MyHeritage | פיצ'ר

מייהריטג' נמכרת לפי שווי של 600 מיליון דולר, וזה הכל חוץ מסיפור שגרתי על אקזיט

המשקיעים האייקונים שהאמינו למרות הכל, העובדים שייפגשו עם עשרות מיליוני דולרים, אתגרי הפרטיות ועבודת השורשים שהתחילה את הכל • הסיפור המלא על האקזיט הייחודי של מייהריטג'

חברת MyHeritage (מייהריטג') הודיעה השבוע על מכירת השליטה בחברה (מעל 50%) לקרן פרנסיסקו פרטנרס האמריקאית. הסכום לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שהעסקה תבוצע על פי שווי חברה של כ-600 מיליון דולר למייהריטג', אולי קצת יותר.
עסקת הרכישה של החברה היא ייחודית, כמעט כמו סיפור חייה של מייהריטג', מדובר באקזיט שמגיע כ-18 שנה לאחר הקמת החברה, במסגרתו המשקיעים הגדולים - כולל הקרנות בסמר, אינדקס ואקסל - ימכרו את כל אחזקותיהם וגם העובדים יוכלו לממש מניות. בעלי מניות אחרים כמו המשקיעים גיגי לוי-וייס ויובל רכבי יישארו בחברה, אך ככל הנראה ימכרו חלק מהאחזקות.

יובל רכבי. הזרים כסף למיי הריטג' / צילום: אלירן אביטל
 יובל רכבי. הזרים כסף למיי הריטג' / צילום: אלירן אביטל

גורם הקשור לעסקה אמר לגלובס, כי אחד המניעים מאחוריה היה רצון של משקיעים להיפגש עם הכסף, שנים אחרי שקנו את המניות. "מדובר פה על חברה עם ותק של 18 שנה, וחלק מהשחקנים רצו כבר להגיע למזומן - מכל מיני סיבות. לכל אחד היה אינטרס שונה", הוא אמר.

כאמור, על המרוויחים הגדולים נמנים גם 500 עובדיה (בישראל, ארה"ב ואירופה) שיוכלו לממש אופציות. על פי הערכות, העובדים מחזיקים כשליש ממניות החברה.

המשקיעים: הזיהוי הראשוני של רייז ורכבי

מייהריטג' הוקמה ב-2003 כרשת חברתית לבניית אילנות יוחסין, על ידי מהנדס התוכנה גלעד יפת, על בסיס פרויקט האילן המשפחתי שלו עצמו. החברה החלה לפעול כ"בוטסטראפ" (סטארט-אפ ללא מימון חיצוני) מביתו של המייסד במושב בני עטרות, ובראיונות קודמים אמר יפת כי הסתייג מלגייס כסף מקרנות מאחר שפחד לאבד שליטה בחברה. כדי לחסוך בעלויות הוא אף ניסה לעשות מיקור חוץ של החברה להודו.

גלעד יפת מנכ"ל ומייסד MyHeritage / צילום: MyHeritage
 גלעד יפת מנכ"ל ומייסד MyHeritage / צילום: MyHeritage

בסופו של דבר נאלץ יפת ב-2005 לגייס מימון חיצוני ראשוני. במספר ראיונות שנתן בעבר הוא סיפר על מספר רב של סירובים שקיבל, למשל ממשקיע-העל מייקל אייזנברג.

מייהריטג' היא חברה לא שגרתית, כבר אמרנו, וכך גם המשקיעים הראשונים שלה - יובל רכבי ואביב רייז. יובל רכבי הוא ממייסדי קבוצת BRM יחד עם האחים אלי וניר ברקת שחתומה על השקעות רבות, הדרמטית והמוכרת בהן היא צ'ק פוינט. בתחילת שנות ה-90 הגיעו מייסדי צ'ק פוינט ל-BRM שרכשה 50% ממניות הסטארט-אפ הצעיר תמורת 150 אלף דולר בלבד. צ'ק פוינט הונפקה ביוני 1996 וההשקעה הניבה ל-BRM כ-400 מיליון דולר. ב-2010 השתלטה קבוצת BRM על בית ההשקעות דש, שמוזג מאוחר יותר עם מיטב.

