היכן את מממשת את חוזקותייך הייחודיות.

● מצאי בעיה או צורך חברתי משמעותי שתוכלי לקחת חלק בפתרונם.

בהמשך תוכלי לשלב במקצוע תחום שמסקרן אותך ולעצב לעצמך את תחומי העיסוק בכל פעם מחדש, שכן חיי הקריירה שלך, שצפויים להיות לפחות 45 שנה, יזמנו לך אינסוף הזדמנויות לכך.

פרופסור אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק הפרו-חברתי והיזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. הוא כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeasternבבוסטון. yanashechterman.com