תקנות התעופה החדשות: לאן נעלמו הצמידים האלקטרוניים?

הצמידים האלקטרוניים הובאו כרעיון לחלופה לנוסעים שיבקשו להעביר את הבידוד שלאחר הנחיתה בישראל בביתם במקום במלונית • בשבוע שעבר אף התקיים פיילוט בנושא • כעת חובת הבידוד במלוניות הוסרה, ועמה נעלמו - לפחות לעת עתה - גם הצמידים האלקטרוניים, שלא מופיעים בתקנות שאושרו אמש

ישראלים שחזרו מחו"ל עונדים צמיד אלקטרוני במסגרת הפיילוט החדש / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
ישראלים שחזרו מחו"ל עונדים צמיד אלקטרוני במסגרת הפיילוט החדש / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

תקנות התעופה החדשות שאושרו אמש ואשר נכנסו לתוקף היום (א') כוללות את ביטול חובת הבידוד במלוניות. מה שהן לא כוללות זה את הצמידים האלקטרוניים, אחרי הרעש שהיה סביבם כאמצעי שמשרד הבריאות ביקש להשתמש בו לטובת מעקב אחר המבודדים ואכיפת חובת הבידוד.

הצמידים האלקטרוניים הובאו כרעיון לחלופה לנוסעים שיבקשו להעביר את הבידוד שלאחר הנחיתה בישראל בביתם במקום במלונית. בשבוע שעבר אף התקיים פיילוט עם כ-50 נוסעים שהסכימו לקבל את ערכת המעקב, שמוכרת יותר מעולמות האסירים, ובתמורה לכך להשתחרר מחובת הבידוד במלוניות. 

כעת חובת הבידוד במלוניות הוסרה, ועמה נעלמו - לפחות לעת עתה - גם הצמידים האלקטרוניים, שלא מופיעים בתקנות שאושרו אמש. ההתייחסות בתקנות היא ש"חובת הבידוד במקום לבידוד מטעם המדינה צפויה להתבטל, ובמקומה תתבצע אכיפה מוגברת של משטרת ישראל בכל הנוגע לחוזרים מחו"ל ששוהים בבידוד ביתי".

עוד מצוין בתקנות החדשות כי "לצד זה מקודם במלוא המרץ מתווה לבידוד ביתי תחת פיקוח טכנולוגי, בשל הקשיים שבאכיפת בידוד ביתי בלי אמצעי זה". הצעה נוספת היא שחברות התעופה יעבירו למשרד הבריאות רשימת נוסעים לצורך חקירות אפידמיולוגיות לפי דרישת המשרד.

גם רעיון שהועלה להחתים את הנוסעים על "הסכמון", כלומר אפליקציה למעקב משטרתי, בשלב זה לא מיושם. 

נציין כי הקנס על הפרת חובת הבידוד הוא 5,000 שקל. 

במתווה התעופה שנידון בשבוע שעבר בישיבת הממשלה התבקשה הגברה של אכיפת הבידוד הביתית לאור נתונים עגומים שהציג משרד הבריאות, ולפיהם רבים מפרים את חובת הבידוד. הגברת האכיפה תיעשה דרך תגבור המשטרה עם כ-660 פקחים, כשדובר על כך שאכיפת הבידוד הביתית תגבל "עדיפות עליונה".

ובינתיים - הנוחתים היום בנתב"ג מופנים לבידוד ביתי ללא אמצעי למעקב ועם תחושת אמון, ממש כפי שהיה מצופה שיקרה במדינה מתוקנת, בה האזרחים היו מכבדים את קיום חובת הבידוד, לטובתם ולטובת הסביבה שלהם.

בתוך כך נזכיר כי כל הנוחתים בישראל מחויבים להציג בדיקת קורונה שנעשתה בטווח של עד 72 שעות לפני הטיסה לישראל. לאחר הנחיתה הנוסעים מבצעים בדיקת קורונה נוספת בנתב"ג. מחלימים ומחוסנים פטורים מחובת הבידוד.

שינוי נוסף שנכנס לתוקף מהיום הוא שהנוחתים לא נדרשים עוד לקבל אישור מוועדת חריגים על-מנת לטוס לישראל. היחידים שעדיין נדרשים לקבל אישור הם הנוסעים שמבקשים לצאת מהמדינה ולא מחזיקים בתעודת מתחסן או מחלים, ובכללם גם ילדים שמצטרפים להוריהם.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.