פריגו נפרדת מהפעילות בישראל: מה יעלה בגורל 850 עובדיה בארץ והאם המניה תמשיך להיסחר בת"א?

החברה מוכרת פעילות תרופות מרשם ב-1.55 מיליארד דולר - כוללת המפעל בירוחם שבו מועסקים 850 עובדים • הכנסות פריגו ב-2020 הסתכמו ב-5.1 מיליארד דולר, צמיחה של 4.7% ביחס ל-2019 ובדומה לתחזיות השוק

מורי קסלר מנכל פריגו / צילום: רויטרס
מורי קסלר מנכל פריגו / צילום: רויטרס

כשנתיים חלפו מאז שחברת פריגו הודיעה על כוונתה לצאת מתחום תרופות המרשם, וסוף סוף נמצאה רוכשת לפעילות. החברה דיווחה היום כי חתמה על חוזה עם חברת ההשקעות בתחום התרופות Altaris Capital Partners מניו יורק, שתרכוש את פעילות זו בתמורה ל-1.55 מיליארד דולר. העסקה תושלם ברבעון השלישי. בעבר, ההערכות היו שפריגו תוכל למכור את הפעילות במחירים גבוהים יותר, של 2-2.5 מיליארד דולר.

פעילות ייצור התרופות הגנריות שנמכרות במרשם רופא (Rx) מתבצעת בחלקה בישראל, וב-2019 אף נחתם הסכם שכלל הבטחה שהמפעל בירוחם - שבו מועסקים 600 עובדים מתוך 850 העובדים בפעילות הנמכרת - לא יועתק מהמקום במשך חמש שנים. על פי ההערכות גם ההנהלה תישאר. פריגו נכנסה לפעילות בישראל בשנת 2005 כשרכשה את החברה המקומית אגיס ממורי ארקין לפי שווי של מעל 800 מיליון דולר. ב-2017 היא מכרה חלק מהפעילות - חברת כימאגיס - לקרן השקעות, תמורת כ-130 מיליון דולר, והמכירה הנוכחית "מחסלת" למעשה את כל עסקי פריגו בארץ.

כעת נותרת השאלה האם יציאת פריגו מישראל מסמלת גם מחיקה של המניה שלה מהבורסה בת"א שאליה הצטרפה אחרי רכישת אגיס. פריגו נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי של 5.5 מיליארד דולר.

מנכ"ל החברה, מורי קסלר, מוביל בשנתיים האחרונות אסטרטגיה למיקוד החברה בתחום ה-Self Care ופחות תחום הבריאות, בין היתר במטרה לנצל את הניסיון הרב של החברה בתחומים אלה ולקבל מכפילים גבוהים יותר, בדומה לחברות צרכניות. קסלר אמר, כי "המכירה של עסקי ה-Rx היא בעלת ההשפעה הגדול ביותר בתוכנית הטרנספורמציה של פריגו.

העסקה הזאת מבססת את פריגו כחברה גלובלית הממוקדת במוצרי צריכה לטיפול-עצמי עם יסודות מובילים בתעשייה. פריגו תהיה בעלת פורטפוליו ממוקד עם מעל 4 מיליארד דולר ארה"ב בהכנסות, בפעילות המתרכזת במגמות ההולכות וגדלות בניהול הבריאות האישי ורווחת הפרט. עסקה זו מאפשרת לחברה גמישות פיננסית ויכולות חיזוי מוגברות. לאחר השלמת העסקה, לפריגו יהיו מעל 2 מיליארד דולר ארה"ב במזומן הזמינים לקדם את אסטרטגיית החברה באמצעות מיזוגים ורכישות נבונים וזהירים המבטיחים זרם הכנסות צומח. זהו יום מרגש עבור פריגו".

במקביל, פריגו פרסמה את הדוחות הכספיים. ההכנסות ב-2020 הסתכמו ב-5.1 מיליארד דולר, צמיחה של 4.7% ביחס ל-2019 ובדומה לתחזיות השוק. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), החברה עברה להפסד שנתי של 163 מיליון דולר לעומת רווח של 146 מיליון דולר ב-2019, ובנטרול סעיפים חשבונאיים שונים נרשם רווח נקי של 552 מיליון דולר שהם 4.02 דולרים למניה, מעט נמוך מתחזיות האנליסטים.

במקביל עדכנה החברה, כי המנכ"ל קסלר האריך את החוזה שלו בשלוש שנים והוא מסר כי "בשלב זה כל החלקים המסחריים בטרנספורמציה של פריגו נמצאים במקומם ופריגו נמצאת בעמדה ליצירת ערך משמעותי. זו הסיבה שהסכמתי לבקשת הדירקטוריון להאריך את החוזה שלי בשלוש שנים - להשלים את הטרנספורמציה של פריגו. אני נרגש בנוגע למה שהשגנו עד כה, ואף יותר מכך, נרגש ממה שנשיג בהמשך".

עורכי הדין הישראלים שייצגו את אלטריס הם ברי לבנפלד, דוד רונס, בן סנדלר ואופיר לוי ממשרד יגאל ארנון ושות'.