דיווח: רובין הוד שואפת לשווי של 30 מיליארד דולר בהנפקה בנאסד"ק

לסחור עם רובין הוד במניית רובין הוד? החברה עשויה לבחור ברישום ישיר למסחר, לפי דיווח ברשת CNBC • לפי בלומברג, בגיוס פרטי קודם בשנה שעברה עמד שווי החברה על 11.7 מיליארד דולר

אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, dennizn
אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock, dennizn

האם המשתמשים באפליקציית המסחר רובין הוד יוכלו בקרוב לסחור באמצעות האפליקציה במניית רובין הוד עצמה? לפי דיווחים בימים האחרונים, רובין הוד נערכת להנפקה ראשונית בוול סטריט.

לפי דיווח באתר בלומברג בשבוע שעבר, חברת Robinhood Markets מתכננת להגיש תשקיף חסוי לקראת הנפקה עוד החודש, כשהשווי המבוקש צפוי לעמוד על כ-30 מיליארד דולר. ברשת CNBC דווח בסוף השבוע כי רובין הוד בחרה בנאסד"ק כבורסה שבה תיסחר, אבל עדיין לא הגישה רשמית תשקיף.

לפי הדיווח ב-CNBC, בשלב זה עוד לא ברור אם רובין הוד תבחר ברישום ישיר למסחר (direct listing) או תפנה להנפקה ראשונית מסורתית (IPO). רישום ישיר למסחר הוא חלופה ל-IPO, ובדרך זו בחרו, למשל, החברות ספוטיפיי וסלאק להפוך לציבוריות.

ברישום ישיר, החברה רושמת את המניות למסחר בבורסה ללא צורך בחתמים, וחוסכת לעצמה את עלויות החיתום ואת תקופת החסימה שלאחר IPO, שבה אסור למנהלי החברה למכור מניות בשוק. עוד דווח כי גולדמן זאקס משמש יועץ לרובין הוד בהנפקה.

 
  

שווי גבוה פי 3 לעומת הגיוס האחרון

בבלומברג ציינו כי שווייה של רובין הוד עמד על 11.7 מיליארד דולר בסבב גיוס פרטי שבוצע בשנה שעברה, כך שכעת היא מבקשת שווי הגבוה פי שלושה כמעט. עם המשקיעים ברובין הון נמנות קרנות ההון סיכון D1 Partners, סקויה, Kleiner Perkins וכן זרוע ההשקעות של גוגל.

רובין הוד היא אפליקציה שמאפשרת למשקיעים פרטיים לסחור במניות ללא תשלום עמלות. האפשרות הזאת, לצד היכולת להשקיע סכומים קטנים במסחר בניירות ערך, סייעה בשנה האחרונה (בצל מגפת הקורונה) למשקיעים פרטיים רבים להיכנס לשוק דרך רובין הוד ואפליקציות דומות.

בתחילת 2021 הסתערו על הבורסות משקיעים פרטיים, שקיבלו המלצות ברשתות החברתיות (בעיקר רדיט) על מניות מסוימות, ורכשו מניות - כך למשל, מניית גיימסטופ זינקה בחדות במחזורים ענקיים, קרנות גידור שהיו בפוזיציית שורט על המניה נקלעו לבעיה, והסיפור הגיע עד לשימוע בוועדה בבית הנבחרים בארה"ב.

ביקורת חריפה מצד הכלכלן נוריאל רוביני

על רקע העובדה שהשימוש באפליקציה הוא חינמי, עלו טענות על הקשר בין רובין הוד ל-Citadel Securities, חברת שירותים פיננסיים, שמהווה חלק נכבד מההכנסות של רובין הוד. הטענות היו שלרובין הוד יש אינטרס לדחוף את הלקוחות שלה לבצע עוד ועוד פעולות. בשימוע שנערך באחרונה לגארי גנסלר לקראת מינויו לתפקיד יו"ר ה-SEC, הוא אמר שיבחן את המודל העסקי של רובין הוד.

ביקורת אחרת על רובין הוד הגיעה בימים האחרונים מכיוונו של הכלכלן נוריאל רוביני, שהזהיר כי האפליקציה (וכן הסחר בביטקוין) ימיטו אסון בעיקר על אוכלוסייה שלא יכולה להרשות לעצמה להפסיד את הכסף.

לדברי רוביני, "מיליונים פתחו חשבונות ברובין הוד ובאפליקציות השקעה אחרות, שם הם יכולים לנסות למנף את החיסכון וההכנסות הדלות שלהם פי כמה כדי להמר על מניות חסרות ערך". הוא ציין במאמר ל"גרדיאן" הבריטי כי הנרטיב של גיימסטופ - סוחרי יום קטנים שנלחמים בקרנות גידור "רעות" - "מסתיר מציאות מכוערת של ניצול נוסף של קבוצת אנשים חסרי תקווה, חסרי עבודה, חסרי מיומנות ובעלי חובות".