אביב רייז היה בצעירותו כדורגלן במחלקת הנוער של מכבי ת"א. יורוטראסט שהקים וניהל הייתה בשנות ה-90 חברת המט"ח הגדולה בארץ, ובמקביל הוא השקיע לאורך השנים בסטארט-אפים. ההצלחה הגדולה שלו הייתה ההשקעה באמפייר אונליין, חברת שיווק ההימורים המקוונים שהקים נועם לניר. לפי פרסומים, רייז, שהשקיע כ-2 מיליון דולר ב-1999, זכה להחזר גבוה לאחר שהחברה הונפקה בלונדון באמצע 2005 לפי שווי של מיליארד דולר.

רייז אביב / צילום: קובי קנטור
 רייז אביב / צילום: קובי קנטור

רכבי ורייז היו הראשונים להזרים כסף למייהריטג' שבסך הכל גייסה 49 מיליון דולר לאורך השנים, הגיוס אחרון שבהם ב-2012, אז הוערך שווי החברה ב-175 מיליון דולר.

המהפך: מעצים משפחתיים לאיסוף דאטה גנטי

איך הפכה החברה מכזאת שעוסקת באילנות יוחסין למי שעוסקת באיסוף דאטה גנטי? מייהריטג' הוקמה שנים ספורות אחרי מיפוי הגנום הראשון. שאיפתה הייתה להיות המובילה בעולם מיצירת עצים משפחתיים וחקר ההיסטוריה והקשרים בין בני האדם - תחום הקרוי גנאולוגיה. ואכן, היא נחשבת לבעלת המידע הרב בתחום, עם 13 מיליון מסמכים היסטוריים.

 
  

בשנים שלאחר הקמתה היא התמחתה בעיקר ביצירת עצי משפחה "רגילים", ללא גנטיקה, אך כן השתמשה בתוכנות לזיהוי פנים כדי להציע דמיון בין משפחות שונות.
בתקופה הזו השיקה החברה פרויקטים ששילבו בין תרומה לקהילה, איסוף מידע, מחקר ויח"צ. כך למשל, הציעה בחינם שירותי מיפוי גנטי ליוצאי תימן, בתקווה לאתר קרובים אבודים. ואכן, היא הצליחה לאחד לפחות משפחה אחת אחרי 50 שנה של הפרדה. לאחר מכן השיקה פרויקטים דומים גם לאיחוד משפחות שהופרדו במהלך חציית הגבול ממקסיקו לארה"ב, ועסקה גם במיפוי של קהילות מבודדות בסכנת הכחדה וקהילות יהודיות שכמעט ונמחקו בשואה.

ב-2016, כאשר המחירים של בדיקות גנטיות ירדו משמעותית, השיקה מייהריטג' בדיקה גנטית שנועדה לאתר קרובים לא ידועים. זו הייתה הנקודה על ציר הזמן שבה החברה הפכה מרשת חברתית לכזו שמפלסת את דרכה בתחום הדאטה הגנטי.

בכל מקרה, באותה תקופה החברה החלה לקבל ממשתמשים דגימות דנ"א וסיפקה להם מידע על שיוכם האתני, על מיקומם באילנות יוחסין, ואף אפשרה לגלות על גבי מפה קרובי משפחה אפשריים. הדגימות נשלחו לארה"ב וזאת משום שסוג שירותים זה אינו חוקי בישראל. משתמשים ששילמו אקסטרה, יכלו לקבל גם מידע על מחלות גנטיות.
ב-2019 היא אף רכשה שתי חברות בתחום: SNPedia, שמשמשת כמעין אנציקלופדיית גנים; ואת River Road Bio, שמציעה להצליב בין מידע גנטי של המשתמשים של מייהריטג' לבין המידע האנציקלופדי על אותם גנים השמור ב-SNPedia.

