מי יוביל את הקמת מפעל החיסונים בישראל? הקרב בין משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה

משרד רה"מ קבע כי הקמת מפעל של פייזר או מודרנה תיעשה תחת אחריותו, ואילו משרד הכלכלה טוען כי כבר הכינו את ראש רשות ההשקעות למשימה • האם הם יגיעו להכרעה לפני הביקור של מנכ"ל פייזר?

עמיר פרץ ובנימין נתניהו / צילום: דוברות הכנסת, אלכס קומולויסקי - "ידיעות אחרונות"
עמיר פרץ ובנימין נתניהו / צילום: דוברות הכנסת, אלכס קומולויסקי - "ידיעות אחרונות"

מי יוביל את הקמת מפעל החיסונים בישראל? על התשובה מתנהלים מאבקי כוחות בין משרד הכלכלה למשרד ראש הממשלה. בעוד שבמשרדו של בנימין נתניהו טוענים כי צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל המשרד, צחי ברוורמן, החל להוביל את הנושא עם תחילת משבר הקורונה, במשרדו של השר עמיר פרץ דורשים לקבל את ההובלה מיד עם תחילת הקמת המפעל הלכה למעשה, כפי שמוקמים מפעלים בדרך כלל - באמצעות רשות ההשקעות שבמשרד.

נתניהו אף צייץ כבר לפני שבועיים בחשבון הטוויטר שלו כי "בשבועות האחרונים אני משוחח עם ראשי פייזר ומודרנה, במטרה להקים בישראל מפעל חיסונים. מפעל חיסונים כחול-לבן יספק פרנסה לאלפי משפחות ויהפוך את ישראל למרכז עולמי לייצור, פיתוח והפצת חיסונים למדינות האזור". מאז נדמה כי לא חלה כל התפתחות לקראת הקמת המפעל המיוחל, בזמן שבמשרד ראש הממשלה גורסים כי הם יובילו את המהלך, בעוד שבמשרד הכלכלה טוענים כי "ההליך, כמו תמיד, צריך להתחיל אצלנו".

הוויכוח שאינו נגמר

תחילת הוויכוח לפני כשבועיים בישיבת הממשלה, שבה הודיע נתניהו על כוונתו להוביל להקמת מפעל של אחת מהחברות, פייזר או מודרנה, בארץ. פרץ דרש כי הקמת המפעל תיעשה באחריות ובהובלת משרדו, כפי שנעשה במקרים של הקמת מפעלים שבשגרה. בישיבה התפתחו חילופי דברים בין השניים, ונתניהו הודיע כי הקמת המפעלים תיעשה בהובלת המל"ל ובאחריותו, ואילו משרד הכלכלה ייקח חלק.

פרץ טען כי ראש המל"ל כבר אחראי על הקורונה, הסכמי השלום והמצב באיראן, ולכן "אין לו זמן לנשום", ואילו במשרד הכלכלה "יודעים לטפל בזה". נתניהו ביקש "עבודה משותפת, בהובלת המל"ל", אך פרץ התעקש. מאז אותה ישיבה לא נקבע מי אכן יוביל את הנושא. בעוד שבמשרד ראש הממשלה טוענים שהקמת המפעלים תיעשה באחריותם, במשרד הכלכלה כבר נערכים לקחת את ההובלה, וראש רשות ההשקעות כבר עודכן.

לעומת זאת, גורם בכיר בצוות העוסק בהקמת מפעל החיסונים במשרד ראש הממשלה אמר בשיחה עם גלובס כי לא מתקיים כל עימות כזה מול שר הכלכלה. יותר מכך, אומר הגורם, פרץ עצמו ביקש לאחר אותה ישיבה שראש רשות ההשקעות יהיה חבר בצוות היושב במשרד ראש הממשלה ומתכלל את האירוע.

הגורם ציין כי משרד הכלכלה לא יכול להוביל את הקמת המפעל, מאחר שיש למהלך משמעויות מדיניות, והוא כולל שיתופי פעולה חוצי מדינות. לכן, טבעי שמשרד ראש הממשלה יהיה אמון על התהליך, ומשרד הכלכלה - שותף.