נכון ל-2019, על פי העמותה הבינלאומית לגנאולוגיה, מכרה החברה כ-2.5 מיליון בדיקות גנטיות, מספר שהפך אותה לאחת מחברות הבדיקות הגנטיות הגדולות בעולם. בשנת הקורונה נכנסה החברה גם לפעילות בתחום הבדיקות לגילוי הנגיף.

הרוכשת: התחקיר החריף של "בלומברג"

הרוכשת של מייהריטג' היא קרן ההשקעות הפרטית פרנסיסקו פרטנרס, קרן ותיקה מסן פרנסיסקו, שנחשבת למי שמבצעת מהלכי השבחה אגרסיביים בחברות שרכשה, כדי להעלות שווי לקראת מכירה עתידית מהירה. לקרן יש היסטוריה ארוכה של רכישות בישראל. הפעילות שלה בישראל מנוהלת על ידי ערן גורב, לשעבר מנכ"ל אלווריון ומנכ"ל ונשיא נייס. ב-2006 רכשה הקרן את אקס ליבריס הישראלית, שפיתחה תוכנות לחיפוש מידע בספריות באקדמיה, תמורת 62 מיליון דולר. שנתיים לאחר מכן החברה נמכרה בסכום של 170 מיליון דולר. ב-2008, הקרן הובילה את דמאטק, שעסקה בפיתוח טכנולוגיה למעקב אחרי אסירים משוחררים על תנאי וקשישים, תמורת 76 מיליון דולר.

פחות משנתיים אחר כך החברה נמכרה שוב ב-230 מיליון דולר. סיבוב נוסף של פרנסיסקו בארץ היה עם קליקסופטוור, שפיתחה מערכות לניהול לוגיסטי של מערכי שירות לקוחות. פרנסיסקו מכרה אותה תמורת 1.35 מיליארד דולר- סכום גבוה פי שלושה מזה ששילמה עבורה ארבע שנים קודם לכן. ב-2019 הייתה קרן ההשקעות אחת הרוכשות של LiveU, שפיתחה פלטפורמת וידיאו לשידורים חיים.

פרנסיסקו פרטנרס "כיכבה" בחודש שעבר בתחקיר חריף של רשת בלומברג, שטען כי שורת חברות בבעלותה מכרו כלים רגישים למעקב וצנזורה למדינות עם רקורד בעייתי של זכויות אדם. לפי התחקיר, הקרן רכשה את חברת Sandvine הקנדית ב-2017 ולאחר הרכישה החברה החלה למכור כלים רגישים למדינות כמו אריתראה, מצרים וכווית.

פרנסיסקו גם רכשה באת השליטה בחברת הסייבר ההתקפי הישראלית השנויה במחלוקת NSO ב-2014, לפי שווי של 170 מיליון דולר. לפי התחקיר, מהר מאוד השתלטה הקרן על כל תחום ב-NSO, בטרם מכרה אותה חזרה למייסדים ב-2019, לפי שווי של מיליארד דולר.

התחקיר טען כי האסטרטגיה של פרנסיסקו פרטנרס היא לזהות ולשפץ חברות עם טכנולוגיה טובה וניהול פחות טוב, וציטט הצהרה של הקרן כי מטרתה היא "לקנות בלבול בהנחה ולמכור בפרמיה בהירות". גורם הקשור בעסקה טען, כי במקרה הזה הקרן "השקיעה בצוות הקיים ולא מתכננת להביא אנשים חדשים. הקרן תזרים מזומנים כדי לבצע רכישות ותיתן לחברה שקט תעשייתי".

לגבי סכום הרכישה של מייהריטג', ניתן ללמוד כי קיימת קורלציה בין הערכות השווי של חברות אחרות בתחום שנמכרו לאחרונה לבין כמות הדוגמיות הגנטיות שהן מחזיקות - AncestryDNA, עם 18 מיליון דגימות, הוערכה ב-4.7 מיליארד דולר - המבטאים כ-260 מיליון דולר למיליון דוגמיות דנ"א; חברת 23andMe, עם 14 מיליון דגימות: הוערכה ב-3.5 מיליארד - מבטאים כ-250 מיליון דולר למיליון דגימות; ואילו מייהריטג', עם 2 מיליון דגימות "בלבד", הוערכה בכחצי מיליארד דולר, שמבטאים 250 מיליון דולר למיליון דגימות DNA.

הרגע שבו הבינו במייהריטג' איפה נמצא הכסף | גלי וינרב

ב-2016, כאשר המחירים של בדיקות גנטיות ירדו באופן משמעותי, השיקה מייהריטג' בדיקה גנטית שהמטרה שלה הייתה איתור קרובים לא ידועים. במאי 2019 היא השיקה בדיקה שנועדה ספציפית לספק לצרכנים שלה מידע רפואי, ולא מידע על קשרי משפחה.
זה היה הרגע שהכין את החברה לתקופת הקורונה - מעבדת הקורונה של החברה בישראל הוקמה בהשקעה של כ-10 מיליון דולר, מחציתם של מייהריטג' ומחציתם של BGI הסינית.

אולם, בדיקות הקורונה הם עסק שהוא יחסית במרווח נמוך - ולא נראה כי זו הסיבה שבגללה נרכשה החברה, אלא לשם המידע הגנאולוגי (עצי המשפחה) והרפואי. גורם המכיר את החברה אומר לגלובס, כי "הרעיון היה שהחיבור בין מאגר המידע המטורף שיש לחברה לבין המידע הגנטי, יקפיץ אותה, ואת העולם, רמה אחת קדימה בתחום של מיפוי ואבחון של מחלות גנטיות".

מכאן והלאה הקושי העיקרי בתחום הוא לשווק את הבדיקות הגנטיות. שוק הבדיקות הגנטיות נחלק לכמה פלחים, וקיים הבדל בין ריצוף גנומי ברמה רפואית שנועד לצרכי פנאי (סקרנות של אנשים לגבי הגנטיקה שלהם) לבין שימוש למחקר רפואי.

מי שסללה את הדרך למייהריטג' היא 23andMe. במסגרת דין ודברים הארוך בין 23andMe לבין ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, אסרה בשלב מסוים ה-FDA על שיווק הבדיקות לצרכנים משום שהן נחשבו למכשיר רפואי - אולם בהמשך העניקה את האישור אם תתווסף אזהרה שלא מדובר בבדיקה רפואית. ב-2018 חתמה החברה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת התרופות גלקסו סמית'קלייו, שקיבלה גישה למידע שאספה החברה, והשקיעה בה 300 מיליון דולר.

"אני חושב שגם מייהריטג' ראו את ההבדל בין ההכנסות האפשריות בשוק עצי השורשים לעומת הבוננזה האפשרית בשוק הגנטי, והחליטו שזה המקום לפעול", אומר גורם המכיר את החברה לגלובס. "אבל היה להם קשה לממש את מלוא ההזדמנות בעצמם. קשה מאוד לחדור את העולם הרגולטורי הרפואי. אני מעריך שהם הבינו שאם לא יחברו כרגע לגורמים הנכונים, הם עלולים לאבד את ההזדמנות הזו - ולכן הם החליטו ללכת על עסקת המכירה".

MyHeritage

הוקמה ב-2003 על ידי גלעד יפת כרשת חברתית שמאפשרת לבנות אילנות יוחסין • ב-2016 השיקה בדיקת דנ"א ביתית לאיתור קרובי משפחה • היא צברה מאגר מידע של 13 מיליארד רשומות היסטוריות • מטה החברה ממוקם באור יהודה, היא מעסיקה כ-500 עובדים בישראל בארה"ב ובאירופה • מחזור המכירות השנתי עומד על כ-200 מיליון דולר