למרות הדברים  הללו, במשרד הכלכלה חזרו ואמרו היום כי "משרד ראש הממשלה יכול לתכלל עבודה מול המדינות, אבל את הקמת המפעל הלכה למעשה יעשה מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה כפי שנקבע בחוק. נקודה".

הצורך הגובר בחיסונים

נתניהו הורה על תחילת עבודה לקראת הקמה אפשרית של מפעל כזה בארץ כבר עם פרוץ המגפה. ראש הממשלה הנחה אז את אגף הכלכלה במשרד האוצר לפעול, והוקם צוות בין משרדי של כ-50 משתתפים. הצוות צפוי להעביר את מסקנותיו לנתניהו לפני הגעתו של מנכ"ל פייזר אלברט בורלא לארץ, ב-8 במרץ (תחילת השבוע הבא). עוד נודע כי לא מדובר בהקמת מפעל ייעודי לייצור חיסוני קורונה, אלא לייצור חיסונים בכלל.

אלברט בורלא, פייזר. יגיע לארץ בשבוע הבא / צילום: Reuters, TOM BRENNER
 אלברט בורלא, פייזר. יגיע לארץ בשבוע הבא / צילום: Reuters, TOM BRENNER

בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום שני השבוע אמר נתניהו כי הוא רואה חשיבות גדולה בהקמת המפעלים בארץ, וכי בכוונתו לדון בנושא עם שני המנהיגים האירופאים שצפויים לנחות בישראל השבוע.

נתניהו אמר בישיבה כי לישראל יגיעו "קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, וראש ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן. הם מגיעים לכאן כדי ללמוד ולהתרשם ממבצע החיסונים הענק שלנו. אנחנו גם נדון יחד בתאגיד בינלאומי לייצור חיסונים. בכל מקרה, אנחנו כבר דנים בנושא הזה עם חברת פייזר, במיוחד על מרכיב המחקר והפיתוח".

באותה ישיבה, וגם בבליץ הראיונות שקיים בימים האחרונים, אמר נתניהו כי יהיה צורך בעשרות מיליוני חיסונים נוספים. "רשמנו בדרכון הירוק תוקף של חצי שנה, ואולי זה יהיה שנה, אנחנו מקווים שיותר. אנחנו צריכים להיערך לתרחיש הגרוע, שנצטרך לחסן כל חצי שנה 9 מיליון אזרחים בשני חיסונים, שזה 18 מיליון חיסונים בחצי שנה, ו-36 מיליון חיסונים רק בשנה הקרובה. אם לא נעשה זאת, ויפוג תוקף החיסון, הכול יחזור מחדש - תחלואה, מוות וסגרים".

לכן, הוסיף נתניהו, הקמת המפעלים היא "משימה מאוד חשובה שתהפוך את ישראל למעצמת חיסונים עצמאית, שיכולה לייצר חיסונים לעצמה וגם לאחרים".

במשרד הכלכלה אמרו השבוע כי למשרד ראש הממשלה אין את היכולת לנצח במאבק הסמכויות הזה, שכן החוק מחייב שהתהליך להקמת המפעלים יעבור דרך רשות ההשקעות. "אני מברך על הקמת מפעלי ייצור של פייזר ומודרנה, אבל כמו כל הקמת מפעל בישראל, הוא חייב להיות באחריות רשות ההשקעות במשרד הכלכלה", אומר השר פרץ לגלובס. "לנו יש את כל הכלים וההון האנושי לטפל בצורה המיטבית בהקמת המפעלים".

עוד ציין פרץ כי ידרוש שהמפעלים יוקמו בפריפריה "על מנת לשמש מנוף לשדרוג איכות התעסוקה והיקף התעסוקה באזורי עדיפות לאומית. אני מאמין שבמידה ואכן המפעלים יוקמו, משרד הכלכלה הוא זה שיוביל את הקמתם".